ظرفیت‌های گردشگری مذهبی خراسان‌جنوبی و راهی که باید طی شود
کد خبر: 4158096
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۵
محرم؛ ماه قیام و پیام/ 8

ظرفیت‌های گردشگری مذهبی خراسان‌جنوبی و راهی که باید طی شود

رئیس انجمن گردشگری پایدار در خراسان‌جنوبی با بیان اینکه وجود آیین‌های متعدد مذهبی به‌ویژه در روزهای عزاداری امام حسین(ع) می‌توانند نشان‌دهنده فرهنگ مذهبی این شهر باشند، گفت: خراسان‌جنوبی به‌دلیل همین تنوع بالای میراث کهن فرهنگی و مذهبی در یک نقطه طلایی گردشگری واقع شده، اما متناسب با ظرفیت‌ها آن چنان که باید کار نشده است.

احمد کاشانی، رئیس انجمن گردشگری پایدار در خراسان‌جنوبیاحمد کاشانی، رئیس انجمن گردشگری پایدار در خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، با اشاره به ظرفیت‌های گرشگری مذهبی این استان اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین و ارزنده‌ترین میراث ناملموس فرهنگی در میان مردم خراسان‌جنوبی، آیین‌های عزاداری حسینی است.

وی افزود: محرم در خراسان‌جنوبی با آیین سنتی صلات‌کشی در شهر تاریخی بشرویه آغاز شده و طلوع آفتاب اولین روز محرم بر فراز پشت بام حسینیه تاریخی حاج علی اشرف بشرویه اقامه می‌شود که از دوره افشاریه تا امروز این آیین قدمت دارد. 


بیشتر بخوانید:


رئیس انجمن گردشگری پایدار در خراسان‌جنوبی بیان کرد: آیین‌ سنگ‌زنی در درخش، آیین بیل‌زنی در شهر خوسف همه و همه نشان از ارادت چند صد ساله این مردم به اهل بیت(ع) دارد. مردمان خراسان‌جنوبی عاشورا و تاسوعا را صدها سال است که زنده نگه داشته‌اند.

کاشانی با بیان اینکه حسینیه‌های تاریخی بیرجند فراوان بوده و به تعبیری بیش از 54 حسینیه در بافت تاریخی بیرجند قدیم وجود دارد، افزود: دسته‌جات عزاداری از سال‌های پیش نخل‌های عزاداری را از حسینیه خواجه خضر که کانون شروع عزاداری بوده حرکت داده و در سطح شهر حرکت می‌کردند.

وی با بیان اینکه دسته‌جات عزاداری این دیار قدمتی بیش از 100 سال دارند، بیان کرد: دسته تاریخی خیرآباد مشهور به هیئت ابوالفضلی بیش از 100 سال قدمت داشته و در شمار میراث فرهنگی این استان ثبت شده است.

رئیس انجمن گردشگری پایدار با بیان اینکه وجود مساجد کهن و حسینیه‌های تاریخی و البته آیین و رسوم کهن در میان مردم خراسان‌جنوبی سبب شده تا ظرفیت بالای گردشگری مذهبی در این استان شکل بگیرد، تصریح کرد: آیین‌های سنتی در شهرهای و روستاهای خراسان‌جنوبی ویژه بوده و به‌دلیل کویری بودن این استان، مردم قدر آب و مفهوم تشنگی را خوب می‌دانند و به همین علت است که ابیات شبیه‌گردانی مربوط به تشنگی کربلا را بسیار خوب می‌سرایند.

کاشانی ادامه داد: در آیین‌هایی که در بناهای کهن این استان برگزار می‌شود از جمله در مسجد جامع قاین با بیش از 700 سال قدمت تا آیین‌های امامزاده حسین بن الموسی الکاظم(ع) طبس همه و همه نشان از توجه مردم این استان به ترویج فرهنگ مذهبی و دینی دارد. 

وی با بیان اینکه وجود آیین‌های متعدد مذهبی به‌ویژه در روزهای عزاداری امام حسین(ع) می‌توانند نشان‌دهنده فرهنگ مذهبی این شهر باشند، گفت: خراسان‌جنوبی به‌دلیل همین تنوع بالای میراث کهن فرهنگی و مذهبی در یک نقطه طلایی گردشگری واقع شده، اما متناسب با ظرفیت‌ها آن چنان که باید کار نشده است.

کاشانی یادآور شد: لازم است افراد کاربلد در حوزه‌های مختلف برای تولید محتوای گردشگری به‌کار گرفته شوند تا بتوانیم با کلیپ‌های کوتاه و خلاق دارای تصاویر باکیفیت و متن زیبا، گردشکری مذهبی و ظرفیت آن را متناسب با سلیقه نسل حاضر تعریف و ارائه کنیم.

انتهای پیام
captcha