پدر و مادر امانت‌دار خوب خداوند باشند
کد خبر: 4156718
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۶
در همایش شیرخوارگان حسینی تأکید شد

پدر و مادر امانت‌دار خوب خداوند باشند

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با استناد به آیات ۸ و ۹ سوره تکاثر، گفت: یکی از مصادیق این آیات پرسش از پدر و مادرهایی است که به تربیت فرزندان توجهی نمی‌کنند، مراقب اخلاق و دین و ادب فرزندان نیستند، اینها از حیث روحی و باطنی فرزندان خود را کشته‌اند و در قیامت باید پاسخگو باشند.

محمد همتیان، استاد حوزه

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد همتیان، استاد اخلاق حوزه علمیه قم امروز، ۳۰ تیرماه در «همایش شیرخوارگان حسینی» در مصلی امام خمینی(ره) شهرکرد با استناد به آیه ۷۲ از سوره مبارکه احزاب و با اشاره به اینکه فرزندان امانت‌های الهی هستند، اظهار کرد: بر طبق این آیه شریفه، انسان امانت‌دار خداوند است و خدا می‌فرماید که بار امانت را به آسمان‌ها و زمین و کوه‌ها عرضه کردیم اما هیچ‌کدام توان و قابلیت به دوش کشیدن آن‌را نداشتند انسان اما این امانت را پذیرفت. 

وی با ذکر اینکه امانت مفهومی وسیع و گسترده است، ادامه داد: دین، عقل، اعضا و جوارح، فرزندان، خانواده از مصادیق امانت هستند و لذا فرد از سوی پروردگار امانت‌‌دار است و وظیفه دارد آن‌را سالم به صاحبش بازگرداند تا در روز حسابرسی، سرافکنده و خجلت‌زده نباشند و مورد مؤاخذه قرار نگیرند.

همتیان با تصریح اینکه خداوند فرزندان را سالم و پاک و نورانی در دامان پدر و مادرها قرار می‌دهد، گفت: گمان نکنید این نوزادان و کودکان چون زبان و قدرت حرکت ندارند، چیزی متوجه نمی‌شوند بلکه اتفاقاً پیامبر اسلام(ص) در حدیثی معتبر فرمودند که «لاتَضرِبُوا أطفالَكُمْ علي بُكائِهِم؛ فَإنَّ بُكاءَهُم أربعةَ أشهُرٍ شهادۀُ أن لاإله إلاّاللهُ، وأربعةَ أشهُرٍ الصَّلاةُ عَلَي النَّبيِّ وآلهِ، وأربعةَ أشهرٍ الدُّعاءُ لِوالدِيهِ»؛ یعنی نوزادانتان را به خاطر گريه‌هايشان نزنيد، زیرا گريه آنان در چهار ماه اول شهادت به يگانگی خدای متعال، در چهار ماه بعد صلوات بر پيامبر و خاندان گرامی آن حضرت، و در چهار ماه ديگر دعا برای پدر و مادرشان است.

این مدرس حوزه علمیه تأکید کرد: نوزاد و کودک شما بی‌آنکه زبان داشته باشد خدا را ولی‌نعمت خودش می‌داند، شکرگزار است و تسبیح خدا را به جای می‌آورد و با اشک چشمش یاد خدا را می‌کند. او پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) را می‌شناسد و بر طبق همین موضوع است که نوزاد وقتی متولد می‌شود، در گوشش اذان و اقامه می‌خوانیم.

همتیان با بیان اینکه خداوند این کودک را با این ویژگی‌ها به ما داده و باید مراقبش باشیم، افزود: نص قرآن در آیات ابتدایی سوره مبارکه تکاثر است که در مورد دختران زنده به گور شده سؤال می‌شود که به چه گناهی کشته شدند؟ البته این پرسش مختص دختران عصر جاهلیت نیست که مردم جاهل، منحط و بی‌عاطفه و بداخلاق بر سر دخترانشان آوردند بلکه این تنها یک مصداق است.

