دوره مجازی «تدبر در قرآن» ویژه دانشجویان استان اصفهان برگزار می‌شود
کد خبر: 4146561
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۷

دوره مجازی «تدبر در قرآن» ویژه دانشجویان استان اصفهان برگزار می‌شود

دوره مجازی «تدبر در قرآن» با عنوان «خوانش قرآن، خوانش زندگی» به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی واحد اصفهان ویژه دانشجویان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی این استان برگزار می‌شود.

دوره مقدماتی «تدبر در قرآن»محمدرضا رهبری، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی واحد اصفهان در گفت‌وگو با ایکنا از برگزاری دوره آموزشی «تدبر در قرآن»، از سری طرح‌های هماهنگ و سراسری سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور به همت این معاونت خبر داد و اظهار کرد: این دوره در سطح مقدماتی و با عنوان «خوانش قرآن، خوانش زندگی؛ ارائه سوره‌های قرآن با رویکرد خیرگزینی و عمل به آن» ویژه دانشجویان دانشگاه‌ها و مؤسسات و مراکز آموزش عالی استان اصفهان برگزار می‌شود.

وی افزود: سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور وابسته به جهاددانشگاهی هر ساله طرح «دانشجو متدبر قرآن کریم» را به منظور شناسایی و پرورش دانشجویان مستعد و علاقه‌مند به فرهنگ قرآنی برگزار می‌کند تا در راستای تحقق منشور توسعه فرهنگ قرآنی به‌عنوان بالاترین سند فعالیت‌های قرآنی کشور، تقویت فرهنگ قرآنی در دانشگاه‌ها و آشنایی مخاطبان با ضرورت عمل به آموزه‌های قرآن گام بردارد.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی واحد اصفهان با بیان اینکه برای دوره آموزشی «تدبر در قرآن»، رویکرد خیرگزینی انتخاب شده است، گفت: یکی از آسیب‌های موجود در زمینه تدبر در قرآن این است که مخاطبان مصداق موضوعات سوره‌ها را متوجه نمی‌شوند و یا اینکه نمی‌دانند برای عمل به این مصادیق و موضوعات باید چه فرایندی را طی کنند. بنابراین رویکرد دوره، خیرگزینی انتخاب شده است تا با فعال‌سازی قوه اختیار، توان مخاطبان برای عمل به مصادیق و موضوعات سوره‌ها را تقویت کند. در این راستا، 9 سوره قرآن کریم شامل سوره‌های حمد، فلق، ناس، نصر، ماعون، همزه، زلزال، ضحی و انشراح برای این دوره انتخاب شده است.

وی یادآور شد: دوره آموزشی «تدبر در قرآن» به‌صورت مجازی از فردا، 20 خردادماه جاری آغاز و طی 10 جلسه برگزار می‌شود. مدرس این دوره، مریم میریان، دانش‌آموخته مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران است و 120 نفر برای شرکت در این دوره ثبت‌نام کرده‌اند. در پایان دوره نیز برای شرکت‌کنندگان گواهی صادر می‌شود.

رهبری تصریح کرد: این دوره به‌صورت رایگان و کارگاهی در فضایی مبتنی بر تبادل افکار و خلاقیت برگزار می‌شود و دانشجویان ضمن آشنایی با مفهوم تدبر و نقش آن در زندگی، با گام‌های شش‌گانه فرایند خیرگزینی متناسب با سوره‌های انتخابی آشنا می‌شوند.

وی اظهار کرد: معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی واحد اصفهان در راستای ترویج آموزه‌های قرآن و گسترش فرهنگ قرآنی در میان دانشجویان، علاوه بر اجرای طرح‌های سراسری و هماهنگ، سلسله‌ نشست‌های ماهانه «نامه و قرار» و «قرآن به‌مثابه متن ادبی» را نیز برگزار می‌کند. در نشست‌های «نامه و قرار» که برگزاری آن از سال گذشته کلید خورده است، شرکت‌کنندگان با راهنمایی اساتید متخصص در زمینه مهندسی ذهن و علوم قرآن و حدیث، به بحث و گفت‌وگوی آزاد درباره موضوعات مشخص‌شده می‌پردازند که این موضوعات عمدتاً به دیدگاه قرآن درباره مسائل روز و مبتلابه جامعه مربوط می‌شود. نشست‌های «قرآن به‌مثابه متن ادبی» نیز از اردیبهشت‌ماه سال جاری آغاز شده است و به بررسی وجوه ادبی، بلاغی و زیبایی‌شناختی قرآن کریم اختصاص دارد.

انتهای پیام
captcha