پیش‌بینی ورود هوش مصنوعی به عرصه داوری مسابقات قرآن
کد خبر: 4159687
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۵
در مراسم اعطای مدرک به داوران مسابقات قرآن مطرح شد

پیش‌بینی ورود هوش مصنوعی به عرصه داوری مسابقات قرآن

مراسم اعطای مدارک قبول‌شدگان در سومین دوره طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن صبح امروز برگزار شد و در آن ضمن ایجاد فضای پرسش و پاسخ بین تعدادی از داوران مسابقات قرآن با رئیس مرکز امور قرآنی اوقاف، از ورود هوش مصنوعی به عرصه داوری مسابقات سخن به میان آمد.

حذف سلیقه در داوری مسابقات قرآن با هوش مصنوعی؛ نوید روزهای خوب

به گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم اعطای مدارک قبول‌شدگان در سومین دوره طرح سنجش، آموزش و سطح‌بندی داوران مسابقات قرآن صبح امروز دهم مردادماه به همت دبیرخانه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی جمهوری اسلامی ایران و با حضور حمید مجیدی‌مهر، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و کریم دولتی، مسئول دبیرخانه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور برگزار ‌شد.

در ابتدای این نشست، حمید مجیدی‌مهر، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه به بیان نکات کوتاهی در مورد برگزاری این دوره‌ها پرداخت و گفت:‌ تا کنون سه دوره طرح ساماندهی مسابقات قرآن برگزار شده است و افرادی که استعداد داوری در مسابقات قرآن در سطوح مختلف را داشته‌اند، با حضور در این دوره‌ها به جرگه داوران پیوسته‌اند.

وی به برخی تغییرات صورت گرفته در برگزاری مسابقات سراسری قرآن طی ادوار اخیر اشاره کرد و افزود: با همت دوستان و درایتی که همکاران داشتند در یکی دو دوره اخیر داوری از حالت دستی و کاغذی به نرم‌افزاری تغییر شکل داد و علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه‌ها از حیث حذف حجم بالایی از کاغذ، شاهد برطرف شدن بسیاری از مشکلات دیگر بودیم.


گزارش تصویری مراسم اعطای مدرک سومین دوره طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن


مجیدی‌مهر به برخی ویژگی‌های طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن اشاره و تصریح کرد: این طرح عدالت در داوری را به نحو بسیار زیادی تحقق بخشید. شاید کسی فکر نمی‌کرد زمانی در گروه داوری مسابقات قرآن از استان‌هایی همچون سیستان و بلوچستان یا خراسان جنوبی و ... داور داشته باشیم، اما با اجرای طرح ساماندهی چنین امری محقق شده است.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه روزهای بسیار خوبی در انتظار مسابقات قرآن کشور است،‌ گفت: طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن باعث شده تا رده سنی داوری‌ها نیز پایین بیاید. امیدوارم روزی برسد که قاطبه شرکت‌کنندگان در مسابقات در رده سنی 18 سال و داوران هم در حد 40 سال باشند.

پیش‌بینی ورود هوش مصنوعی به عرصه داوری مسابقات قرآن

بر اساس گزارش ایکنا در ادامه این جلسه که به دو صورت حضوری و ویدئوکنفرانسی برگزار شد، تعدادی از داوران پذیرفته شده در طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن در استان‌های دیگر به بیان دیدگاه‌ها و ابهامات خود پرداختند که مهم‌ترین آنها به شرح زیر است؛

  • انتخاب داوران در برخی استان‌ها سلیقه‌ای شده است و از افراد تکراری دعوت می‌شود.
  • در مورد ارتقای سطح داوران، نحوه و زمان آن اعلام می‌شود.
  • برخی استان‌ها به دلیل تعداد بالای متقاضی داوری، می‌توانند با مدیریت مرکز امور قرآنی، طرح اعطای مدرک را اجرا کنند.
  • فرایند برگزاری طرح ساماندهی از ثبت‌نام تا آخرین مرحله، حدود یک سال زمان می‌برد.
  • آموزش‌های مربوط به طرح ساماندهی منطقه‌ای برگزار شود. اساتید برجسته به صورت حضوری آموزش‌ دهند.
  • آموزش‌ها بر اساس نیاز باشد، به عنوان مثال یک استان در صوت و لحن بسیار ضعیف است، آموزش‌ها در آن استان باید متمرکز بر این موضوع باشد.
  • مناسب است در زمان اجرای دوره‌های آموزشی اطلاع‌رسانی لازم به افراد به صورت شخصی صورت گیرد.
  • در آیتم‌هایی همچون حسن حفظ، وقف و ابتدا و تجوید بحث سلیقه داور چندان دخیل نیست، مشکلی که اکثر شرکت‌کنندگان دارند مربوط به بحث صوت و لحن است که بحث سلیقه داور مطرح می‌شود. 
  • برای کاهش سلیقه در داوری مسابقات قرآن به سراغ هوش مصنوعی برویم. 
  • بهترین زمان برای برگزاری دوره‌های آموزشی و مرحله شبیه‌سازی مسابقات، ایام برگزاری مسابقات سراسری قرآن کریم است.
  • مسئولان مسابقات قرآن نهادها و دستگاه‌های مختلف از اجرای طرح ساماندهی داوران بی‌خبرند. 

