از دستیابی حافظان ایرانی به کسب رتبه‌های برتر تا عدم موفقیت برخی قراء شاخص
کد خبر: 4154880
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۷
گزارش ایکنا از آیین اختتامیه جایزه کربلا؛

از دستیابی حافظان ایرانی به کسب رتبه‌های برتر تا عدم موفقیت برخی قراء شاخص

آیین اختتامیه و تجلیل از نفرات برتر دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جایزه کربلا، صبح امروز، 22 تیرماه، در حالی در صحن مطهر حرم حسینی برگزار شد که سه رتبه اول رشته حفظ کل قرآن به حافظان ایرانی رسید، اما برخی از قاریان برجسته ایرانی در کمال ناباوری از کسب رتبه بازماندند.

آیین اختتامیه دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جایزه کربلا

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری بین‎‌المللی قرآن(ایکنا) به کربلای معلی، آیین اختتامیه دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جایزه کربلا، صبح امروز، 22 تیرماه، با حضور اعضای هیئت داوران، قاریان، حافظان و برخی از مسئولان آستان حسینی و علما و فضلای حوزه علمیه در صحن مطهر امام حسین(ع) برگزار شد.

آیین اختتامیه و تجلیل از نفرات برتر با تلاوت زیبای «سید عبدالله زهیر الحسینی»، قاری آستان مقدس حسینی و حائز رتبه نخست مسابقات در رشته قرائت به سبک عراقی آغاز شد و در ادامه، حاضران در مراسم سوره فاتحه را قرائت و ثواب آن را به شهدای جهان اسلام و کشور عراق اهدا کردند.
از دست‌یابی حافظان ایرانی به کسب رتبه‌های برتر تا عدم موفقیت برخی قراء شاخص
در ادامه این مراسم که اجرای آن را «سید احمد نجف»، از مجریان توانمند عرب‌زبان برعهده داشت، شیخ خیرالدین علی الهادی، رئیس دارالقرآن آستان حسینی و دبیر دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جایزه کربلا سخنرانی کرد و کشف استعدادهای جدید و ممتاز قرآنی از برخی عتبات مقدسه، زیارتگاه‌ها، مقامات و مساجد معروف جهان اسلام را از امتیازات مهم این مسابقات دانست.

موفقیت جایزه کربلا در کشف استعدادهای جدید قرآنی بقاع متبرکه

وی در ادامه گفت: این مسابقات تلاشی بشری است و قطعا کامل و جامع نبود، اما این مسابقات چند پیام و دستاورد داشت که نخستین آن ارتباط بیشتر امت اسلام با قرآن است.

مدیر دارالقرآن آستان حسینی با اشاره به اقداماتی که در جهت اهانت به قرآن و مقدسات در جریان است، گفت: این رویداد قرآنی اقدامی در جهت مقابله با این افراد موهن و دفاع از کتاب الهی بود و حضور شخصیت‌های برجسته قرآنی در این زمینه بسیار تأثیرگذار است.

وی در ادامه خطاب به حاضران در این مسابقات گفت: «شما کارت حضور خود را در این مسابقات از امام حسین(ع) دریافت کرده‎‌اید، و این برای همه ما مایه افتخار است که در جوار حرم حسینی به قرآن خدمت می‌کنیم و در رساندن صدا و پیام قرآن به جهانیان سهیم هستیم».

شیخ خیرالدین علی الهادی در ادامه تعامل و آشنایی میان قاریان و حافظان را از دیگر دستاوردهای این مسابقات دانست و گفت: این رویداد قرآنی توانست نخبگان حفظ و قرائت را گردهم آورد و حضور اساتید قرآنی در این محفل نورانی نیز از دستاوردهای ارزشمند آن بود.
از دست‌یابی حافظان ایرانی به کسب رتبه‌های برتر تا عدم موفقیت برخی قراء شاخص
دبیر مسابقات در ادامه سخنان خود به پوشش رسانه‎‌ای این مسابقات اشاره کرد و گفت: برخی از کلیپ‌های صوتی و تصویری این مسابقات در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی نزدیک یه یک میلیون بیننده از کشورهای مختلف جهان داشته است.

وی همچنین ضمن شکرگزاری از خداوند متعال و امام حسین(ع) به خاطر توفیق در برپایی این رویداد قرآنی، از حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ مهدی کربلایی، متولی شرعی آستان حسینی و مدیریت آستان، داوران، قاریان و حافظان و نهادها و مؤسسات قرآنی شرکت‌کنندگان در برپایی این مسابقات تقدیر کرد.

شیخ خیرالدین علی الهادی در پایان از شبکه‌های رسانه‌ای از جمله شبکه ماهواره‌ای قرآن وابسته به شبکه کربلا، خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مرکز رسانه قرآنی دارالقرآن آستان حسینی، رادیو قرآن کربلا و رادیو «الروضة‌ الحسینیة» به خاطر پوشش مطلوب رسانه‌ای این رویداد قرآنی تشکر کرد.

