زندگی علمی آموختنی است
کد خبر: 4147892
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۴
حجت‌الاسلام راشد یزدی:

زندگی علمی آموختنی است

یک کارشناس مباحث اخلاقی و اجتماعی گفت: زندگی هم مانند اقتصاد و مدیریت علمی است که حتما باید آموخته شود. انسان موجودی تربیت‌پذیر است، باید معلم داشته باشد تا در مسیر تربیت رشد کند.

حجت‌الاسلام والمسلیمن محمدکاظم راشد یزدی، کارشناس مباحث اخلاقی و اجتماعیبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلیمن محمدکاظم راشد یزدی، کارشناس مباحث اخلاقی و اجتماعی، در مراسم اختتامیه دومین جشنواره فرزند اولی‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران که امروز 24 خردادماه، در تالار قدس حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به آیه ۴۹ سوره «ذاریات» که خداوند می‌‌فرماید: «وَمِنْ كُلِّ شَيْءٍ خَلَقْنَا زَوْجَيْنِ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ» و آیات مبارک سوره «توحید»، یکی از قوانین حاکم بر عالم، قانون زوجیت است. طبق این آیات خداوند می‌فرماید: «غیر از خدا هر شیئی که خلقت وجود در آن باشد، زوج آفریده شده است.» 

وی تصریح کرد: شیء به معنای ذره، همچنین ذره نیز به معنی اتم است. در این آیه، مسئله شکافته شدن اتم، پرده‌برداری شده است. انیشتین می‌گوید: هنگام ورود به صحنه اتم، با منظومه‌ای مانند منظومه شمسی مواجه شدم، زیرا تشکیلات فیزیکی آن با منظومه شمسی شباهت‌هایی دارد. این منظومه هسته مرکزی به اسم پروتون و نوترون دارد، که بر طبق آن هسته، مدارهایی فرضی به اسم الکترون به دور آن درحال چرخش هستند.

این کارشناس برجسته اضافه کرد: موارد بالا دقیقا مانند خورشید هستند که بر دور آن مریخ، مشتری، زحل، زمین و... درحال چرخش هستند. بر اساس مطالعات اتم، دریافتند که این الکترون‌هایی که بر دور هسته اتم درحال چرخش هستند، بعضی از آنها بار الکتریسیته منفی و بعضی بار الکتریسیته مثبت دارند که بیانگر همان قانون زوجیت هستند.

راشد یزدی اظهار کرد: با توجه به این آیه شریفه، قانون زوجیت از درون اتم آغاز  و به اجرام بزرگ فلق ختم می‌شود. ذرات تشکیل‌دهنده اب، دو اتم هستند که باهم حقیقتی واحد را تشکیل می‌دهند، هیدروژن و اکسیژن به تنهایی وجود آب را نمی‌سازند، وقتی تبدیل به آب می‌شوند که باهم ترکیب و تبدیل به حقیقتی واحد شوند. اسن مسئله یکی از مصادیق خلقت انسان است که انسان هم مانند دیگر موجودات زوج آفریده شده، همچنین زندگی هم مانند آب است، مرد و زن به تنهایی نمی‌توانند زندگی را به وجود آورند، باید باهم ترکیب شوند تا زندگی و حقیقتی واحد را تشکیل دهند.

این کارشناس مباحث اخلاقی و اجتماعی بیان کرد: ازدواج‌هایی که ناموفق است به این علت است که زن و شوهر با یکدیگر ترکیب نشده‌اند. همانطور که در ترکیب آب، نمی‌توان اکسیژن را از هیدروژن جدا کرد، زن و شوهری که باهم ترکیب شده‌اند را هم نمی‌توان جداسازی کرد.

راشد یزدی ابرازر کرد: تمام مسئله‌ها برای دانستن زندگی به وجود می‌آیند. زندگی هم مانند اقتصاد و مدیریت علمی است که حتما باید آموخته شود. تمام انبیاء و اوصیاء فرستاده شده‌اند تا زندگی را به انسان‌ها بیاموزند. انسان موجودی تربیت‌پذیر است، باید معلم داشته باشد تا در مسیر تربیت رشد کند.

