وقف و بیمه؛ دو ابزار مهم در ارتقای نظام تأمین اجتماعی
کد خبر: 4155211
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۴۰۲ - ۰۶:۳۵
حجت‌الاسلام رضایی تأکید کرد:

وقف و بیمه؛ دو ابزار مهم در ارتقای نظام تأمین اجتماعی

عضو شورای فقهی بانک مرکزی و استاد دانشگاه مفید قم گفت: وقف و بیمه دو ابزار مهم در ارتقای نظام تأمین اجتماعی محسوب می‌شوند و دولت‌ها می‌توانند از ظرفیت خیریه‌ها و بیمه‌ها به ویژه بیمه‌های عمر و زندگی در این راستا استفاده کنند.

حجت الاسلام رضایی

حجت‌الاسلام والمسلمین مجید رضایی، عضو شورای فقهی بانک مرکزی در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه تأمین اجتماعی معانی بسیار مختلفی دارد، گفت: در ادبیات ما مباحث حمایتی، بیمه‌ای و امدادی جزئی از نظام تأمین اجتماعی محسوب می‌شوند و بحث امدادی مانند یاری‌رساندن به سیل‌زدگان و زلزله‌زدگان مورد پذیرش همه بوده و هست و از نظر اسلامی امری مطلوب به شمار می‌رود.

 وی افزود: اما دو بحث حمایت و بیمه در نظام تأمین اجتماعی از اهمیت بیشتری برخوردارند که اکثراً برروی آن متمرکز شده‌اند. کمک رساندن و مراقبت از افراد کم‌توان و یا ضعیف در زمره مباحث حمایتی تلقی شده و بهبود معیشت و سبک زندگی و حتی کمک به ارتقای سلامت را شامل می‌شود. در نظام حمایتی تأمین اجتماعی ظرفیت‌های بالقوه بسیاری نهفته شده که باید برای به فعلیت رساندن آنها از توان بخش خصوصی و دولتی استفاده شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه مفید قم با ذکر مثالی ادامه داد: راه‌اندازی خیریه‌ها و نهادهایی برای مراقبت از سالمندان و بیماران خاص گوشه‌ای از اقداماتی محسوب می‌شوند که بخش خصوصی و دولتی می‌توانند در راستای ارتقای نظام حمایتی تأمین اجتماعی انجام دهند. به نظر بنده اگر می‌خواهیم در نظام حکمرانی دینی یک سیستم تأمین اجتماعی مطلوب داشته باشیم باید به وقف و ضرورت آن بیش از پیش اهمیت داده شود و بهتراست دولت اسلامی از وقف و تقویت آن حمایت کند.

نقش بیمه در ارتقای نظام تأمین اجتماعی

رضایی با اشاره به نقش بیمه در ارتقای نظام تأمین اجتماعی گفت: همه مردم نظام تأمین اجتماعی را با بیمه می‌شناسند و به عبارتی مطرح‌ترین قسمت نظام تأمین اجتماعی است که بیشتر به چشم می‌آید. بیمه، صنعتی است که به تدریج در دنیا شکل گرفته و رشد کرده است. تحولات قرن 19 و 20 صنعت بیمه را متحول کرد و رسماً شرکت‌های بیمه وارد فعالیت اقتصادی و سرمایه‌گذاری شدند تا از افراد شاغل حمایت به عمل آورد و در همین راستا هم از کارگر و هم از کارفرما حق بیمه دریافت کردند و از منابعی که به دست می‌آورد دست به فعالیت‌های اقتصادی می‌زدند و به عبارتی هزینه‌هایشان را از نی محل تأمین کردند.

