تفاهم‌نامه همکاری جهاد‌دانشگاهی قم و اداره‌کل زندان‌های استان امضا شد
کد خبر: 4153809
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۶

تفاهم‌نامه همکاری جهاد‌دانشگاهی قم و اداره‌کل زندان‌های استان امضا شد

رئیس و معاونان جهاددانشگاهی استان قم در حاشیه امضای تفاهم‌نامه همکاری جهاددانشگاهی و زندان‌های استان قم، با مدیرکل زندان‌های استان دیدار و از کارگاه‌های تولیدی ندامتگاه لنگرود قم بازدید کردند.

تفاهم‌نامه همکاری جهاددانشگاهی قم و اداره‌کل زندان‌های استانبه گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی قم، محمد حیدری، رئیس جهاددانشگاهی واحد استان قم در دیدار با مدیرکل زندان‌های استان قم که امروز، 18 تیرماه انجام شد، گفت: جهاددانشگاهی یک نهاد عمومی غیر دولتی است و از مردادماه ۱۳۵۹ فعالیت خود را با دستور رهبر کبیر انقلاب آغاز کرده است و در این نهاد انقلابی ما یک رسالت فرهنگی داریم و خود را ملزم به همکاری با مردم، دستگاه‌های اجرایی دولتی و نهاد‌های عمومی می‌دانیم.

وی با اشاره به اینکه جهاددانشگاهی با نهاد‌های حمایتی کشور نظیر کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور همکاری داشته و تجربه ارائه خدمات به مددجویان این نهاد‌ها را دارد، ادامه داد: اما تفاوت اصلی مددجویان بهزیستی با خانواده زندانیان این است که خانواده زندانیان نمی‌توانند به سادگی علت نیازمندیشان را بیان کنند و همکاری دستگاه‌های دولتی، نهاد‌های عمومی و مردمی در این خصوص بسیار ضروری است.

عضو هیئت علمی جهاددانشگاهی افزود: پژوهشکده‌های مختلف حوزه علوم انسانی در جهاددانشگاهی فعال هستند و نخبگان کشور در این پژوهشکده‌ها به جامعه خدمت می‌کنند؛ دانشگاه‌های استان نیز ظرفیت خوبی دارند و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های استان می‌توانند کارگروه‌های خوبی برای رفع مشکلات استان تشکیل دهند.

رئیس جهاددانشگاهی استان قم با بیان اینکه بنده و همکارانم با کمال افتخار هر کاری از دستمان بیاید برای کمک به زندان انجام خواهیم داد، گفت: برای کارکنان، خانواده کارکنان و خانواده زندانیان برنامه‌های خوبی طراحی و اجرا خواهیم کرد.

علی‌اصغر رنجبر، مدیرکل زندان‌های استان قم نیز در این دیدار بیان کرد: اولویت اصلی زندان‌های کشور در درجه اول سرقت و مواد مخدر است پس متولیان امور فرهنگی باید در خصوص این دو موضوع بیشتر کار کنند.

وی ادامه داد: از دیدگاه ما فرقی ندارد که یک زندانی سارق است یا قاتل بالفطره، زندانیان در محیط زندان حقوقی دارند که باید رعایت شود؛ بسیاری از زندانیان این باور را دارند که اگر اهل کار سخت بودند به راهشان به زندان نمی‌افتاد، به همین دلیل تمایلی به کارکردن در زندان هم ندارند.

مدیرکل زندان‌های استان قم با بیان اینکه همه انسان‌ها ذاتا به دنبال رفاه هستند، گفت: باید مشاغلی ایجاد کنیم که افراد راحت‌تر کسب درآمد کنند و حداقل‌های زندگی افراد را تأمین کند. نگاهمان در زندان این است که زندانی حرفه و علاقه‌اش شناسایی شود و بر مبنای علاقه افراد، کار‌هایی را که می‌توانستند انجام دهند تقسیم‌بندی کردیم و کارگاه‌هایی ایجاد کردیم تا افراد با علاقه‌مندی خودشان کسب درآمد داشته باشند.

رنجبر اظهار کرد: خانواده‌های زندانیان مصائب بزرگ و غیرقابل تحملی را پشت سر می‌گذارند و شاید اگر ما در این جایگاهی که داریم نبودیم وضعیت وخیم‌تری از حال امروز زندانیان و خانواده‌های آن‌ها داشتیم. کار ما در زندان قضاوت نیست، بلکه وظیفه داریم به بهبود حال زندانیان و خانواده‌هایشان کمک کنیم. این‌که چگونه باید به این هدف برسیم چیزی است که جامعه علمی و دانشگاهی که دغدغه جامعه و مردم را دارد می‌تواند در آن تأثیرگذار باشد.

در پایان این دیدار تفاهم‌نامه همکاری جهاددانشگاهی واحد استان قم و اداره‌کل زندان‌های استان به امضای رؤسای دو نهاد رسید.

انتهای پیام
captcha