بر اساس گزارش ایکنا، کریم دولتی، مسئول دبیرخانه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور به ارائه پاسخ برخی نکات مطرح شده پرداخت و در مورد چینش داوری‌ها در مراحل شهرستانی و استانی و سایر دستگاه‌ها و تکراری بودن برخی ادوار گفت: چینش داوری در مراحل شهرستانی و استانی و مسابقات دیگر بر این اساس است که آنها پیشنهاد می‌دهند و ما تایید می‌کنیم. اولویت اول ما در سازمان و ستاد مسابقات بحث مسابقات سراسری و بین‌المللی قرآن است. 

پیش‌بینی ورود هوش مصنوعی به عرصه داوری مسابقات قرآن

وی افزود: گاهی اوقات هم ملاحظاتی مانند همزمان شدن مسابقات یا اقتضائات دیگری که ممکن است در یک استان وجود داشته باشد، باعث می‌شود حضور برخی افراد مسئله‌آفرین شود. لذا مجبور هستیم گاهی تغییری در ترکیب داوری بدهیم و حتی از داوران غیر بومی استفاده کنیم تا مشکلات قبلی به وجود نیاید.

دولتی در مورد روش‌های ارتقای و آموزش داوران افزود: معاونت آموزش مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه به عنوان متولی برگزاری دوره‌های آموزشی در مورد زمان و نحوه این آموزش‌ها اطلاع‌رسانی خواهد کرد، ما هم تلاشمان این است که اولویت اول آموزش حضوری باشد، اما اگر به دلایلی این امر ممکن نشد، حتماً آموزش مجازی را از دست نخواهیم داد.

مسئول دبیرخانه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور به نقش آموزش‌ها در ارتقای سطح داوران اشاره و اظهار کرد: آموزش‌ها بخشی از تأثیر در ارتقا را دارد. در کنار این سوابق داوریِ سالانه هم لحاظ خواهد شد. با توجه به اینکه برخی افراد اشاره کردند در برخی استان‌ها شاید به داوران سطح سه و چهار فرصت داوری نرسد،‌ این افراد را به دلیل اینکه امکان داوری نداشته‌اند، کنار نخواهیم گذاشت و حتماً بحث شبیه‌سازی و داوری را برای آنها برنامه‌ریزی خواهیم کرد. 

وی با اشاره به اینکه برگزاری دوره‌های آموزشی در کنار مسابقات سراسری قرآن امکانپذیر نیست،‌ گفت: در ایام برگزاری مسابقات به حدی زمان محدود و فعالیت‌های گسترده است که امکان هیچ برنامه‌ریزی اضافه‌تری وجود ندارد. لذا ترجیح داده می‌شود این کار در جای دیگر و با سازوکار دیگری انجام شود.

دولتی در ادامه در مورد اعمال سلیقه در داوری‌ها نیز بیان کرد: در این زمینه اساتید صاحب‌نظر باید جواب دهند. البته اینگونه نیست که همه چیز در صوت و لحن بر اساس سلیقه باشد، اینکه تفاوت نمره در بین داوران دیده می‌شود شاید بخشی از آن به دلیل مهارت بالای یکی از آن دو داور باشد. در زمینه حب و بغض شخصی و اعمال نظر در داوری دیگران هم یک بار گزارشی دریافت شد مبنی بر اعمال نظر یک داور بر داور دیگر، پس از بررسی گزارش‌ها داور مربوطه تعلیق شد، چرا که در اینجا بحث عدالت‌گستری و حق‌الناس پیش می‌آید. 

یادآور می‌شود این مراسم با حضور تعدادی از پذیرفته‌شدگان در طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن از استان تهران به صورت حضوری و پذیرفته‌شدگان سایر استان‌ها به صورت ویدئوکنفرانسی برگزار شد.

انتهای پیام
captcha