رشد ۳ برابری شرکت‌کنندگان مسابقات قرآن اوقاف خراسان‌رضوی
کد خبر: 4155903
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸

رشد ۳ برابری شرکت‌کنندگان مسابقات قرآن اوقاف خراسان‌رضوی

رئیس امور قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: ۵۸۱۲ نفر در چهل‌وششمین دوره مسابقات قرآن کریم اوقاف از خراسان رضوی شرکت کردند که نسبت به سال گذشته، رشد 3 برابری داشته است.

قرآنمراحل ثبت‌نام و اطلاع‌رسانی چهل‌و‌ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم اوقاف از 16 اردیبهشت‌ماه آغاز شد و در بخش آوایی تا 22 خرداد و در بخش معارفی تا پایان خردادماه ادامه یافت. بخش آوایی در دو گروه انفرادی این دوره از مسابقات شامل رشته‌های حفظ (کل، 5،10 و 20 جزء) قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، اذان و دعاخوانی و بخش گروهی نیز در رشته مدیحه‌سرایی و همخوانی قرآن کریم است، همچنین بخش معارفی در قسمت معارف عمومی شامل ترجمه سوره‌های یاسین و الرحمن و در بخش معارفی تخصصی نیز شامل رشته‌های معارف قرآن، معارف نهج‌البلاغه و معارف صحیفه سجادیه است که شرکت‌کنندگان در هر یک از رشته‌هایی که علاقه‌مند بودند ثبت‌نام کردند. این روزها نیز آخرین گروه متسابقان استان در مشهد برای راهیابی به مرحله بالاتر در مرحله مقدماتی استان با یکدیگر رقابت می‌کنند. 

جعفر حسینی، رئیس امور قرآنی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در گفت‌وگو با ایکنا از استان بیان کرد: در راستای ایجاد نظم در برگزاری این دوره از مسابقات، خراسان رضوی به پنج منطقه شامل منطقه یک، شهرستان مشهد، منطقه دو، شهرستان‌های سبزوار، نیشابور و طرقبه شاندیز، منطقه سه، کاشمر، تربت حیدریه، قوچان  و گناباد، منطقه 4، تربت جام، چناران، بردسکن، جوین، جغتای، بجستان و خلیل‌آباد و منطقه 5 شامل شهرستان‌های خواف، رشتخوار، سرخس، فریمان، درگز، کلات، تایباد و داورزن تقسیم‌بندی و در تاریخ‌های مختلف این دوره از مسابقات برگزار شد و اکنون در مشهد نیز در حال برگزاری است.

وی با بیان اینکه 5812 نفر در این دوره از مسابقات از استان شرکت کردند، افزود: از مجموع کل شرکت‌کنندگان 2170 آقا و 3642 بانو هستند و آخرین گروهی که طی روزهای 26 و 27 تیرماه برای کسب رتبه برتر به رقابت می‌پردازند متسابقان مشهدی در بخش آقایان هستند. با توجه به اینکه در دوران کرونا از آمار شرکت‌کنندگان در مسابقات کم شد، اما خوشبختانه در سال‌جاری شاهد رشد چشمگیر شرکت‌کنندگان در این دوره از مسابقات بودیم و این حضور سه برابر نسبت به سال قبل است.

حسینی گفت: با توجه به سطح توانایی شرکت‌کنندگان در رشته‌های مختلف ممکن است استقبال حضور در برخی از رشته‌ها زیاد و در برخی رشته‌ها کمتر باشد، اما بیشترین شرکت‌کنندگان در بخش آوایی از مشهد بوده و در بین رشته‌ها بیشترین متقاضی شرکت‌کننده در رشته‌های قرائت تحقیق و حفظ کل هستند، زیرا این دو رشته از رشته‌های اصلی مسابقات بوده و مرحله بین‌المللی دارند.