پس از سخنرانی شیخ خیرالدین علی الهادی، بیانیه هیئت داوران این دوره از مسابقات از سوی فلاح کسمایی، از اساتید قرآنی کشورمان و داور بخش تجوید قرائت شد.

بیانیه هیئت داوران

هیئت داوران مسابقات در بیانیه پایانی خود تقویت پایه‌های وحدت امت اسلام و پیاده‌سازی آموزه‌های قرآن در جامعه را از اهداف دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جایزه کربلا در صحن حرم مطهر امام حسین(ع) دانستند.

اعضای کمیته داوران همچنین تأکید کردند که امروز اجتماع و انس بیشتر اهل قرآن و تعامل میان آن‌ها یک ضرورت بسیار مهم است، چرا که شاهد تلاش‌هایی برای محو هویت قرآن در باطن و سوزاندن کلام وحی و هتک حرمت آن در ظاهر هستیم که متاسفانه آخرین نمونه آن سوزاندن قرآن در سوئد بود.

در این بیانیه ضمن محکومیت هتک حرمت قرآن، از نهادهای مسئول و تأثیرگذار خواسته شد که با اتخاذ مواضع پیشگیرانه، برای ترویج فرهنگ و تربیت قرآنی در خانواده و جامعه، مدارس و دانشگاه‌ها و حتی ادارات دولتی و تمامی عرصه‌ها تلاش کنند.
از دست‌یابی حافظان ایرانی به کسب رتبه‌های برتر تا عدم موفقیت برخی قراء شاخص
اعضای کمیته داوران تأکید کردند که دومین دوره مسابقات قرآن جایزه کربلا از نظر فنی دارای استانداردهای جهانی و دقت عالی بود و از حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ عبدالمهدی کربلایی، متولی شرعی حرم حسینی و«حاج حسین العبایچی»، تولیت آستان و«شیخ خیرالدین علی الهادی»، رئیس دارالقرآن آستان حسینی و سایر بخش‌های آستان به خاطر حمایت و تلاش در برپایی این رویداد قرآنی تشکر کردند.

اهدای لوح تقدیر به اعضای کمیته داوران

در ادامه مراسم، با اهدای لوح تقدیر از داوران این دوره از مسابقات تجلیل به عمل آمد و اعضای کمیته داوران با حضور در جایگاه، لوح تقدیر خود را از دستان شیخ خیرالدین الهادی، رئیس‌ دارالقرآن آستان حسینی و برخی مسئولان آستان حسینی دریافت کردند.
از دست‌یابی حافظان ایرانی به کسب رتبه‌های برتر تا عدم موفقیت برخی قراء شاخص

در این بخش از آیین اختتامیه مسابقات، اسامی نفرات برتر متسابقین در دو بخش قرائت و حفظ کل قرآن اعلام شد که در بخش حفظ سه رتبه برتر نخست به حافظان ایرانی اختصاص داشت، اما در بخش قرائت در کمال ناباوری، مختار دهقان، قاری آستان قدس رضوی با توجه به تلاوت تکنیکی و آیین‌نامه‌ای که داشت از کسب رتبه بازماند؛ همچنین، محمدحسن موحدی، قاری حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) نیز از کسب رتبه برتر در این دوره از رقابت‌ها بازماند.

اعلام اسامی برگزیدگان رشته قرائت و حفظ کل قرآن

بر اساس رأی هیئت داوران، در بخش قرائت قرآن کریم، سید عبدالله زهیر الحسینی از آستان مقدس حسینی رتبه نخست، مهدی تقی‌پور از آستان حضرت معصومه(س) رتبه دوم، سید مصطفی حسینی از مقام سید حسین بن علی بن موسی الرضا(ع) در قزوین رتبه سوم، شیخ میثم حمیدی، قاری مسجد جمکران رتبه چهارم و اویس احمدیان از مزارشریف افغانستان رتبه پنجم را کسب کردند.
از دست‌یابی حافظان ایرانی به کسب رتبه‌های برتر تا عدم موفقیت برخی قراء شاخص
همچنین در بخش حفظ قرآن کریم، محمد خاکپور از آستان قدس رضوی رتبه اول، احمد معتمدی از مسجد جمکران رتبه دوم، محمدرضا احمدی از آستان مقدس حضرت معصومه(س) رتبه سوم، مهدی مظفری از مزار شریف افغانستان رتبه چهارم و علی اصغر شهید المنصوری از آستان مقدس علوی رتبه پنجم را کسب کردند.

براساس اعلام کمیته برگزارکننده مسابقات به پنج نفر برتر رشته‌های حفظ و قرائت این مسابقات به ترتیب 3 ميليون دینار عراقی، 2 ميليون و 500 هزار دینار، 2 میلیون دینار، یک میلیون دینار و 500 هزار دینار عراقی جایزه اهدا شد.
از دست‌یابی حافظان ایرانی به کسب رتبه‌های برتر تا عدم موفقیت برخی قراء شاخص

انتهای پیام
captcha