چهارمین دوره جشنواره ملی مهدویت به کار خود پایان داد
کد خبر: 4144380
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۲
با تجلیل از مشارکت‌کنندگان و برگزیدگان

چهارمین دوره جشنواره ملی مهدویت به کار خود پایان داد

آیین اختتامیه چهارمین دوره جشنواره ملی مهدویت امروز، هشتم خردادماه در تالار شیخ مفید دانشگاه قم با معرفی و تقدیر برگزیدگان این دوره از جشنواره به کار خود پایان داد.

محمد حیدری، رئیس جهاد دانشگاهی قمبه گزارش ایکنا از قم، آیین اختتامیه چهارمین دوره جشنواره ملی مهدویت امروز، هشتم خردادماه در تالار شیخ مفید دانشگاه قم برگزار شد؛ در ابتدای این مراسم که با اجرای سیداحمد علوی همراه بود، متن بیانیه آیت‌الله‌‌العظمی جعفر سبحانی، مرجع تقلید شیعیان توسط محمد خامه‌یار قرائت شد.

در ادامه، محمد حیدری، رئیس جهاددانشگاهی قم ضمن عرض خیرمقدم به حاضران بیان کرد: عدالت مطلوب زمانی محقق می‌شود که صاحب فرآیند اعتدال، منجی عالم بشریت، صاحب‌الزمان(عج) حضور داشته‌ باشد؛ این جشنواره که متبرک به نام امام زمان(عج) است می‌تواند توشه‌‌ای برای همه مشارکت‌کنندگان باشد و آنان را در مسیر ترویج و اعتلای فرهنگ مهدویت در جامعه و بین جوانان هدایت و رهنمون کند.

وی با اشاره به اینکه امام زمان(عج) و مهدویت باید جزو اولویت‌ها باشند، اظهار کرد: متأسفانه در حال حاضر حتی در سطح دانشگاه‌ها نیز شاهد آثار فاخری در حوزه مهدویت نیستیم.

رئیس جشنواره ملی دانشجویی مهدویت با بیان اینکه هویت ایرانی اسلامی را می‌توان با سه اصل به اثبات رساند، افزود: عاشورا، امام حسین(ع) و مهدویت این سه اصل هستند که متأسفانه موضوع مهدویت در سال‌های اخیر دچار کم‌لطفی شده است.

انتظار اصلی از جامعه منتظر، زیست مهدوی است

در ادامه، حجتالاسلام احمدحسین شریفی، رئیس دانشگاه قم ضمن تقدیر از جهاددانشگاهی قم بابت برگزاری این جشنواره اظهار کرد: موعود منتظر همه ملت‌هاست و هر کسی از دریچه‌ای به آن نگاه می‌کند.

وی با بیان اینکه ویروس کرونا، مهدویت به معنای واقعی در عرصه جهانی مطرح شد، ادامه داد: جنگ‌های منطقه به‌عنوان مرگ سرخ و کرونا به‌ عنوان مرگ سفید مطرح شد، در حالی که این حوادث از نظر علمی منطق درستی ندارد و عقلانیت تاریخی به ما می‌گوید چنین تطبیق‌هایی را در خصوص آخرالزمان انجام ندهیم.

حجت‌الاسلام احمدحسین شریفی، رئیس دانشگاه قم

رئیس دانشگاه قم با بیان اینکه هر لحظه منتظر ظهور باشید و شیعه واقعی کسی است که هر لحظه منتظر است، افزود: توجه به قرآن یکی از علائم منتظران است و انتظار اصلی از جامعه منتظر، زیست مهدوی است و زیست فرد، خانواده و حیات اجتماعی باید بر این اساس باشد.

شریفی با بیان اینکه مهدویت ادامه بعثت و نبوت است، تصریح کرد: با ظهور امام زمان(عج)، دین الهی بر عالم حکمفرما می‌شود و باید تمام متولیان فرهنگی در مسیر نهادینه شدن عدالت در جان‌ها، فردسازی، جامعه‌سازی و تمدن‌سازی حرکت کنند.

