کتاب «خدای داوکینز؛ از ژن خودخواه تا توهم خدا» منتشر شد
کد خبر: 4147574
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۶

کتاب «خدای داوکینز؛ از ژن خودخواه تا توهم خدا» منتشر شد

کتاب «خدای داوکینز (از ژن خودخواه تا توهم خدا)» اثر الیستر ای. مک گراث با ترجمه میثم توکلی بینا به چاپ رسید.

کتاب خدای داوکینزبه گزارش ایکنا از قم، به نقل از روابط عمومی نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، کتاب «خدای داوکینز؛ از ژن خودخواه تا توهم خدا» اثر الیستر ای. مک گراث با ترجمه میثم توکلی بینا است که در پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ۴۱۶ صفحه تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه روانه بازار نشر شد.

داوکینز در طول سال‌های اخیر که شهرت یافته است، بر چهار پایه علم ایستاد و نظریه تکامل را دستاویزی برای انکار خدا قرار داد؛ رویه‌ای که پیش‌تر کمتر میان دانشمندان تجربی سابقه داشت.

مترجم در مقدمه این اثر آورده است: این کتاب ما را از بسیاری نوشته‌ها در نقد و بررسی آرایه داوکینز بی‌نیاز می‌کند. از سوی دیگر در بازار نشر ایران، کتاب فارسی علمی و مناسبی در باب نقد و بررسی آرای داوکینز نیافتیم و این اثر می‌تواند چنین شکافی را کمتر کند.

ساختار اثر

این کتاب در شش فصل تألیف شده است؛ فصل اول از این کتاب با عنوان «داروینیسم: ظهور نظریه‌ای علمی» به رشته تحریر در آمده است و در آن انتخاب طبیعی: چارلز داروین و مکانیک وراثت: گرگور مندل بررسی قرار گرفته و نقش DNA در ژنتیک شرح داده شده است.

«ژن خودخواه؛ بینشی داروینیستی به جهان» عنوان دومین فصل از این کتاب است و در آن نویسنده رویکرد داوکینز: ژن خودخواه و جایگاه بشر در جهان داروینی را تبیین کرده و به این پرسش که «آیا ژن‌ها حقیقتا خودخواه هستند؟» پاسخ داده است.

نویسنده در فصل سوم از این کتاب با عنوان «ایمان کورکورانه؟ شاهد، اثبات و عقلانیت» در علم و دین به بیان پاسخ به پرسش‌هایی نظیر ایمان به‌مثابه اعتماد کورکورانه؟ آیا خداناباوری نوعی ایمان است؟ و آیا ایمان مسیحی غیرمنطقی است؟ پرداخته و محدودیت‌های علم را مورد بررسی قرار داده و راز، جنون و یاوه را به رشته تحریر درآورده است.

«ساعت‌ساز نابینا: تکامل و حذف خدا؟» عنوان چهارمین فصل از کتاب مذکور است که در آن نمونه‌های جهان‌بینی داروینیستی مورد تأکید قرار گرفته و مفاهیم پویایی خلقت: آگوستین قدیس و واکنش مسیحیت به داروین شرح داده شده است.

نویسنده در پنجمین فصل از این کتاب با عنوان «داروینیسم فرهنگی؟ ابداع میم» به معرفی میم پرداخته و تمثیل معیوب بین ژن و میم و افزونگی میم را مورد بررسی قرار داده است.

«توهم خدا: عقیده داوکینز درباره خداناباوری، علم و دین» عنوان ششمین و آخرین فصل از کتاب حاضر است که در آن جایگاه فرهنگی توهم خدا و نبرد علم و دین مورد تأکید قرار گرفته و علم، ایمان و شواهد و حیرت، شگفتی و مذهب به رشته نگارش در آمده است.

یادآور می‌شود، علاقه‌مندان برای خرید اینترنتی این کتاب می‌توانند به نشانی اینترنتی http://shop.isca.ac.ir/ مراجعه کنند.

انتهای پیام
captcha