مسابقات کربلا فرصتی برای بیان قداست و شأن قرآن است
کد خبر: 4154270
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۵
رئیس هیئت داوران مسابقات بین‌المللی قرآن جایزه کربلا:

مسابقات کربلا فرصتی برای بیان قداست و شأن قرآن است

شیخ عدنان الصالحی، مدیر دارالقرآن بصره و رئیس هیئت داوری در بخش حفظ مسابقات بین‌المللی قرآن جایزه کربلا، ضمن تمجید از این دوره مسابقات و بیان ویژگی‌های ممتاز آن، این رویداد را فرصتی برای تأکید بر قداست و جایگاه قرآن کریم توصیف کرد.

به گزارش ایکنا، شیخ عدنان الصالحی، مدیر دارالقرآن بصره و رئیس هیئت داوری در بخش حفظ مسابقات بین‌المللی قرآن جایزه کربلا در ابتدا سخنان خود را این‌گونه آغاز کرد: سپاس پروردگار جهانیان و درود بر پیغمبر خدا و خاندان پاک و مطهرش. پیامبر(ص) در مورد قرآن می‌فرماید: «قرآن کریم پس از خدای سبحان از هر چیزی برتر است. پس هر کس قرآن را بزرگ شمارد خدا را بزرگ شمرده و هر کس آن را بزرگ نشمارد، حریم خدای سبحان را سبک شمرده است».

وی افزود: به یاری خداوند این مسابقه بین‌المللی قرآن در حفظ و تلاوت که جایزه بین‌المللی کربلا نام دارد، آغاز شده است. این مسابقه ویژگی‌های خاصی دارد که آن را از دیگر رقابت‌ها متمایز می‌کند. نخستین ویژگی را باید حضور قاریان و حافظان قرآن کریم از کشورهای مختلف و از مذاهب و ملت‌های مختلف اسلامی در این مسابقه دانست. از عراق نیز قاریان و حافظانی از عتبات و مزارهای مختلف و از دیگر بخش‌ها نیز در این مسابقه شرکت دارند. دیگر ویژگی متمایز این مسابقات برگزاری آن در مکانی مقدس در نزد تمام مسلمانان است یعنی در شهری که مرقد امام حسین(ع) در آن قرار دارد؛ امام‌ حسینی که نماد فداکاری کامل در راه خداوند است، امامی که خود و اهل‌بیت خود را برای اصلاح امور جد مطهرش فدا و به صراحت اعلام کرد: «وأني لم أخرج أشرا ولا بطرا ولا مفسدا ولا ظالما وإنما خرجت لطلب الاصلاح في أمة جدي صلى الله عليه وآله أريد أن آمر بالمعروف وأنهى عن المنكر، وأسير بسيرة جدي وأبي علي» این شعار شامل تمام برادران مسلمان و تمام مهمانان از مذاهب اسلامی دیگر نیز می‌شود.

شیخ عدنان الصالحی در ادامه افزود: این مسابقه فرصت خوبی برای آشنایی برادران و مهمانان برای تکامل اعمال و رویدادهای قرآنی به صورت کلی است. ویژگی دیگر متمایز این مسابقه را باید همراه شدن آن با حادثه تلخی دانست که وجدان تمام مسلمانان جهان را برانگیخت. حادثه‌ای که در آن شماری از جاهلان به کتاب خداوند توهین کردند. ما در اینجا در واکنش به این حوادث می‌گوییم که این اقدامات ارزش، والایی و قدسات قرآن کریم خدشه‌ای وارد نمی‌کند. قرآن کریم بالاتر از این توهین‌ها است، قرآن در مصحف و در اوراق نیست، بلکه در ضمایر شریفان مسلمانان و آگاهان است و ازاین‌رو می‌گوییم کسی که به قرآن توهین کرد به تمام اعتقادات توحیدی مردم جهان توهین کرد. توهین‌کنندگان به مسیحیان، یهودیان و دیگر ادیان آسمانی نیز توهین کرده است. چرا که قرآن کریم از حضرت عیسی(ع)، موسی(ع) و ابراهیم(ع) و نوح(ع) هم یاد کرده است. قرآن کریم از 24 پیامبر نام برده است و ازاین‌رو هر کس که به قرآن توهین کرده به تمام ادیان و مقدسات آنها توهین کرده است.

