سلامتی امام زمان(عج) فیضی با کلید صلوات است
کد خبر: 4154371
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۳
حجت‌الاسلام مریجی:

سلامتی امام زمان(عج) فیضی با کلید صلوات است

حجت‌الاسلام و المسلمین شمس‌الله مریجی، رئیس دانشگاه باقرالعلوم(ع) گفت: انحراف در مهدویت دارای دو جنبه مناسکی و شناختی است؛ مثلا وقتی گفته می‌شود برای سلامتی آقا امام زمان(عج) کف مرتب بزنید نوعی انحراف مناسکی است. سلامتی امام زمان(عج) فیض است و کلید در فیض هم صلوات است ولی برخی کف و سوت را جایگزین کرده‌اند.

شمس الله مریجیبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین شمس‌الله مریجی، رئیس دانشگاه باقرالعلوم(ع)، 20 تیر در نشست علمی «خوانشی جامعه‌شناسانه بر عوامل گرایش به مدعیان دروغین مهدویت» با بیان اینکه بنده که اثری با عنوان «عوامل گرایش به انحراف از دیدگاه آیات و روایات» نوشته‌ام با رئیس دانشکده الهیات دانشگاه وین که به زبان آلمانی است دیداری داشتم، گفت: او در این دیدار گفت ما در اروپا لجنه‌ای تشکیل داده‌ایم تا نظریات انحراف را بارخوانی کنیم و چند جلد کتاب هم آماده شده است ولی چاپ نکرده‌ایم و من حاضرم اینها را تحویل شما بدهم و شما هر چیزی از قرآن و روایات دارید به ما بدهید؛ دلیل این کار او این بود که می‌دید گرایش به دین در اروپا بیشتر شده است و به همین دلیل دوست داشتند که دستشان از این منظر پر باشد.

وی با بیان اینکه البته اروپائیان چندان مناسکی نیستند، اظهار کرد: افرادی هستند که در غرب به اسلام گرایش یافته‌اند ولی چون خیلی مناسکی نیستند ممکن است برخی کارها را انجام هم ندهند ولی به هر حال جذب شده‌اند؛ آمار زیادی در گرایش مردم غرب به معنویت سپس دینداری و در دینداری هم گرایش آنها به اسلام بیشتر از ادیان دیگر و در اسلام هم گرایش به شیعه بیشتر است.

زیر سؤال بردن نرم‌افزاری حکومت جهانی مهدوی

مریجی با اشاره به اینکه اگر دین در اروپا وارد عرصه زندگی شود بسیاری از کسب و کارها و درآمدهای نامشروع آنها مانند فاحشه‌خانه‌ها، مراکز قماربازی و ... تعطیل خواهد شد، بیان کرد: بنابراین برای اینکه چنین اتفاقی رخ ندهد به جنگ مهدویت آمده‌اند؛ برخی مانند لئو اشتراوس گفتند اصلا امکان ایجاد جامعه واحد جهانی وجود ندارد زیرا جوامع وابسته به فرهنگ خود هستند و چون فرهنگ‌ها، متفاوت هستند جوامع متباینند بنابراین جامعه واحد معنایی ندارد و حکومت امام زمان(عج) را زیر سؤال می‌برند.

رئیس دانشگاه باقرالعلوم(ع) با اشاره به عوامل جامعه‌شناختی پذیرش این نظریات و تفکرات، اضافه کرد: مهمترین عامل بیرونی در این زمینه، حمایت بیگانگان در حوزه‌های مختلف هنری، اقتصادی و سیاسی و ... است که یکی از نمونه‌های آن اعطای جایزه اسکار به برخی فیلم‌های ایرانی است. مطمئنا اعطای این جوایز بدون پشتوانه فکری نیست. باید از خود بپرسیم چرا فیلمی مانند زیر درخت زیتون در ایران ساخته می‌شود و جایزه اسکار می‌گیرد و طبق قانون اسکار، این فیلم باید در تمام کشورهایی که عضو هستند اکران شود؛ لذا وقتی بررسی دقیقی بکنیم خواهیم دید چون به تبلیغ ماشین رنو پرداخته است از او حمایت می‌کنند.

مریجی افزود: گاهی هم اعطای این جوایز به خاطر تخریب ارزش‌های دینی و بومی جامعه ایران است مثلا در مورد وضع کشور سیاه‌نمایی می‌شود و در بحث مهدویت هم از جریان مهدویت دروغین حمایت می‌کنند؛ از اسلام آمریکایی حمایت و با اسلام ناب مبارزه می‌کنند و این کار را از طریق اعطای مجوز مجله و کرسی و ... انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه گاهی این مسئله از طریق فرهنگ و هنر رخ می‌دهد و گاهی از طریق عرصه سیاسی ادامه داد: در یکی از ادوار مجلس شورای اسلامی شاهد حمایت خارجی از افرادی بودیم که به مجلس راه یافتند و گاهی هم از طریق ورزشی و ورزشکاران این کار انجام می‌شود.

مریجی با اشاره به عوامل داخلی گرایش به انحرافات افزود: انحراف نخبگان سیاسی و فرهنگی از جمله عوامل مهم در این زمینه است؛ وقتی یک نخبه فرهنگی و هنری عضو فلان گروه منحرف شود با خودش هم تعدادی را جذب می‌کند.