وی افزود: با وجود اینکه در بخش قرائت فیلترگذاری شده، اما 60 نفر به این دوره راه یافتند و امروز 27 تیرماه برای کسب رتبه برتر با یکدیگر به رقابت می‌پردازند؛ البته رشته قرائت ترتیل نیز به‌مدت دو سال است که در مرحله بین‌المللی نیز برگزار می‌شود و افرادی هم برای حضور در این رشته تمایل پیدا کرده‌اند.

رئیس امور قرآنی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در خصوص داوری این دوره از مسابقات گفت: داورانی که این مرحله را قضاوت می‌کنند منتخبان طرح ساماندهی داوران هستند و خارج از این طرح نمی‌توانیم از فرد دیگری استفاده کنیم، ضمن اینکه این دوره از مسابقات در بخش آقایان و بانوان توسط 33 نفر داوری شده و می‌شود.

در ادامه مجتبی فرد فانی، حافظ بین‌المللی قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی گفت: امسال برای شرکت در رشته حفظ به این مرحله دعوت شدم و در سال 95 رتبه اول بین‌المللی مسابقات در رشته حفظ کل و در سال 97 رتبه اول بین‌المللی دانشجویان را کسب کردم.

وی ضمن ابراز خرسندی از برگزاری حضوری چهل‌وششمین دوره مسابقات قرآن کریم بیان کرد: این حضوری بودن در برگزاری مسابقات و داوری در حضور متسابق بهتر و شور و هیجان بیشتری دارد و با توجه به اینکه شرایط برگزاری غیرحضوری را در دوران کرونا درک کرده‌ایم این شرایط بهتر است، ضمن اینکه برخی از نکات وجود دارد که اگر رعایت شود هم به عدالت نزدیکتر خواهد شد و هم باعث ایجاد انگیزه در متسابقان می‌شود.

محمدحسین حاج حسینی از شاگردان شهید محسن حاج حسنی کارگر نیز در ادامه گفت: در مسابقات قرآن دانش‌آموزی و دانشجویی چندین بار حضور یافتم که در رشته‌های قرائت و ترتیل نیز حائز رتبه برتر شدم. در سال 99 نیز در رشته قرائت مسابقات قرآن اوقاف شرکت کردم و رتبه ممتاز را کسب کردم، چندین رتبه کشوری در مسابقات قرآن دانشجویی هم دارم، اما امسال به پیشنهاد استادم مصطفی حاج حسنی کارگر در رشته حفظ 5 جزء شرکت کردم و در این زمینه فعالیت خواهم کرد.

رنگ باختن شور مسابقات در غیاب مستمعان 

حاج حسینی در خصوص داوری این دوره از مسابقات تصریح کرد: در دوران کرونا که داوری غیرحضوری بود برای شرکت‌کنندگان بهتر بود، زیرا بدون استرس به رقابت مشغول بودند. شاید از نظر عده‌ای حضور داور چندان استرس نداشته باشد، اما بیشتر متسابقان از حضور داوران دچار استرس می‌شوند، لذا پیشنهاد من این است که داوری‌ها به‌صورت غیر حضوری باشد.

وی گفت: یکی از مواردی که قابل بحث است این است که معمولاً سال‌های گذشته شاهد حضور مستمعان بودیم، اما امسال مسابقات کم‌شورتر برگزار می‌شود و خبری از بنرهای تبلیغاتی اوقاف در سطح شهر و همچنین مستمعان در روند برگزاری مسابقات نیست، لذا این حضور پر شور نیاز است که این امر باید فرهنگ‌سازی شود.

سعید واله، شرکت‌کننده رشته حفظ 5 جزء نیز در ادامه گفت: دومین سال است که در این رشته شرکت می‌کنم و با توجه به اینکه در اولین سال حضور در مسابقات نیز داوری به‌صورت غیر حضوری بود، امسال این دوره از مسابقات در حضور داوران صورت گرفت که برای من کمی استرس به همراه داشت، اما در مجموع نحوه داوری و برگزاری مسابقات خوب است.

انتهای پیام
captcha