وی ادامه داد: مصداق دیگر این آیه پرسش از پدر و مادرهایی است که بی‌توجهی و لاابالی‌گری می‌کنند، به تربیت فرزندان توجهی نمی‌کنند، مراقب اخلاق و دین و ادب فرزندان نیستند و اینها هم از حیث روحی و باطنی فرزندان خود را کشته‌اند و در قیامت باید پاسخگو باشند؛ مصداق دیگرش مادر بی‌توجهی است که فرزند معصوم و بی‌گناه خود را به پیروی از هواهای نفسانی خود سقط می‌کند. بنده از بیان آمار تأسف‌بار سقط جنین در کشور شرم دارم که تکان‌دهنده است.

این استاد اخلاق حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه بدن انسان نیز امانت الهی است، افزود: انسان حق ندارد اعضا و جوارح بدن خود را هر طور که دوست دارد خرج کند و به تاراج ببرد، نص صریح قرآن کریم است که اعضا و جوارح نیز از انسان پرسش می‌کنند لذا اعضا و جوارحی که در دنیا باید پوشیده باشند اما در تیررس دید نامحرمان و بیگانگان قرار گرفته در روز قیامت جلوی انسان را می‌گیرد و مؤاخذه می‌کند. 

همتیان بیان کرد: گمان نکنیم که همین چند روز دنیاست و هر رفتاری با امانات الهی داریم تمام خواهد شد بلکه باید دقت کرد که زندگی با مرگ پایان نمی‌یابد. مرگ تولدی در دنیایی دیگر و آغاز یک حیات جدید است. ما در عالم برزخ و قیامت نیز نیازمند اسباب زندگی هستيم، در آنجا خرید و فروشی نمی‌شود، بازاری وجود ندارد، کسی به ما قرض نمی‌دهد بلکه اسباب را باید در همین دنیا فراهم کرده باشیم تا در آخرت دست خالی نباشیم.

وی با تأکید بر مضمون آیه «وَلْتَنْظُرْ نَفْسٌ مَا قَدَّمَتْ لِغَدٍ»، گفت: قرآن تأکید دارد که هر فردی باید خوب نگاه کند ببیند برای فردای قیامت چه کرده است. روزی در این کشور بانوان جامعه وقتی دیدند کشور در معرض تعارض و تهاجم قرار دارد و خاک و امنیت و ناموسش در خطر است، جوانان خود را به میدان فرستادند و خودشان در پشت خط مقدم زیر غرش تانک‌ها و توپ‌ها به رزمندگان یاری رساندند و حریم پاک عفت این مرز و بوم را با جان و دل حفظ کردند.

همتیان افزود: امروز فرزندانی که در دامان شما مادران هستند ثمره خون شهدایی است که مال و اموال و تعلقات دنیوی را گذاشتند و جان خود را در راه اسلام و دین بذل کردند و ما باید مراقب این امانت‌های الهی باشیم؛ کسی که در کوچه و خیابان حجاب از سر بر می‌دارد و به ناموس این ملت و خون شهدا خیانت می‌کند، باید به این ملاحظات نیز توجه داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه بسیاری از بانوان بدحجاب جامعه در عمق جانشان مؤمن و بافطرت هستند، بیان کرد: انسان گاه فریب می‌خورد و تحت تأثیر جو مسموم و تبلیغات شوم دشمن قرار می‌گیرد اما وظیفه پدر و مادرهاست که امانت‌های الهی را مراقبت و حفظ کنند.

این مدرس حوزه علمیه در پایان گفت: امروز ملت به این بصیرت رسیده است که دوست و دشمن خود را بشناسد و اگر در یک برهه از زمان ملت در چنان تاریکی قرار داشت که امیرالمؤمنین(ع)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) را دشمن و ابوسفیان و معاویه را دوست خود می‌دانست اما امروز، مردم بصیر دوست و دشمن را از هم تشخیص می‌دهد. 

انتهای پیام
captcha