چگونه جذب‌کننده جوانان به هیئت‌های عزاداری باشیم
کد خبر: 4157465
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۷
محرم؛ ماه قیام و پیام/ 6

چگونه جذب‌کننده جوانان به هیئت‌های عزاداری باشیم

امام جمعه قائن با بیان اینکه نباید آوازه هیئت را با قدرت جذب آن اشتباه گرفت، گفت: اگر نظارت بر محتواهای ارائه شده در هیئت‌ها اصولی باشد به‌صورت خودکار افراد جذب هیئت‌ها شده و به سراغ آن‌ها می‌روند.

حجت الاسلام والمسلمین علی رحمانی، امام جمعه قائنحجت‌الاسلام والمسلمین علی رحمانی، امام جمعه قائن با تأکید بر محتواسازی مناسب برای جذب مخاطب بیشتر به ویژه جوانان به جلسات عزاداری در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: مردم نسبت به تحریف تواریخ به‌ویژه تحریف تاریخ عاشورا بسیار حساس هستند؛ بنابراین نباید در هیئت عزاداری این امر اتفاق افتد.

وی با بیان اینکه سخنرانان و واعظان توجه داشته باشند نباید روضه‌ای خوانده شود که واقعیت نداشته باشد، افزود: نباید جایگاه این حادثه بزرگ را تقلیل داد، اما در عین حال اگر چناچه شئونات اخلاقی و حرمت‌گذاری نسبت به جوانان و نوجوانان حفظ شود و توسط بزرگترها مورد بی‌اعتنایی قرار نگیرند، این قشر بسیار دوست دارند در عزاداری حادثه بزرگ شرکت داشته باشند.


بیشتر بخوانید:


امام جمعه قائن ادامه داد: از سویی دیگر برای اینکه بر رونق عزاداری افزوده شود باید از حضور مرثیه‌خوانان خوش‌صوت و مخلص آن هم با محتواهای قوی، درست و اصولی استفاده شود و هم از سخنرانانی که اهل تحقیق و پژوهش هستند. ویژگی خاص این سخنرانان این است که هم خوب سخن گفته و هم حرف‌های خوب می‌زنند.

رحمانی با بیان اینکه رؤسای هيئت‌ها و هیئت‌امناها هر چقدر که نیت خود را در این راه خالص کنند، موفق‌تر خواهند بود، افزود: اگر نظارت بر محتواهای ارائه شده در هیئت‌ها اصولی باشد به‌صورت خودکار افراد جذب هیئت‌ها شده و به سراغ آن‌ها می‌روند.

وی با بیان اینکه هر هیئتی که دارای خلوص نیت باشد مردم به آن گرایش بیشتری دارند تا هیئت‌هایی که حاشیه‌هایی را به کار عزاداری وارد کرده و می‌خواهند هیئت آن‌ها آوازه بیشتری داشته باشد، تصریح کرد: نباید آوازه هیئت را با قدرت جذب آن اشتباه گرفت. هرچقدر که هیئت امنا یا روسای هر هیئتی دارای ایمان بهتر، اخلاص بیشتر، دانایی و بصیرت بیشتری باشند همین مسائل تسری به داخل هیئت پیدا کرده و برنامه‌ها از کیفیت بهتر و والاتری برخوردار می‌شود‌.

رحمانی اظهار کرد: تشویق جوانان به حضور، جا‌یگاه قائل شدن برای آنان در هیئت، بعضی کارها را به آن‌ها محول کردن، به‌ویژه تلاوت قرآن و نوحه‌خوانی در سنین مختلف موجب دلگرمی و اعتماد به‌نفس جوانان و نوجوانان به حضور بیشتر آن‌ها در این مراسم می‌شود.

وی با بیان اینکه رؤسای هیئت باید مدیریت ظریف، صحیح و صبورانه‌ای را اعمال کنند تا بتواند جاذب جوانان باشند، تصریح کرد: از جمله ضعف‌های هیئت عزاداری این است که افراد آن، دارای شهرت تقوایی لازم نباشند، به این معنا که در روزهای غیر از ماه محرم در کارهای خیر، مساجد، اعتکاف و یا نماز جمعه حضور نداشته باشند و فقط اکنون خود را به نمایش بگذارند.

امام جمعه قائن با بیان اینکه از طرفی اعضای هیئت عزاداری باید مراقب رفتار و گفتار خود بوده و در حقیقت امین مردم باشند، افزود: همه امور باید براساس اخلاص و اعتماد باشد، چراکه پیامبر خدا فرمودند: «شما نیت‌ها را خالص کنید زیرا کسی که نظارت بر کار شما دارد همه کار شما را به قضاوت و داوری می‌گیرد.»

وی یادآور شد: رؤسا و مسئولان هیئت باید در طول سال مراقب رفتار خود باشند تا در روزهای محرم مورد مقبولیت اجتماعی قرار گرفته و مردم به‌واسطه رفتار آنان به مراسم عزاداری جذب شوند. این نکته بسیار ظریف و دقیق است که سهم عمده‌ای در میزان توجه جوانان و افراد به عزاداری دارد.

انتهای پیام
captcha