کتاب «ترکیب‌بندگویان عاشورایی کاشان» منتشر شد
کد خبر: 4156331
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۳

کتاب «ترکیب‌بندگویان عاشورایی کاشان» منتشر شد

همزمان با روز بزرگداشت محتشم کاشانی، کتاب «ترکیب‌بندگویان عاشورایی کاشان» به قلم علی‌اصغر شاطری منتشر شد. 

طرح جلد کتاب «ترکیب‌بندگویان عاشورایی کاشان»به گزارش ایکنا از اصفهان، همزمان با آغاز ماه محرم و روز شعر و ادبیات آیینی، در استقبال از دوازده بند محتشم کاشانی، کتاب «ترکیب‌بندگویان عاشورایی کاشان» به قلم علی‌اصغر شاطری منتشر شد. 

این کتاب بعد از پیشگفتار شامل بخش‌هایی چون «عاشورا در ادبیات فارسی» با عناوین «تأثیرگذاری حادثه عاشورا در یک هزاره بر ادبیات پارسی»، «سیر سوگ‌سروده‌ها و شاعران مرثیه‌گوی فارسی‌زبان» و نیز «عاشورا در شعر شاعران کاشان» با عناوین «جایگاه کاشان در حوزه شعر آیینی»، «شعر عاشورایی کاشان» و «شاعران عاشورایی از گذشته تاکنون» است. 

از دیگر بخش‌های این کتاب می‌توان به «محتشم کاشانی» با عناوین «تأثیرپذیری محتشم کاشانی از شاعران قبل از خود»، «حسن کاشی و محتشم کاشانی» و «کتاب‌شناسی محتشم کاشانی» و بخش «ترکیب‌بندهای عاشورایی» با عناوین «شرح حال و ترکیب‌بندهای بیش از بیست تن از شاعران کاشانی که به استقبال 12 بند محتشم ترکیب‌بند سروده‌اند» اشاره کرد. 

«تضمین‌های ترکیب‌بند محتشم کاشانی با زیرعنوان «شرح حال و تضمین بند استاد مشفق کاشانی و تضمین بند علی‌اصغر فراهی کاشانی از ترکیب‌بند محتشم کاشانی»، آخرین بخش این کتاب است.

در پشت جلد این کتاب آمده است: «حسان‌العجم مولانا کمال‌الدین علی کاشانی، از شعرای معروف عصر صفوی، متخلص به محتشم کاشانی، در سال 905 ه.ق. در کاشان متولد شد. فنون شعر را از صدقی استرآبادی فراگرفت و خود از انجمن‌داران ادبی کاشان شد که شاگردان بسیاری پرورش داد، اما شهرت عمده محتشم کاشانی در سرودن اشعار مذهبی، خاصه در رثای اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و مهم‌ترین مرثیه او، دوازده بند مشهورش بوده که در رثای شهدای کربلا سروده است. این ترکیب‌بند مورد توجه بسیاری از شاعران واقع شده و به تقلید از آن، ترکیب‌بندهایی در مرثیه شهدای کربلا سروده‌اند.»

یادآور می‌شود، کتاب «ترکیب‌بندگویان عاشورایی کاشان» در 320 صفحه و قطع وزیری، از سوی انتشارات مجمع متوسلین به آل محمد(ص) کاشان همزمان با روز شعر و ادبیات آیینی و بزرگداشت محتشم کاشانی منتشر شده است.

زهراسادات محمدی

انتهای پیام
captcha