رهاورد اجتماعی حج اتحاد جهان اسلام است
کد خبر: 4151386
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۰

رهاورد اجتماعی حج اتحاد جهان اسلام است

امام جمعه موقت خرم‌آباد با اشاره به حضور حاجیان در حج و انجام مناسک آن، گفت: رهاورد حج تحول درونی انسان و رهاورد اجتماعی آن اتحاد مسلمین و جهان اسلام است.

حجت‌الاسلام بهروز شمسی‌فر، امام جمعه موقت خرم‌آباد،به گزارش ایکنا از لرستان، حجت‌الاسلام بهروز شمسی‌فر، امام جمعه موقت خرم‌آباد، امروز، نهم تیرماه در خطبه‌های این هفته نماز جمعه خرم‌آباد که در مصلی الغدیر این شهرستان برگزار شد با دعوت همگان به تقوای الهی گفت: راه‌های درک شناخت و معرفت و علم آموزی انسان چند تاست که یکی از آنان حواس پنجگانه شامل دیدن، شنیدن، بوییدن، چشیدن و حس لامسه است.

وی با اشاره به اینکه انسان از طریق حواس پنجگانه می‌تواند به علوم و معارف دست پیدا کنند و هر کدام از این حواس حقوقی دارند، ادامه داد: یکی از حواس انسان شنیدن از طریق گوش است که انسان باید بهترین موعظه را بشنود و بهترین را انتخاب و تبعیت کند برخی از انسان‌ها از این نعمت به خوبی استفاده کرده و برخی دیگر از آن بد استفاده می‌کند.

حجت‌الاسلام شمسی‌فر با بیان اینکه انسان باید از حواس پنجگانه خود بهترین استفاده را انجام بدهد، تصریح کرد: نعمت دیدن برای این است که انسان نعمت‌های الهی را ببیند و خدا را بر آن شاکر باشد کمااینکه فردای قیامت از اعضا، جوارح و حواس انسان سوال خواهد شد.

امام جمعه موقت خرم‌آباد یکی از نعمت‌های دیگر درک و معرفت را عقل دانست و با بیان اینکه ارزش انسان به عقل است، خاطرنشان کرد: انسان به وسیله عقل می‌تواند بهشت را کسب کند و نشانه عاقل بودن میانه‌روی در رفتار، کنترل خشم، پرهیزکاری و صبر است.

وی با بیان اینکه اگر کسی خدا را در زندگی ناظر بر اعمال ببیند انسان عاقلی است، مدارا کردن با مردم را از دیگر نشانه‌های انسان عاقل برشمرد و اضافه کرد: انسان عاقل هرگز اهل جدل و گفتگوی بی فایده نیست کمااینکه انسان باید همواره حق را با گفتار نیکو بگوید و از جدل بی‌فایده بپرهیزد.

شمسی‌فر با بیان اینکه بهترین انسان‌ها کسی هستند که بهترین کلام را می‌شنوند و آن را در زندگی به کار می‌بندند، گفت: در کلام مولای متقیان آمده است که به‌همراه هر انسانی ناظر و گواهی وجود دارد که روز قیامت بر اعمال او شهادت می‌دهند و انسان نتیجه عمل خود را می‌بیند.

خطیب نماز جمعه خرم‌آباد با یادآوری اینکه در روز قیامت هیچکس به فریاد کسی نمی‌رسد و مردم از پدر، مادر، فرزند و همسر خود فرار می‌کنند، اضافه کرد: در روز قیامت آمده است که طفل پیر می‌شود و راه نجات از اضطراب و دلهره روز قیامت تقوا است و با تقوا انسان به آرامش می‌رسد.

وی با اشاره به مناسبت‌های هفته جاری به ۱۰ تیر روز صنعت و معدن اشاره و با بیان اینکه وزارت صنعت و معدن از جایگاه‌های حساس و اثرگذار در زندگی مردم است، افزود: یازدهم تیر روز شهادت شهید صدوقی و نیز حمله ناو آمریکایی به هواپیمای مسافربری است.

شمسی‌فر با بیان اینکه نشانه حقوق بشر آمریکایی این است که هواپیمای مسافربری را با ناو جنگی مورد حمله قرار می‌دهد و از فرمانده آن ناو که قاتل جان مسافران بود تقدیر می‌کند، افزود: در حقوق بشر آمریکا هر کشوری به دنبال استقلال است باید مورد حمله قرار گیرد.

خطیب نماز جمعه خرم‌آباد به ولادت امام هادی(ع) و روز شهرداری‌ها و دهیاری‌ها اشاره کرد و گفت: مسئولان شهری به وضعیت شهر رسیدگی کنند وضعیت پارک‌ها و مبلمان شهری بازرسی شود و جاهایی که مشکل دارد به مشکلات رسیدگی شود.

وی با اشاره به حضور حاجیان در حج و انجام مناسک آن، تصریح کرد: رهاورد حج تحول درونی انسان و رهاورد اجتماعی آن اتحاد مسلمین است.

انتهای پیام
captcha