جشنواره مهدویت میزبان باورمندان به منجی در همه ادیان باشد
کد خبر: 4147648
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۶
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد؛

جشنواره مهدویت میزبان باورمندان به منجی در همه ادیان باشد

برگزیده بخش تیتر چهارمین دوره جشنواره ملی مهدویت گفت: امیدوارم در سال‌های پیش‌رو دبیرخانه جشنواره میزبان مشارکت و حضور شخصیت‌ها و شرکت‌کنندگانی اعم از ادیان گوناگون و ویترینی برای بهترین ژانرهای امید و انسانیت باشد.

هدی‌السات چاوشی برگزیده بخش تیتر جشنواره چهارم مهدویت خبرنگار ایکنا هدی‌سادات چاوشی، برگزیده بخش تیتر چهارمین دوره جشنواره ملی مهدویت جهاددانشگاهی قم در گفت‌وگو با ایکنا از قم گفت: برایم توفیقی حاصل شد تا به چهارمین جشنواره ملی و دانشجویی مهدویت با محور «گفتمان‌سازی مهدویت با تکیه بر مفهوم انتظار» در بخش رسانه آثاری را ارسال کنم و نهایت سپاس و قدردانی را از تلاش‌های خالصانه برگزارکنندگان از جمله جهاددانشگاهی واحد استان قم و مسئولان محترم مسجد مقدس جمکران، خانه مطبوعات استان قم و سایر مشارکت‌کنندگان تقدیم کنم.

وی درباره کیفیت جشنواره امسال و تفاوت آن با جشنواره قبل ادامه داد: درباره کیفیت برگزاری جشنواره مهدویت باید عرض کنم که در همه دوره‌ها اصرار بر آن بود و هست که فرهنگ انتظار در میان عموم جامعه به‌خصوص نسل جوان ترویج یابد و نیز با فرهنگ‌سازی مبتنی بر شناخت صحیح از نیازهای اجتناب‌ناپذیر و مغفول‌مانده آدمیان، مؤلفه‌های جدید تربیتی و آموزشی به‌کار گرفته شود و گفتمان انتظار گسترش یابد. امسال دبیرخانه چهارمین دوره شاهد بیش از هشت هزار اثر بود که به لحاظ کمی، رشد تقریبا چهار برابری نسبت به جشنواره قبلی دارد و این نشان‌دهنده استقبال ملی از این جشنواره است.

چاوشی افزود: مسیر ظهور، مسیر رشد و پاکی و رستگاری، تحقق انسانیت و تجلی ویژگی‌های توحیدی است که منجر به شکوفایی فطرت الهی در میان آدمیان می‌شود. متون متعدد معتبری در اشاره به موضوع ظهور وجود دارد و اعتقاد به ظهور منجی در آخرالزمان، عقیده‌ای است که در کیش‌های زرتشتی، یهودی و مسیحی و اسلام آمده است.

وی اظهار امیدواری کرد که در سال‌های پیش‌رو دبیرخانه جشنواره میزبان مشارکت و حضور شخصیت‌ها و شرکت‌کنندگانی اعم از ادیان گوناگون و ویترینی برای بهترین ژانرهای امید و انسانیت باشد.

برگزیده چهارمین دوره جشنواره ملی مهدویت با اشاره به موضوع موعود یا مصلح کل در کیش‌ها و ادیان گوناگون، افزود: هر یک از ادیان ظهور را به‌گونه‌ای معنی و معرفی می‌کنند، ظهور حضرت صاحب‌الامر(عج) منطبق بر ظهور شمس و یک پدیده قابل دسترس نیست بلکه توفیقی الهی است که صرفا شامل مردم سالم و پاک فطرت می‌شود؛ دقت کنیم که خداوند سبحانه و تعالی بر این اساس در قرآن از «شَّمْسِ» و «فَجْرِ» به‌عنوان یک تشبیه برای مفهوم ظهور استفاده کرده است.

چاوشی گفت: برخی معتقدند باید منتظر بنشینیم تا ظلم فراگیر شود و حضرت تشریف بیاورند، به نظر من این اصلا با عقل سنخیتی ندارد. هر لحظه ممکن است دارفانی را وداع گوییم و بدون درک صحیح از مقوله حضور و انتظار از این جهان رخت بربندیم که این زیبا و مطلوب نیست. به‌طور نمونه، برخی گاه بر مبنای برداشت‌های ناصحیح، تصور می‌کنند حضرت صاحب‌الامر(عج) خاص مستضعفان از لحاظ تمکن مادی هستند.

وی افزود: این موضوعات همه مستلزم روشنگری است. باید روشنگری شود که مقام امام، فوق عالم امکان است و در تمام عالم همیشه حاضر و ناظر است، وقتی متوجه شویم که مرتبه وجودی و علم ایشان بسیار بالا و همه‌جا را در نظر دارند، دیگر منتظر نمی‌نشینیم تا صبح ظهور را در زمین با برآمدن خورشید از پس کوه‌ها و ابرها ببینیم و آیه شریفه «أَلَیسَ الصُّبْحُ بِقَرِیبٍ» را و ظهور را در پی یک پدیده ببینیم و بگوییم هنوز زمان و مکان وقوع نشده و نزدیک است. بلکه می‌اندیشیم و از خود می‌پرسیم آیا خورشید یکباره می‌آید که آدمیان منتظر آن لحظه هستند؟ و می‌اندیشیم که نزدیک بودن بیانگر نسبت است.