وی یادآور شد: تمام مربیان بشر معتقدند که انسان فراورده‌ ۶ محل است. یعنی پدر ، رحم مادر، دامن مادر، محیط خانه، جامعه و اماکن آموزشی. این ۶ جزء باهم انسان را می‌سازند. جامعه‌ای که می‌خواهد سالم باشد باید بر روی این ۶ جزء توجه داشته باشد.

این کارشناس برجسته در خصوص نقش مادر در تربیت فرزند، ادامه داد: از این ۶ جزء، ۳ جزء را مادر تشکیل می‌دهد زیرا علاوه بر رحم و دامن مادر، محور چرخش فرزندان در محیط خانه هم به عهده مادر است. فرزندان، آن‌طوری که ما ‌می‌خواهیم تربیت نمی‌شوند، بلکه با توجه به تعامل پدر و مادر، ساخته و پرداخته می‌شوند، زیرا قبل از هرچیزی رفتار پدر و مادر بر روی فرزند اثر می‌گذارد و از نظر اسلام منزل ظرف زندگی و زندگی هم مظروف خانه است. 

راشد یزدی ابراز کرد: پدر و مادر محیط خانه را مانند زاویه‌ای تشکیل می‌دهند که هر دوی آنها بسیار در شکل‌گیری آن موثر هستند. اسلام می‌گوید محیط منزل را آرام نگهداری کنید، زیرا تمامی حرکات و رفتارهای پدر و مادر بر روی فرزندان تاثیرگذار است. هنگامی که زوجی، دارای فرزند می‌شوند، باید این ظرف و زاویه را باهم به تعادل رسانند تا فرزند به خوبی تربیت شود.

وی اظهار کرد: منزلی که اسلام به عنوان پرورش فرزند از آن یاد می‌کند، ویژگی‌هایی دارد، اعم از اینکه در آن ابراز علاقه وجود داشته باشد، اطمینان و اعتماد در آن حاکم باشد، احترام متقابل حفظ شود و گذشت و انصاف هم رعایت شود. اگر به این ویژگی‌ها توجه شود، فرزندان مانند گل پرورش پیدا می‌کنند.

این کارشناس برجسته طبق سخن امام صادق(ع)، بیان کرد: امام صادق(ع) می‌فرمایند: «زن و شوهر با زیبایی و نگهداری تمیز از خود، باید عفاف همسر خود را تامین و حراست کنند.» طبق اخلاق اسلامی اگر زن و یا شوهری از ویژگی همسر خود ناراضی باشد، آن فرد باید تا مرز شرع خود را اصلاح کند.

راشد یزدی در خصوص حضور آقایان در محیط خانه، گفت: از ارکان برخورد با فرزند، بازی کردن پدر و مادر با فرزندان است. طبق روایتی از پیامبر اکرم (ص) مردی برای نماز مستحب به مسجد ‌می‌رود و پیامبر اسلام به او می‌فرمایند: «اگر دنبال ثواب هستی به خانه برو و با همسرت با عشق سخن بگو، زیرا این کار ثوابی دارد که از اعتکاف در مسجدالنبی، برتر است». طبق این روایت حضور آقایان در محیط خانه بسیار مهم و تاثیرگذار است.

وی افزود: حال که نعمتی به این بزرگی به شما داده شده است و شما پدر و مادر شده‌اید، بسیار مراقب باشید. طبق روایات علاوه بر تکریم فرزند به این نکته هم توجه داشته باشید که بدترین پدر و مادرها کسانی هستند که از حد معقول، محبت بیشتری نثار فرزندان کنند. یعنی حد اعتدال را در رفتار خود حفظ کنید، به طوری که فرزند نه عقده‌ای شود و نه لوس بار بیاید.

این کارشناس مباحث اخلاقی و اجتماعی بیان کرد: سه چیز در خانه حرام است. مورد اول دست سبکی است که دیه هم شامل آن می‌گردد، مورد دوم زبان سبکی و به منظور کلمات رکیک است و سومین مورد ترس است، یعنی نباید پدر و مادر در خانه حکومت کنند، زیرا باعث ترس و دلهره فرزندان می‌شود.

انتهای پیام
captcha