زندان را به دانشگاه تربیتی تبدیل کنیم
کد خبر: 4150525
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۰
آیت‌الله طباطبایی‌نژاد:

زندان را به دانشگاه تربیتی تبدیل کنیم

امام‌جمعه اصفهان در دیدار با مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان گفت: زندان باید به دانشگاه تربیتی تبدیل شود و رسیدگی به نیازهای گوناگون یک مجرم الزامی باشد.

دیدار امام‌جمعه اصفهان با مدیرکل زندان‌های استانبه گزارش ایکنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه اصفهان، آیت‌الله سیدیوسف طباطبایی‌نژاد در دیدار با مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان اصفهان و هیئت همراه اظهار کرد: زندان باید مطابق با فرمایش امام راحل، یک دانشگاه تربیتی باشد. بنابراین، رسیدگی به نیازهای گوناگون یک مجرم از خورد و‌ خوراک و اسکان گرفته تا مباحث تربیتی و احترام شخصیتی، یک الزام است.

وی افزود: طبق دستور اسلام، ما حق توهین به شخصیت هیچ‌کس حتی مجرم و محکوم به اعدام را نداریم. بنابراین، دانشگاه بودن زندان برای اصلاح و تربیت افراد از این بابت است.

نماینده ولی‌فقیه در استان اصفهان با تأکید بر اینکه هدایت و تربیت هدف اصلی اسلام از تعیین مجازات برای مجرمان است و در این زمینه باید از هر روش و منش نوینی استفاده کرد، گفت: رها کردن مجرمان و خلافکاران به حال خود در زندان‌ها، بدون اعزام دکتر، روانشناس، مبلغ دینی و مشاور مذهبی و تربیتی، کاری اشتباه است و باید در این زمینه اهتمام ویژه داشت.

وی ادامه داد: نکته حائز اهمیت بعدی در رابطه با امور زندان‌ها این است که احترام به خانواده‌های زندانیان که گناهی نکرده‌اند و تأمین حداقل امکانات رفاهی برای آنها به منظور ملاقات با زندانی خود، نوعی رسالت است که در استان اصفهان محقق شده و باید در سطح کشور ترویج پیدا کند.

امام‌جمعه اصفهان با بیان اینکه اگر مرد خانواده‌ای را به بهانه جرم و خلاف زندانی کرده‌ایم، باید نسبت به وضعیت اقتصادی خانواده‌ او که بی‌گناهند و سرپرستی ندارند، توجه ویژه‌ای داشت، افزود: استان اصفهان به لحاظ کمک‌های خیران و انفاق در راه خدا بی‌بدیل بوده و این شاخصه مردم اصفهان در فرمایشات رهبر معظم انقلاب نیز تأکید و تأیید شده است.

وی بیان کرد: یکی از مسائلی که در امر مجرمیت و خلاف باید توجه ویژه‌ای به آن داشت، وضعیت بدهکاران مالی خاص در زمینه مهریه‌های سنگین است. حقیقت امر آن است که دستور اسلام در این زمینه بسیار کامل بوده و دین اسلامی که تمام‌قد مدافع بانوان است، در خصوص بدهکار مهریه متذکر شده که چنانچه کسی واقعاً توانایی پرداخت نداشته باشد، نباید از او درخواست پرداخت کرد.

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد با هشدار جدی نسبت به افزایش روزافزون افسونگری‌های عرصه مواد مخدر گفت: در خصوص مواد مخدر باید بسیار جدی، قاطع و در عین حال با دقت عمل کرد. تعیین مصداق مفسدالارض برای هر فرد معتاد از نظر اسلام پذیرفته نیست، چراکه برای بسیاری از این بزهکاران باید اقدامات تأمینی و تربیتی بلندمدت در پیش گرفت.

علیرضا بابایی، مدیرکل امور زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان اصفهان در ابتدای این جلسه، ضمن تشریح گزارش‌ها و اقدامات انجام‌شده از سوی اداره‌کل زندان‌های استان در ارتباط با ساماندهی مجرمان و خلافکاران، به اهم مسائل و چالش‌های پیش رو و آمارهای موجود در بخش‌های گوناگون این عرصه پرداخت.

وی با بیان اینکه ام‌المصائب زندان‌ها، تراکم شدید افراد است، گفت: افزایش ساخت و ساز و فضاهای فیزیکی برای امور زندان‌ها از سال‌های گذشته در دستورکار قرار گرفت و اخیراً موفق به بهره‌برداری از فضایی با وسعت ۵۶۰۰ متر مربع با ظرفیت ۱۲۰۰ نفر تخت‌خواب زندانی شدیم.

مدیرکل امور زندان‌های استان اصفهان با بیان اینکه فرمان عفو عمومی رهبر معظم انقلاب در خصوص ناآرامی‌های سال گذشته، موجب آزاد شدن تعداد زیادی از مجرمان و یا کاهش مدت زمان حبس آنها شد، تصریح کرد: توصیه نماینده ولی‌فقیه به خیران برای ورود به عرصه ساخت و ساز زندان‌های جدید به‌منظور تفکیک زندانیان، خاصه محکومان بدهکار مالی از بزهکاران و مجرمان خلافکار و حرفه‌ای، بسیار مؤثر بود.

انتهای پیام
captcha