نقش اختلافات علمی در گرایش به انحراف

وی تاکید کرد: نکته مهم دیگر اختلافات علمی بین حوزه و دانشگاه است که سبب بروز این انحرافات است. فردی از بنده یک مسئله پرسید و وقتی جواب دادم گفت شما آخوندها ما را دیوانه کرده‌اید و وقتی علت پرسیدم گفت چون فلان روحانی طور دیگری جواب داد بنابراین وقتی اختلافات مبنایی علمی به عرصه عمومی کشیده شود انحرافات بیشتر می‌شود. باید شورایی علمی تشکیل شود و اختلافات به صورت علمی حل شود وگرنه این مسائل بیشتر هم خواهد شد.

وی افزود: همچنین یکسری سیاستگذاری‌های نادرست فرهنگی و هنری داریم که این نوع انحرافات را تسهیل می‌کند. سیاستگذاری‌های فرهنگی بعد از انقلاب درست است که مبارزه سنگینی را با جریان حجتیه انجام داد ولی به تدریج حجتیه مدرن و تغییریافته بروز کرد.

کف‌زدن برای سلامتی معصومین(ع)

وی تاکید کرد: بنابراین سیاستگذاری‌ها باید به سمت حل شناختی پیش برود و نه صرفا هنجاری. انحراف در مهدویت دارای دو جنبه مناسکی و شناختی است؛ مثلا وقتی گفته می‌شود برای سلامتی آقا امام زمان(عج) کف مرتب بزنید نوعی انحراف مناسکی است. سلامتی امام زمان(عج) فیض است و کلید در فیض هم صلوات است ولی برخی کف و سوت را جایگزین کرده‌اند.

رئیس دانشگاه باقرالعلوم(ع)، با بیان اینکه برخی انحرافات هم ناشی از مباحث روانشناسی است، گفت: کسی اگر مهدویت واقعی را پذیرفت نباید به نامحرم نگاه کند و روابط نادرست داشته باشد ولی برخی می‌خواهند دینداری و باور به مهدویت را با این چیزها جمع کنند و چون در معنویت و مهدویت انحرافی، رفع‌القلم زیاد است مخاطب جمع می‌کند. اگر کسی سختگیری هم بکند می‌گویند شما آخوندها سخت می‌گیرد وگرنه خود امام زمان هم می‌گذرد و این در حالی است که در روایت بیان شده است که ای نمازخوان تو که در حال نماز هستی ولی حواست جای دیگر است نمی‌ترسی تو را به شکل حیوانی مسخ کنم؟

وی با تاکید بر اینکه روح معارف، صداقت و راستی و درستی رفتار است، اظهار کرد: اباحه‌گری از عوامل بسیار مهم گرایش به انحرافات به خصوص در زمینه مهدویت است؛ می‌گویند به جوانان سخت نگیرید، امشب تولد امام زمان(عج) است ولی متاسفانه در همین ایام میلاد امام زمان(عج) گناهانی به نام ایشان رخ می‌دهد که قلب امام درد می‌گیرد و از آن ناراضی است. گاهی تا نیمه‌شب سینه می‌زنند ولی نماز صبح آنها قضا می‌شود.

بی‌تفاوتی برخی خواص

مریجی با بیان اینکه بی‌تفاوتی خاص از دیگر عوامل است، تصریح کرد: رواج این تعبیر که نباید توی ذوق جوانان زد از عوامل اباحه‌گری است و متاسفانه برخی خواص به آن دامن می‌زنند؛ رهبر انقلاب در مراسمی که دختری 9 ساله برای خیرمقدم آمده بود وقتی دیدند که به تکلیف رسیده است فرمودند حجاب به شما واجب است، یعنی در این شرایط هم سکوت نکردند تا این امور، عادی نشود. الان برخی خواص درباره انحراف در عرصه مهدویت ساکت و بی‌تفاوت هستند.

رئیس دانشگاه باقرالعلوم با بیان اینکه برداشت نادرست از روایات هم یکی دیگر از عوامل این انحراف است، گفت: بنده در سال 1376 در یکی از دانشگاه‌ها استاد راهنما بودم و دانشجویی برای بنده این موضوع را آورد که «دلیل عقب‌ماندگی مسلمین توکل بر خداست» و وقتی دلیل هم خواستم آیه و روایت را آورد؛ یعنی برداشت غلط اینقدر در تفکر افراد مؤثر است. بنده به او گفتم اولا شما یک آیه و روایت را دیده‌ای ثانیا برداشت اشتباهی از آنها داری. به تعبیر آیت‌الله جوادی آملی اگر قرآن محکم و متشابه و بطن دارد روایت هم اینطور است و کسی می‌تواند برداشت درست داشته باشد که اینها را بشناسد.

مریجی با بیان اینکه ناتوانی علمی و عدم آگاهی از عوامل دیگر است، اظهار کرد: گاهی اطلاعات نسل جوان از مباحث دینی آنقدر کم است که اطلاعات شناسنامه‌ای هم از ائمه(ع) ندارند و حتی برخی موارد تعداد ائمه را نمی‌دانند. 

انتهای پیام
captcha