در ادامه، خادمان مسجد مقدس جمکران با دود کردن اسپند و تقدیم گل به حاضران، فضای سالن را عطرآگین کردند، تکمیل‌کننده این فضای معنوی، مداحی جواد هاشمی در مدح امام زمان(عج) بود.

ظهور نقشه جهانی برای نجات بشریت است 

در ادامه این مراسم، آیت‌الله عباس کعبی، عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه جهاددانشگاهی نهاد دیرینه انقلابی است که برای تبیین مهدویت تلاش زیادی می‌کند، گفت: امام خمینی(ره) می‌فرماید: ما همه انتظار فرج داریم، انتظار فرج انتظار قدرت اسلام است و باید کوشش کنیم قدرت اسلام در عالم تحقق پیدا کند و مقدمات ظهور را فراهم کنیم.

آیت‌الله عباس کعبی، عضو مجلس خبرگان رهبری

وی ادامه داد: امروز مناسبات ظالمانه گسترده‌ای بر جهان حاکم است و منشأ این ظلم، نظام استکبار و جهان سلطه است که بحران‌هایی برای بشریت ایجاد کرده است و چالش انسان معاصر بحران مدیریت جهانی است که طاغوتی و ظالمانه است. بحران خانواده، اخلاق، مسخ هویت انسانی، ناامنی، شکاف طبقاتی و جنگ فقیر و غنی و تغذیه بحران‌های امروز جهان است که ریشه آن در مدیریت طاغوت جهان است.

کعبی با بیان اینکه امروز در جهان باید فرهنگ سنتی‌های الهی را نهادینه‌سازی کنیم، گفت: سنت هدایت، رحمت، اختیار، تغییر سرنوشت جهانی بر پایه اراده بشریت، تلاش برای ساخت جامعه بر مدار ایمان و عمل صالح همان سنت‌هایی است که باید نهادینه شود. تحول جهانی فرهنگی زیرساخت تحول سیاسی اجتماعی است و به‌دنبال تحول سیاسی، امنیت فراگیر جهانی ایجاد می‌شود، سپس تحقق اهداف نهایی خلقت و تحقق کرامت انسان ایجاد می‌شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه ظهور نقشه جهانی برای نجات بشریت است، گفت: تمدن نوین جهانی در سایه رهبری انسان شایسته در جهان است و یکی از پیامدهای‌های مهدویت، حاکمیت انسان کامل با مدیریت جهانی و رهبری الهی است که این رهبری باید بر پایه سنت الهی یعنی مهدویت باشد.

منتظر ظهور به اخلاق نیکو آراسته باشد

آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه، ضمن تقدیر از جهاددانشگاهی استان قم گفت: جهاددانشگاهی قم در کنار کارهای علمی که تأمین‌کننده نیازهای آینده کشور است، به سمت تمدن اسلامی حرکت می‌کند و به تعبیر رهبر معظم انقلاب این اقدامات علمی به ظهور ولی‌الله الاعظم می‌انجامد؛ همچنین جهاددانشگاهی اقدامات نو، جدید و ارزشمندی را دنبال می‌کند که سرمایه آینده کشور است و هم‌اکنون در راستای مهدویت و ترویج این باور قدم برداشته است.

آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه

وی ادامه داد: ما باید سرباز همیشه آماده برای ظهور باشیم. دنیا در حالت انتظار است که روزی امام زمان(عج) با صدای «أنا المهدی» بر دیوار کعبه تکیه کند؛ ارائه مهدویت در قالب شعر و سایر قالب‌های هنری حق سخن را به زیبایی ارائه می‌کند و این گام جدی برای جذب جوانان به جشنواره مهدویت است.

حسینی‌بوشهری گفت: فرد منتظر باید اخلاق نیکو را ضمیمه انتظار داشته باشد و بالاترین ادب انتظار، امید به ظهور است؛ اگر کسی می‌خواهد از اصحاب امام زمان(عج) باشد باید چشم به راه آینده روشن و امیدبخش باشد و دوری از زشتی را معیار خود قرار دهد، کسی که امام زمان(عج) را باور دارد و محور زندگی‌اش امام است باید با مردم به زیبایی رفتار کند.