وی در مورد این مسابقه و ارتباط آن با حوادث اخیر توهین به قرآن کریم تصریح کرد: این مسابقه رویدادی ایجابی است که مسلمانان عزتمند و قدرتمند هستند و تحت تأثیر قرار نمی‌گیرند بلکه دیگران را تحت تأثیر قرار می‌دهند، قرآن تحت تأثیر قرار می‌دهد و تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد. ما در اینجا می‌گوییم که اگر عاملان این حوادث و دشمنان معتقدند که با ارتکاب این اقدامات مسیر اسلام و انسانیت را تحت تأثیر قرار می‌دهند اما در واقع انگیزه‌ای نیرومند برای آشکار کردن نشانه‌های دین و قدسیت قرآن کریم است.

الصالحی در مورد مدیریت این مسابقات نیز تصریح کردند: در این مسابقه 30 شرکت‌کننده در بخش حفظ و 30 شرکت‌کننده نیز در بخش تلاوت شرکت کرده‌اند. کمیته برگزاری و تنظیم در آستان مقدس حسینی به ویژه دارالقرآن حسینی به خوبی نشان داد که این کمیته شایستگی و توانایی اداره مسابقاتی در این سطح را دارند و باید از مدیریت شایسته مسابقات تقدیر کرد.

رئیس کمیته داوری مسابقات بین‌المللی جایزه کربلا در پایان گفت: از خداوند بزرگ می‌خواهم که ما را در شمار خدمت‌گذاران قرآن کریم و از خلال این امر در خدمت بشریت قرار دهد. چرا که خداوند در قرآن کریم از کرامت انسان سخن گفته است خداوند تمام انسان‌ها را تکریم کرده است و پیامبر (ص) نیز تمام انسان‌ها را تکریم کرده است. رسول اکرم(ص)، رحمت است و در قرآن به صراحت آمده است: «وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعَالَمِينَ و تو را جز رحمتى براى جهانيان نفرستاديم»( الانبیاء: ۱۰۷)، و این قرآن نیز نوری است که برای هدایت انسان آمده است «يَا أَهْلَ الْكِتَابِ قَدْ جَاءَكُمْ رَسُولُنَا يُبَيِّنُ لَكُمْ كَثِيرًا مِمَّا كُنْتُمْ تُخْفُونَ مِنَ الْكِتَابِ وَيَعْفُو عَنْ كَثِيرٍ قَدْ جَاءَكُمْ مِنَ اللَّهِ نُورٌ وَكِتَابٌ مُبِينٌ ﴿۱۵﴾ يَهْدِي بِهِ اللَّهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضْوَانَهُ سُبُلَ السَّلَامِ وَيُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِهِ وَيَهْدِيهِمْ إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ ﴿۱۶﴾ اى اهل كتاب پيامبر ما به سوى شما آمده است كه بسيارى از چيزهايى از كتاب [آسمانى خود] را كه پوشيده می‌داشتید براى شما بيان می‌کند و از بسيارى [خطاهاى شما] درمی‌گذرد قطعاً براى شما از جانب خدا روشنايى و كتابى روشنگر آمده است (۱۵) خدا هر كه را از خشنودى او پيروى كند به وسيله آن [كتاب] به راه‌های سلامت رهنمون می‌شود و به توفيق خويش آنان را از تاریکی‌ها به سوى روشنايى بيرون می‌برد و به راهى راست هدايتشان می‌کند(۱۶)».

انتهای پیام
captcha