عالی‌ترین مرتبه درک محرم، رزق همراهی با امام زمان(عج) است
کد خبر: 4159049
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۶
حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری:

عالی‌ترین مرتبه درک محرم، رزق همراهی با امام زمان(عج) است

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت بهره‌مندی از فضائل دهه نخست محرم را در گرو استفاده از شور و شعور این ایام برای رسیدن به امام حسین(ع) توصیف نمود و گفت: همانطور که درک شب قدر، درک حقیقت قرآن و راه یابی به رزق الهی است، درک دهه محرم نیز رزق همراهی با امام زمان(عج) است.

به گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری، سخنران حرم بانوی کرامت شب گذشته 6 مردادماه در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت در شبستان امام خمینی (ره)، با بیان این که در سایه سار عزاداری دهه نخست محرم، محبین اهل بیت(ع) به نورانیت دل دست یافته می‌توانند آینده بهتری را پیش روی خود ترسیم نمایند، اظهار کرد: ایام خاص آداب و مناسک خاصی دارد که بهره مندی حداکثری از آن نیازمند محاسبه‌های خاص است.

وی افزود: همانطور که دستیابی به فضیلت‌های ماه مبارک رمضان و درک شب قدر نیازمند توجه به مقدماتی است. بهره مندی از شور جدیدی که از نسیم عاشورایی می‌وزد، نیازمند توجهاتی است تا مومن از بستر داغداری نسبت به اهل بیت(ع) غصه‌دار و حالش دگرگون گردد.

میرباقری ضمن تأکید بر اهمیت توجه به اتصال روح مومنین نسبت به یکدیکر، با بیان این که اتصال روح مومنین به امامشان از اتصال شعاع خورشید به خورشید بیشتر و قوی‌تر است، بیان کرد: درک این دهه که ایام حزن امام زمان(عج) است، نیازمند مناسکی است که بهترین آن عزاداری و توجه به عاشورا است.

وی بر اهمیت محاسبه‌های بعد از دهه محرم تصریح نمود و ادامه داد: باید به حدی با بلاء امام حسین(ع) مأنوس شویم که از علایق نفس و تعلقات دنیا رها و آماده جانفشانی در رکاب امام زمان(عج) شویم؛ کسی که این دهه را درک می‌کند، پایان آن اجابت دعوت اهل بیت(ع) است.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت یادآور شد: این توجهات، مناسک و مراقبت‌ها باید تعلقات ما به دنیا را کم نموده، موانع سربازی، جان‌نثاری و همراهی با امام زمان(عج) را برطرف سازد.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت ادامه داد: همانطور که درک شب قدر، درک حقیقت قرآن و راه یابی به رزق الهی است، درک دهه محرم نیز رزق همراهی با امام (ع) است؛ کسی که فضیلت عزاداری سیدالشهدا(ع) را درک کند خود را جزء کسانی خواهد دید که اگر واقعا در محرم سال ۶۳ هجری بود، دعوت امام (ع) را لبیک گفته، خود را نثار مولا و مقتدایش اباعبدالله الحسین(ع) می‌کرد.

وی تصریح کرد: برای درک نسیم عاشورایی محرم باید خود را از تمام تعلقاتی که جمعیتی را از کوفه به کربلا کشاند تا خون سیدالشهدا(ع) را بر زمین ریختند، رها سازیم؛ باید نقطه ضعف‌های خود با توجه به عزای حسینی و غرق شدن در متن عاشورا جبران نموده، شب یازدهم محرم حال و هوای یاری دین الهی در ما موج زند.

میرباقری به فراز‌هایی از دعای «وَثَبِّتْ لِی قَدَمَ صِدْق عِنْدَکَ مَعَ الْحُسَیْنِ وَأَصْحابِ الْحُسَیْنِ الَّذینَ بَذَلُوا مُهَجَهُمْ دُونَ الْحُسَیْنِ (ع)» اشاره نمود و تأکید کرد: با سیر در زیارت عاشورا و درک حقیقت نهضت حسینی می‌توان به درجات شهدای کربلا دست یافت.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر درک فضیلت دهه محرم را در گرو عاشورایی شدن نفس انسان توصیف نمود و تصریح کرد: کسانی که فضیلت دهه محرم را در عالی‌ترین مرتبه درک کنند، اگر در کربلا می‌بودند همچون یاران سید الشهدا(ع) به یاری امامشان می‌شنافتند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به روایتی با تأکید بر این که گریه بر امام حسین(ع) تمام گناهان انسان را می‌آمرزد، یادآور شد: یکی از گریه‌ها بر امام حسین(ع) گریه محرومیت از نصرت امام است، این افراد از این که نتوانستند یاری امام را درک نمایند تأسف می‌خورند، که چرا نبودند تا خود را در برابر تیر‌هایی که به امام(ع) اصابت نمود، سپر کنند؛ این افراد قلبشان شعله‌ور و جگرشان سوزان می‌ماند تا خداوند متعال مسیر شهادت را برایشان باز کند.

میرباقری در پایان سخنان خود بهره‌مندی از فضائل دهه نخست محرم را در گرو استفاده از شور و شعور این ایام برای رسیدن به امام حسین(ع) توصیف نمود و اظهار کرد: بدون شک همه کسانی که در دهه محرم محزون سیدالشهدا(ع) شدند از فضائل آن بهره‌مندند، منتها برخی از انسان‌ها به مراتب بالای فضائل عاشورایی دست می‌یابند.

انتهای پیام
captcha