بررسی 500 طرح مطالعاتی در زمینه فقه معاصر
کد خبر: 4144296
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰
آیت‌الله اعرافی بیان کرد:

بررسی 500 طرح مطالعاتی در زمینه فقه معاصر

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به تشکیل شبکه‌های مختلف از جمله فقه معاصر، گفت: بیش از ۵۰۰پروژه و طرح مطالعاتی در حال بررسی است که نیازسنجی آن توسط دستگاه‌های مختلف اعلام شده است.

بررسی 500 طرح مطالعاتی در زمینه فقه معاصربه گزارش ایکنا به نقل از مرکز خبر حوزه، آیت‌الله علیرضا اعرافی، شامگاه 7 خرداد در دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج‌علی‌اکبری، رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، که در دفتر مدیر حوزه‌های علمیه در قم برگزار شد اظهار کرد: مسجد نیازمند شورایی برای راهبری است که قرارگاه ملی مسجد می‌تواند در این راستا نقش‌آفرینی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه با ساماندهی مساجد بسیاری از مشکلات را می‌توان برطرف کرد، مطرح کرد: امسال در مجموعه حوزه‌های علمیه شاهد تحول کمٌی خوبی در طرح‌های مختلفی از جمله طرح هجرت، امین، تبلیغ مجازی، بینات و ... بودیم.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه این بستر آماده شده که باید محتوا و روح لازم نیز در آن دمیده شود، عنوان کرد: باید برنامه‌های خوبی برای فعالین این طرح‌ها اندیشیده شود.

اعرافی با اشاره به اینکه دانش‌افزایی، شبکه‌سازی و نظارت میدانی در دستور کار قرار دارد، بیان کرد: شبکه متشکل از روحانیون شاغل در این طرح‌ها باید قوی و اثرگذار باشد.

آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه باید مجموعه‌های مختلف در این مسیر مشارکت داشته باشند، تصریح کرد: در این عرصه مباحث مطالعاتی و پژوهشی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

اعرافی از تشکیل شبکه‌های مختلف از جمله فقه معاصر در این راستا یاد کرد و گفت: در این شبکه بیش از ۵۰۰ پروژه و طرح مطالعاتی در حال بررسی است که نیازسنجی آن توسط دستگاه‌های مختلف اعلام شده است.

طراحی ساز و کار رسیدگی به مساجد در سطح ملی

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین حاج‌علی اکبری با اشاره به اینکه باید سازوکار ملی برای رسیدگی به مساجد طراحی شود، اظهار کرد: این سازوکار پس از تائید مقام معظم رهبری باید مبنای فعالیت قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه باید مدیریت راهبردی و کلان مسجد مشخص شود، مطرح کرد: ساماندهی شرایط موجود برای بهبود وضعیت مساجد یک امر ضروری و مهم است.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه تشکیل قرارگاه ملی مسجد را مدنظر قرار داد و افزود: این قرارگاه متشکل از نمایندگان حوزه، سازمان تبلیغات، دفتر تبلیغات، اوقاف و شورای سیاستگذاری ائمه جمعه است.

وی با اشاره به اینکه کمیته‌ای نیز در کنار این قرارگاه تشکیل می‌شود، عنوان کرد: مسجد دارای حوزه‌های مختلفی از جمله منابع انسانی، سخت افزار، نرم افزار، مدیریت کلان و صحنه است که مسئولیت هر بخش باید با یک مجموعه باشد.

حاج‌علی‌اکبری در پایان یادآور شد: در کنار این مجموعه‌ها و تقسیم کارها مسئولیت تشکل‌های مردمی نیز باید با بسیج و کانون‌های مساجد باشد.

انتهای پیام
captcha