مفاهیم قرآنی نباید از بطن عزاداری‌ها جدا شود
کد خبر: 4156686
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۳
محرم؛ ماه قیام و پیام/ ۳

مفاهیم قرآنی نباید از بطن عزاداری‌ها جدا شود

یک فعال اجتماعی در هیئت‌های مذهبی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه مسئولان هیئت‌ها باید توجه کافی به مفاهیم قرآنی داشته باشند چراکه برای جذب مخاطب به آن نیاز دارند، اظهار کرد: فراموش نکنیم قرآن و مفاهیم آن نباید از بطن عزاداری‌ها حذف شود که اگر این‌گونه شد تنها یک عزاداری روتین بدون آگاهی را شاهد خواهیم بود.

محمدحسین فروتنی، فعال اجتماعی در هیئت‌های مذهبی در خراسان‌جنوبیمحمدحسین فروتنی، فعال اجتماعی در هیئت‌های مذهبی و مسئول کانون تخصصی کتاب و کتابخوانی خدمت رضوی خراسان‌جنوبی در خصوص ضرورت‌های فرهنگی یک هیئت عزاداری در گفت‌وگو با ایکنا از استان اظهار کرد: عزاداری و زندگی محبان و شیفتگان امام حسین(ع) باید قرآنی باشد که در رفتار، گفتار و کردارشان شباهتی با قاتلان امام حسین(ع) و بنی‌امیه پیدا نکنند.

وی با بیان اینکه محبان و شیفتگان حسینی در سراسر دنیا باید شور و نشاط و حرکت حسینی آنان آمیخته با معارف قرآنی باشد، در این صورت در مسیر بند‌گی و عبودیت الهی قرار گرفته‌اند، افزود: همانند همین آیات قرآنی که در نهضت امام حسین(ع) متبلور شده است، شیفتگان مکتب سرخ حسینی نیز این رسالت را دارند که با استناد به آن آیات رفتار کنند.


بیشتر بخوانید: 


مدیر کانون فرهنگی هنری بیت العباس بیرجند ادامه داد: کل ارض کربلا کل یوم عاشورا باید همیشه مصداق داشته باشد، لذا یاد و نام امام حسین(ع) در طول زندگی باید پررنگ باشد. لازم است ارتباط با اهل‌ بیت باید یک پیوند دائمی و توام با تمسک به قرآن کریم باشد که دنیاطلبی و دنیا زد‌گی پیش نیاید، لذا قطع پیوند با قرآن باعث می‌شود، انسان دنیا طلب شود.

فروتنی با بیان اینکه فرهنگ تلاوت قرآن بخش جدایی‌ناپذیری از زندگی ائمه اطهار(ع) است، افزود: ارتباط تنگاتنگی که ذاتاً بین عترت و قرآن وجود دارد و پیامبر نیز بر جدا نشدن این دو عنصر از هم تا روز قیامت خبر داده است، نشان می‌دهد این جدایی‌ناپذیری در ماهیت اصلی قرآن و عترت وجود داشته و خود را در زندگی ائمه به شکل ارتباط عمیق آنها با قرآن نشان می‌دهد.

این فعال فرهنگی بیان کرد: نمونه‌های این ارتباط در کلام و رفتار ائمه اطهار آمده است. وقتی امام صادق(ع) با یکی از شیعیان خود که در رابطه با قرائت قرآن در طول سال بحث می‌کنند، می‌فرمایند ائمه در طول ماه مبارک رمضان هر سه روز یکبار یک ختم قرآن دارند و در دیگر ایام هر ۱۰ روز یکبار قرآن را ختم می‌کنند. بر همین اساس است که ائمه اطهار(ع) به شیعیان خود سفارش می‌کنند تا در ماه رمضان هر ۱۰ روز یک بار و در طول سال هر ماه یک ختم قرآن داشته باشند. امام صادق(ع) از جمله تعابیری که برای آیه «وَلَا تَکُنْ مِنَ الْغَافِلِینَ» برشمرده‌اند، غفلت از تلاوت قرآن کریم است.

فروتنی ادامه داد: همچنین سخنرانی حضرت زینب(س) در مقابل ابن زیاد یا در مسیر کربلا به شام، انعکاسی از آیات قرآن بوده است. بنابراین وقتی عترت اینگونه با قرآن ارتباط وثیق دارند، لازم است در مجالس مرتبط با آنها قرآن نیز حضور داشته باشد.

وی تصریح کرد: به‌عنوان پیشنهاد به مسئولان هیئات مذهبی که در راه‌اندازی پویش‌هایی با عنوان نذر تلاوت در مجالس عزای امام حسین(ع) و اهل بیت فعالیت دارند باید گفت که در استفاده مخاطب از کلام نورانی قرآن بیشتر بهره‌مند شوند و اینکه اهدای ثواب تلاوت قرآن به دیگران یکی از آن سنت‌های حسنه و دیرینه‌ای است که احتمالاً همه‌ با آن آشنا هستند.

این فعال فرهنگی بیان کرد: با این کار نه تنها خود از آثار معنوی تلاوت قرآن بهره‌مند می‌شوند، بلکه دیگران را نیز در ثواب تلاوت خود شریک خواهند کرد. برای این منظور می‌توان برنامه‌ای هفتاد و دو روزه طراحی کرد تا هر روز ثواب تلاوت‌ها به یکی از شهدای کربلا تقدیم شود.

فروتنی با بیان اینکه مسئولان هیئت‌ها باید توجه کافی به مفاهیم قرآنی داشته باشند، اظهار کرد: فراموش نکنیم قرآن و مفاهیم آن نباید از بطن عزاداری‌ها حذف شود که اگر اینگونه شد تنها یک عزاداری روتین بدون آگاهی را شاهد خواهیم بود.

انتهای پیام
captcha