وی با بیان اینکه پوشش بیمه در کنار وقف به عنوان دو مکمل تقویت‌کننده نظام تأمین اجتماعی به شمار می‌روند، افزود: رویه‌ای که امروزه در نظام تأمین اجتماعی حاکم است، کاملاً با گذشته به ویژه زمان صدر اسلام تفاوت دارد. عموماً در گذشته مباحثی مانند زکات و خمس و کمک‌های دولت اسلامی مطرح بوده‌اند و اکثر اینها صرف افراد فقیر و بدهکارانی می‌شدند که توان پرداخت بدهی‌هایشان را نداشتند ولی فعالیتی که صنعت بیمه انجام می‌دهد به کل منجر به تقویت و دگرگونی ماهیت نظام تأمین اجتماعی شده و به نوعی همه‌شمول است و حتی افرادی هم که فقیر نیستند و دغدغه آینده را دارند و می‌خواهند پس‌اندازی داشته باشند خود را تحت پوشش بیمه قرار می‌دهند.

ضرورت مشخص شدن حیطه حمایت دولت

عضو شورای فقهی بانک مرکزی بیان کرد: در نظام تأمین اجتماعی باید دایره حمایت دولت مشخص شود و در آنجایی که نیاز است خود دولت ورود کند و در جایی هم که نیاز نیست از توان بخش خصوصی و خیرین استفاده شود. مثلاً افرادی هستند که برای کاری از شهرستان به تهران مهاجرت کرده‌اند ولی به خاطر گرانی با مشکل اجاره‌بها روبه‌رو شده‌اند و در اینجا حتماً لازم نیست تنها فقط دولت ورود پیدا کند بلکه می‌توان از قابلیت بخش وقف و خیریه‌ها بهره برد.

رضایی در این رابطه افزود: من معتقدم حمایت‌های دولت و خیریه‌ها باید در یک نظام تأمین اجتماعی هدفمند باشد و با استفاده از جامعه آماری قابل قبول، جامعه هدف را تحت پوشش قرار داد و از این طریق مانع توزیع ناعادلانه حمایت‌ها و یا پولدار شدن قشری و فقیر شدن قشری دیگر شد. از سوی دیگر حمایت‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که از تمرکزگرایی فاصله بگیرد و مانع تراکم جمعیت در یک نقطه خاص از کشور شود و همچنین از افزایش هزینه‌ها و فشارها بر دولت بکاهد. مثلاً ممکن است دولت چتر حمایت از شهرها را به قدری افزایش دهد که روستانشین‌ها خانه و کاشانه خود را رها و به شهرها مهاجرت کنند، همه چیز باید هدفمند و عادلانه و همه شمول باشد.

اشتغال‌زایی؛ ابزاری مهم برای ارتقای نظام تأمین اجتماعی

 عضو شورای فقهی بانک مرکزی اشتغال‌زایی را مهمترین اقدامی عنوان کرد که می‌تواند به اصلاح و بهبود نظام تأمین اجتماعی منجر شود و تأکید کرد، اگر دولت کار و شغلی ایجاد نکند هرچقدر هم از اقشار ضعیف حمایت به عمل آورد باز دوباره اینها ضعیف و ضعیف‌تر می‌شوند و این منابع دولت است که هدر می‌‎روند.

رضایی در بخش پایانی این گفت‌وگو تأکید کرد: اگر می‌خواهیم نظام تأمین اجتماعی در کشور تقویت و رونق بگیرد، بهتر است بیمه‌ها به‌ویژه بیمه‌های زندگی و عمر بیشتر مورد توجه واقع شوند، زیرا به مرور زمان بخشی از نیازهای لازم و ضروری زندگی مردم پوشش می‌دهند و بعد از اینها بیمه‌های تکافل، تعاون و تأمین اجتماعی طرح می‌شوند. در واقع بیمه‌ها به افزایش پس‌انداز در کشور و درآمدزایی و ثروت‌سازی کمک می‌کنند و این فرآیند همه را منتفع می‌کند. هرچه بیمه گسترده‌‎تر شود، نظام تأمین اجتماعی هم گسترده‌تر خواهد شد.

گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام
captcha