وی با ذکر این جمله که اگر معتقدیم انسان‌ها به‌صورت فطری به سمت خدا می‌روند، گفت: اگر معتقد به رجعت هستیم و اگر معاد را در هر دین و مسلک و مَنِشی باور داریم یا اگر معتقد به حجت‌ خداوند در نظام هستی هستیم و معتقدیم ملاقات با عدالت و حقیقت در جهان حتمی و امیدوارکننده است؛ پس باید صلح و عدالت را از وجود خودمان به جهان پیرامونی درونی‌سازی و سپس بیرونی‌سازی کنیم.

برگزیده چهارمین دوره جشنواره ملی مهدویت بیان کرد: اگر معتقد به وجود یک نجات‌بخش در آخرالزمان هستیم که همواره برای نجات و رهایی انسان‌ها می‌کوشد، پس باید در اولین قدم سعی کنیم دقایق زندگی و زیست خود را به زندگی معصوم و مسیحای موعود شبیه کنیم و از این طریق به جامعه جهانی کمک کنیم و یاری‌دهنده مظاهر ظهور و شخصیت‌های دینی و آسمانی باشیم تا در آخرین قدم به‌عنوان یک بشارت در اعلادرجه، نائل به ملاقات با بهشت وجودی حضرت مهدی(عج) و استجابت دعای «اَللّهُمَّ اَرِنيِ الطَّلْعَةَ الرَّشيدَةَ، وَالْغُرَّةَ الْحَميدَةَ» شویم.

چاوشی با اشاره به نقش مهم رسانه در مباحث دینی و فرهنگی گفت: نقش و فعالیت‌ رسانه که به خلق و گسترش جریانات ذهنی در میان جوامع منجر می‌شود، بسیار تأثیرگذار است. البته که ما با این ایده‌آل، فرسنگ‌ها فاصله داریم و هنوز اهمیت نقش رسانه حتی در بین مسئولان، استادان و نهادها طنین و رنگ ندارد. هنوز در این جامعه قوه رسانه در کنار سایر قوا، نقشی به عهده ندارد.

برگزیده بخش رسانه چهارمین دوره جشنواره ملی مهدویت اظهار کرد: اگر برای هر مناسبتی مقامات عالی نظام با آن طیف و گروه مرتبط از مردم دیدار دارند، هنوز یک دیدار جامع و رسمی و فراگیر با اصحاب رسانه در هیچ رسانه‌ای ثبت نشده است. چرا هنوز علی‌رغم نظریه‌پردازی‌ها و گفت‌وگوهای آکادمیک درباره نقش مؤثر و بدون تردید رسانه‌ها در حل انواع مسائل و مشکلات اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی گامی مؤثر در این زمینه بر نداشته شده است؟

وی افزود: رسانه‌ها می‌توانند در بهبود وضع زندگی انسان مؤثر و سبب کاهش آسیب‌های اجتماعی باشند، می‌توانند با تیترها و یادداشت‌ها و سایر قالب‌های خود در گسترش صلح و امنیت جهانی، ارتقای اخلاق و معنویت در میان انسان‌ها مؤثر باشند و می‌توانند انسان‌ها را خوشبخت‌تر کنند؛ می‌توانند وسیله‌ خاموش شدن جنگ‌های خانمان‌سوز باشند؛ می‌توانند عادات و آداب و رفتارهای مفید را در میان مردم ترویج کنند؛ می‌توانند ملت‌ها را به هویت معنوی انسانی متمایل کنند و می‌توانند احساس برابری و عدم سلطه را در انسان‌ها زنده کنند.

چاوشی تصریح کرد: رسانه‌ها امروز نقش‌شان بی‌نهایت زیاد است. می‌توانند به‌صورت اخلاقی و استدلالی، معنویات ملت‌ها را میان یکدیگر مبادله و به دادوستد معنوی و اخلاقی و فرهنگی کمک کنند و این مسئله بسیار ارزشمندی است. می‌توانند سطح آگاهی و معرفت مردم را ارتقا دهند.

وی در پایان گفت: چه شده که فعالیت یک اهل رسانه در این جامعه از یک سیگارفروش کف جامعه و یک کارگر معمولی کمتر است و هیچ نهاد و مقامی حاضر به حمایت همه‌جانبه از اهالی رسانه نیست. این، محل ابهام است. چطور مسئولان اسلامی می‌خواهند موعودباوری و انسانیت و امید به حیات و زیست حقیقی را به جهانیان اطلاع‌رسانی کنند آیا این جز وظیفه رسانه است؟

انتهای پیام
captcha