قرائت متن بیانیه سیدمحمدتقی شاهچراغی، استاندار قم توسط سیدمهدی قریشی از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

شعر مهدوی معاصر افتخارآمیز است

در ادامه، محمدعلی مجاهدی، پدر شعر آیینی کشور با بیان اینکه شعر مهدوی معاصر افتخارآمیز است، اظهار کرد: در زمینه مهدویت شاهد حرکت رو به رشد در جهان شمولی فرهنگ مهدویت هستم، فرهنگ مهدوی باید مبتنی بر مسائل کلیدی و معرفی مهدی موعود به‌عنوان تنها مصلح جهانی و به تصویر کشیدن ولایت تکوینی، تبیین رسالت‌های جهانی حضرت ولی عصر(عج) و رویارویی با بیدادگران، ایادی استکبار و برقراری نظام عدل و قسط واقیع در گستره جهان است.

محمدعلی مجاهدی، پدر شعر آیینی کشور،

پدر شعر آیینی معاصر اضافه کرد: شاعران باید تشنگی خود را از سرچشمه رفع کنند. چشمه‌ای که ۱۴۰۰ سال در بستر تاریخی بوده و حرکت کرده، حقیقتاً در مسیر خود با خس و خاشاک بسیار برخورد کرده و زلالیت اولیه را ندارد. پس باید توسط شاعران پژوهشگر پالایش شود تا به آن زلال اولیه برسیم و بعد از آن رفع عطش کنیم. به عبارت دیگر شاعر متعهد امروز نباید به گفته‌ها بسنده کند، باید به سراغ متون دسته‌ اول برود، نه دسته‌ چندم.

مجاهدی با بیان اینکه هر موضوعی مرتبط با آموزه‌های اسلامی باشد ورودش در ساحت قدسی شعر آیینی به رسمیت شناخته می‌شود، گفت: بعد از انقلاب شعر آیینی در شاخه‌های مختلف فعالیت دارد؛ شعر ولایی، شعر انقلابی، شعر رضوی، شعر علوی، شعر فاطمی و شعر نبوی که گستره وسیعی دارد.

پدر شعر آیینی تصریح کرد: در شعر ولایی بایدها و نبایدهای مطرح است و شاعری که در این عرصه ورود می‌کند باید متعهد به موارد الهامی و پرهیزی باشد؛ دست‌اندرکاران جشنواره مهدویت جهاددانشگاهی باید دقت کنند که شعر مهدوی زیرشاخه‌های فراوانی دارد شعر فرج، غیبت، ظهور و شعر برقراری حکومت جهانی توسط حضرت موعود از جمله مسائلی است که در شعر مهدوی به آن پرداخته می‌شود؛ شاعران باید با صداقت و نیت پاک در مسیر شعر آیینی قدم بگذارند و دست‌اندرکاران جشنواره مهدویت بدانند که عنایت مهدوی همیشه زیر بال شما را خواهد گرفت.

تجلیل از برگزیدگان جشنواره و رونمایی از کتاب عکس مهدوی

در ادامه، از کتاب مجموعه عکس مهدوی با عنوان «صبح نزدیک است»، با حضور آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه، محمدعلی مجاهدی، پدر شعر آیینی کشور، محمد حیدری، رئیس جهاد دانشگاهی قم و علی حسینی، دبیر چهارمین دوره جشنواره ملی مهدویت رونمایی شد. گرامیداشت یاد و خاطره شهیدمحمدمهدی لطفی‌نیاسر و تجلیل از پدر این شهید والامقام از دیگر بخش‌های این برنامه بود.

در پایان این مراسم، از مشاکت‌کنندگان در برپایی چهارمین دوره جشنواره ملی مهدویت و برگزیدگان بخش‌های مختلف این دوره از جشنواره تقدیر به‌عمل آمد.

رونمایی از کتاب عکس مهدوی

یادآور می‌شود، چهارمین دوره جشنواره ملی دانشجویی «مهدویت» به همت جهاددانشگاهی قم، با محوریت «گفتمان‌سازی مهدویت با تکیه بر مفهوم انتظار» در چهار بخش هنر و رسانه، ادبی، ایده‌پردازی و نوآوری و کتابخوانی برگزار و هشت هزار و ۴۳۳ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد.

انتهای پیام
captcha