به گزارش ایکنا از قم، حجتالاسلام والمسلمین میرباقری، سخنران حرم بانوی کرامت شب گذشته 28 تیرماه در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت در شبستان امام خمینی(ره)، اظهار کرد: برخی از آیات نورانی قرآن کریم با این که مربوط به صحنه های دیگری است، در روایات اهل بیت(ع) تاویل آن ناظر به کربلا و تطبیق به واقعه عاشورا شده است.
وی با اشاره به این که اباعبدالله الحسین (ع) در واقعه عاشورا برخی از آیات نورانی قران کریم را بیشتر از دیگر آیات تلاوت مینمودند، ادامه داد: در روایات اسلامی تاکید شده که انسان واقعه عاشورا را باید با این آیات بفهمد؛ چرا که این آیات نورانی پرده از حقیقت عاشورا بر میدارند.
میرباقری در ادامه ضمن اشاره به آیات ۱۷۸ و ۱۷۹ سوره آل عمران «وَلَا يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنَّمَا نُمْلِي لَهُمْ خَيْرٌ لِأَنْفُسِهِمْ إِنَّمَا نُمْلِي لَهُمْ لِيَزْدَادُوا إِثْمًا وَلَهُمْ عَذَابٌ مُهِينٌ»، «مَا كَانَ اللَّهُ لِيَذَرَ الْمُؤْمِنِينَ عَلَى مَا أَنْتُمْ عَلَيْهِ حَتَّى يَمِيزَ الْخَبِيثَ مِنَ الطَّيِّبِ» فهم این آیات را منوط به مرور آیات سوره آل عمران و اتفاقات جنگ احد دانست و بیان کرد: نقل است که امام حسین(ع) در سحرگاه عاشورا بارها این آیات را تلاوت نموده، آن را با صحنه عاشورا و این درگیری عظیم تطبیق میدادند.
وی با بیان این که این آیات هشدار خداوند متعال و فرصتی که ذات اقدس الهی در عالم امتحان به کفار اعطا میکنند را متذکر میشوند، یادآور شد: کفار خیال می کنند این امکاناتی که در دنیا به دست آوردهاند خیراتی است که بدان دست یافتهاند؛ حال آنکه خداوند متعال در این آیه شریفه این محاسبه را تخطئه نمودند؛ این مهلت و فرصت در دنیا راهی برای اضافه شده گناهان و تکمیل طرح شیطنت کفار در این دنیا ذکر شده است. که نتیجه و پایان این مسیر و فرصت کفار، عذاب و رنج و خواری است.
سخنران محفل معارفی حرم مطهر با اشاره به این که مرگ برای مومن عبور از سختیهای گردنه دنیا و ورود به وادی ایمن الهی و درک وعد های ذات اقدس الهی است، ابراز کرد: مؤمن واقعی کسی است که بتواند ایمان خود را تا ورود به عالم برزخ حفظ نماید.
میرباقری با اشاره به این که مرگ برای کفار، پایانی بر خروج از گرفتاری از طرحهای شیطانی است که در دنیا چیده اند، خاطرنشان ساخت: همانطور که گنج قارون، او را در زمین فرو برد؛ در امکاناتی که خداوند متعال به کفار میدهد، نیز هیچ خیر و رستگاری وجود ندارد و تنها اهرمی برای گرفتاری بیشترشان در گردابهای دنیاست. بهره کفار از فرصت و قدرتی که در دنیا به دست میآورند، ابزاری برای افزایش خواری و تحقیرشان در آخرت است.
وی در تبیین فرازهایی از آیه ۱۷۹ سوره آلعمران با اشاره به این که خداوند متعال خبیثها را از طیبها و پاکان را از ناپاکان جدا می سازد، ادامه داد: یکی از بزرگیهای اصحاب سیدالشهدا(ع) این است که با این که علم به کشته شدن داشتند، ذرهای پا پس نکشیدند و مسیر شهادت که طرحریزی پیروزی واقعی است را در پیش گرفتند.
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت ایمان به خدا و باور به حرکت در طرح الهی را بسیار مهم دانست و با بیان این که انبیای الهی واقف به رویدادهای طراحی الهی بودند، اضافه کرد: سید الشهدا(ع) کاملا واقف به پشت صحنه واقعه بزرگ عاشورا بودند؛ لذا مسیر پیروزی واقعی در اعتماد به امام و حرکت با اباعبدالله(ع) نهفته شده است.
میرباقری با اشاره به 179 آلعمران «فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ وَإِنْ تُؤْمِنُوا وَتَتَّقُوا فَلَكُمْ أَجْرٌ عَظِيمٌ»، گفت: درک پاداشهای بزرگ الهی در گرو ایمان، تقوا، باور به حرکت با امام و استقامت در میدانداری طرحهای الهی است؛ این آیه شریفه، به نوعی تشریح صحنه کربلا و میدان خوب و بدها و نیز حکایت داستان بنی امیه و فرصتی است که یافتهاند؛ حال آنکه نتیجه طرح شان چیزی جز عذاب مهین نیست.
وی در بخش پایانی سخنان خود به اوضاع جنگ احد و حمراءالاسد و نیز احوالات ایثارگران و رشادتهای یاران رسولالله(ص) اشاره نمود و یادآور شد: آیات الهی در توضیح غزوه حمراءالاسد میفرمایند؛ آنهایی که بعد از جراحتها و تلخ کامیهای بسیار، دعوت نبی مکرم اسلام را اجابت کردند، باید با احسان و تقوا و نیز پایداری و مقاومت، کار را به خوبی به انجام رسانده و خود را در مقابل خارها و تهدیدهای شیطانی ایمن سازند.
سخنران محفل معارفی حرم مطهر یادآور شد: قرآن کریم در توضیح احسان و تقوا میفرمایند: «این افراد کسانی هستند که هیچ خوفی در مقابل تجهیزات کامل دشمنان نداشته، تهدیدهای دشمن بر ایمان ایشان افزوده، با توکل به ذات اقدس الهی محکم و استوار در مسیر یاری دین الهی قدم برمی دارند.»
میرباقری با تأکید بر این که کسانی که با توکل به خدا و تبعیت از رضوان الهی وارد صحنه میشوند، آنهایی هستند که تقوا به خرج میدهند، گفت: اگر کسی در مقابل تهدیدهای دشمنان بترسد و پا پس بکشد و دعوت رسول الله را اجابت نکند، بداند که تقوا نداشته است.
انتهای پیام