مساجد؛ پایگاهی برای شکل‌گیری جامعه صالح و سرآمد
کد خبر: 4143865
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۴
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

مساجد؛ پایگاهی برای شکل‌گیری جامعه صالح و سرآمد

سرپرست ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد اصفهان گفت: ساختن جامعه‌ای متعالی، سرآمد و صالح به میزان بهره‌برداری و انس‌ ما با قرآن بستگی‌ دارد و بهترین جایگاه برای ایجاد چنین جامعه‌ای، مساجد هستند.

محمدتقی محمدیان سرپرست ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان اصفهانمحمدتقی محمدیان، سرپرست ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان اصفهان در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان درباره مطالبه تبدیل مساجد به پایگاه‌های قرآنی اظهار کرد: تعداد زیادی از مساجد در عرصه قرآن فعال هستند، ولی مسجدی می‌تواند پایگاه قرآنی باشد که علاوه بر فعالیت‌های عمومی قرآنی، کلاس‌های آموزشی و جلسات هفتگی تلاوت مجلسی قرآن نیز در آن برگزار شود؛ زیرا مساجد به‌واسطه این برنامه‌ها می‌توانند زمینه استماع و انس بیشتر مردم با قرآن را فراهم کنند. 

وی در خصوص عوامل مؤثر در تحقق این مطالبه گفت: بخش مدیریتی نقش ویژه‌ای در این زمینه دارد؛ زیرا برای اجرای چنین طرحی در کل کشور ابتدا باید ملزومات آن فراهم شود. برای نمونه، نهادهای متولی مساجد باید در تهیه امکانات و ایجاد شرایط حضور اساتید در مسجد همکاری و شرایط را تسهیل کنند. به عبارت دیگر، برنامه‌ای مدیریتی برای اجرای طرح پایگاه‌های قرآنی در کشور نیاز است.

سرپرست ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان اصفهان ادامه داد: از طرف دیگر، مشارکت و میزان استقبال مردم و مطالبه‌گری آنها از متولیان، فعالان و خدمتگزاران مساجد می‌تواند زمینه تحقق این طرح را فراهم کند. همچنین پیشگام‌بودن ائمه جماعت در تبدیل مساجد به پایگاه‌های قرآنی بسیار مؤثر است، چنانکه پیامبر(ص) در این‌باره می‌فرماید: «اِنّما نُصِبَتِ المَساجِدُ لِلقُرآن؛ مساجد را برای قرآن بنا کرده‌اند.»

وی اضافه کرد: از جمله اقداماتی که متولیان امور فرهنگی در کشور برای تبدیل مساجد به پایگاه‌های قرآنی باید انجام دهند، می‌توان به تهیه فهرست اساتید مجرب قرآنی، تهیه کتاب قرآن برای مساجد، تهیه تجهیزات اولیه جلسات فاخر تلاوت قرآن، راه‌اندازی یک نظام رسانه‌ای و روانی کارآمد برای جلب نظر مردم نسبت به این طرح و فراهم‌کردن زمینه دریافت ایده‌ها و تجربیات مناسب اشاره کرد. همچنین فراهم‌کردن زمینه‌های تشویق و حمایت مردم از یکدیگر در این خصوص اهمیت زیادی دارد. مثالی که مقام معظم رهبری در این مورد می‌آورد، حضور اهالی یک مسجد در مساجد محلات دیگر به منظور حمایت از پایگاه‌های قرآنی است.

محمدیان همه دستگاه‌های فرهنگی را دارای عزمی راسخ برای عملیاتی شدن این طرح دانست و گفت: تا تبدیل‌شدن مساجد به پایگاه‌های قرآنی فاصله داریم و هدف رهبر معظم انقلاب از ارائه این طرح هنوز محقق نشده است. ما قول تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن را به ایشان دادیم که هنوز محقق نشده و مساجد پررونق که برنامه‌های مذهبی در آنها اجرا می‌شود، هنوز به پایگاه‌های قرآنی تبدیل نشده‌اند. به نظر من، عزم جمعی باید به عمل تبدیل شود تا بتوانیم در پایان سال، به رشد کمی و کیفی در این خصوص که مورد تأکید رهبر انقلاب است، دست پیدا کنیم.

وی درباره دستاوردهای تحقق این مطالبه بیان کرد: قرآن کتاب هدایت و نجات است و ساختن جامعه‌ای متعالی، سرآمد و صالح به میزان بهره‌برداری و انس‌ ما با قرآن بستگی‌ دارد. بهترین جایگاه برای ایجاد چنین جامعه‌ای مساجد هستند، اگر بتوانیم جوانان و نوجوانان را در مساجد با قرآن مأنوس کنیم، جامعه‌ای سرآمد از نظر اخلاقی و پیشرفته در زمینه‌های گوناگون زیست بشری از جمله اقتصاد، مدنیت، صنعت و... خواهیم داشت.

سرپرست ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان اصفهان درباره پیامدهای محقق‌نشدن طرح تبدیل مساجد به پایگاه‌های قرآنی تأکید کرد: در این صورت شاهد منحط‌شدن جامعه خواهیم بود. تاریخ اسلام نشان می‌دهد که غفلت امت اسلام از قرآن باعث فائق‌آمدن دشمنان بر آنها می‌شود، مثل سرنوشت اسپانیا یا اندلس که یکی از ترفندهای دشمنان اسلام در این مناطق، قرآن‌زدایی از جامعه بود. انس با قرآن در طول تاریخ باعث ارتقا و غفلت از آن موجب انحطاط و هلاکت جامعه شده است و این شعار نیست، بلکه تاریخ جوامع گذشته است.

وی گفت: مجموعه‌های فرهنگی به دنبال راه‌اندازی مجالس خانگی قرآن هستند که یکی از سنت‌های زیست اجتماعی در کشورهای اسلامی بوده است. در گذشته، بسیاری از خانه‌ها محافل قرآنی برگزار می‌کردند و ما باید این سنت فراموش‌شده را به‌ویژه در مناطقی که دسترسی به مسجد دشوار است، احیا کنیم.

به گفته محمدیان، از مجموعه ۲۶ هزارتایی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، حدود شش هزار کانون برای ایجاد پایگاه‌های قرآنی در مساجد اعلام آمادگی کرده‌اند. برگزاری جلسات تفسیر قرآن، کرسی‌های تلاوت و طرح تلاوت نور که روزانه یک صفحه قرآن بعد از نماز تلاوت می‌شود، از افتخارات کانون‌های مساجد کشور است. برگزاری جلسات آموزشی قرآن در پایگاه‌های اوقات فراغت و تابستانی، روخوانی و روان‌خوانی قرآن و تجوید، از جمله اقدامات در راستای ایجاد پایگاه‌های قرآنی در مساجد سطح کشور است.

وی درباره مسابقات قرآنی مدهامتان تصریح کرد: این رقابت‌ها، برنامه‌ای ملی در رأس کانون‌های فرهنگی هنری است که در جریان آن، استعدادهای قرآنی در مساجد مورد شناسایی قرار می‌گیرند و در مسابقات شرکت می‌کنند، برگزیدگان به مرحله ملی راه می‌یابند و با توانمندترین افراد در رشته‌های گوناگون به رقابت می‌پردازند.

زهراسادات مرتضوی

انتهای پیام
captcha