چگونه زمینه جذب کودکان به مراسم مذهبی را فراهم کنیم
کد خبر: 4159961
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۵

چگونه زمینه جذب کودکان به مراسم مذهبی را فراهم کنیم

کارشناس فرهنگی و آموزشی ستاد اقامه نماز خراسان‌جنوبی با بیان اینکه یادمان باشد هرگونه رفتار ما در این ایام باعث جذب یا دوری کودک از مراسم مذهبی می‌شود، گفت: با کودک همراه شده و اجازه دهیم کودکی کرده و با زبان خودش به او مفاهیم کربلا را بیاموزیم.

حجت الاسلام علی طاهری، کارشناس فرهنگی و آموزشی ستاد اقامه نماز خراسان‌جنوبیحجت‌الاسلام علی طاهری، کارشناس فرهنگی و آموزشی ستاد اقامه نماز خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی در خصوص چگونگی جذب کودکان به مراسم مذهبی، گفت: کودکان روحیه لطیفی دارند و آنچه آنان را جذب مکان یا مراسمی می‌کند با بزرگسالان متفاوت است‌.

وی افزود: خانواده‌ای که کودکی در خانه خود دارد باید بسیار متفاوت‌تر از دیگر خانواده‌ها عمل و رفتار کنند چراکه هر نوع رفتار ما باعث کشش و یا جذا شدن کودک از امور مذهبی می‌شود.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: در این روزها که فضای شهر غمگین شده و یا دسته‌جات عزاداری در شهر و روستاها فعالیت دارند، نباید کودک را محروم از این فضا کرد چراکه به هر حال این ماه‌ها بخشی از زندگی یک شیعه است و از کودکی باید با آن آشنا شود. همانگونه که بسیاری از خاطرات شیرین محرم و صفر زندگیمان به زمان کودکی برمی‌گردد و به دلیل همین تعلق خاطر است که اکنون این فضاها را دوست داریم.

طاهری با بیان اینکه خانواده‌ای که کودکی دارد در برابر او مسئول است و یکی از مسئولیت‌ها همین انتخاب هیئت مناسب کودکان در سطح شهر است. هیئت مناسب برای کودکان هیئتی است که برنامه‌اش طولانی مدت نبوده و حتی المقدور فضای باز برای نشستن کودک در زمان خستگی داشته باشد.

وی تصریح کرد: همراه بودن با کودک و پوشیدن لباس مشکی همراه با ذوق برای او باعث ایجاد ذوقی در دل برای رفتن به هیئت خواهد شد. چه خوب است پیش از رفتن به این مراسم کتاب‌هایی متناسب با واقعه کربلا برای کودک تهیه کرد تا او با یک پیش زمینه وارد مراسم شود.

طاهری بیان کرد: رفتار مسئولان هیئت‌ها در این ایام با کودکان نیز بسیار مهم است.‌ عدم سخت‌گیری و اعطای مسئولیت‌ به آنان از مواردی است که باید مدنظر قرار گیرد. گاهی کودک حتی با تعارف کردن یک ظرف پذیرایی در هیئت جذب مراسم عزاداری می‌شود، از طرفی چه خوب است مسئولان هیئت‌ها کودکانی را که صدای خوب و یا استعداد مداحی دارند را در طول سال شناسایی کرده تا در این مراسم از آنان بهره برده و زمینه جذب بیشتر کودکان را فراهم آورند.

وی تصریح کرد: خلاقیت در برپایی مراسم نیز مهم است‌. فضاسازی مراسم عزاداری به شیوه‌ای جذاب و مورد توجه کودک باعث خواهد شد او جذب این مراسم شود. مراسمی که قرار است به او درس آزادگی دهد.

طاهری با بیان اینکه سخنرانان نیز لازم است در بخشی از سخنرانی خود با زبان کودکان مفاهیمی قابل فهم را منتقل کنند، اظهار کرد: یادمان باشد هرگونه رفتار ما در این ایام باعث جذب یا دوری کودک از مراسم مذهبی می‌شود. با کودک همراه شده و بگذاریم کودکی کرده و با زبان خودش به او مفاهیم کربلا را بیاموزیم.

 

انتهای پیام
captcha