اهداکنندگان عضو مصداق آیه 32 سوره «مائده» هستند
کد خبر: 4143030
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۷

اهداکنندگان عضو مصداق آیه 32 سوره «مائده» هستند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: با اشاره به آیه ۳۲ سوره «مائده» که خداوند می‌فرماید: «وَ مَنْ أَحْیاها فَکَأَنَّما أَحْیَا النّاسَ جَمیعاً، هرکس، انسانى را از مرگ رهائى بخشد، چنان است که گوئى همه مردم را زنده کرده است». بر اساس این آیه آنان که اهدای عضو کردند و باعث نجات جان انسان‌هایی شدند گویی باعث نجات کل انسان‌ها شدند.

محمدعلی کیانی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهدبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمدعلی کیانی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد، در سومین جشنواره «زندگی» که امروز دوم خردادماه، در مجتمع شهدای سلامت برگزار شد، بیان کرد: امروز مفتخریم که میزبان خانواده‌های اهدا کننده عضو هستیم و یاد و خاطره همه عزیزانی که امروز در بین ما نیستند و اعضای آنان جان بخش عده‌ای دیگر است گرامی می‌داریم.

وی با اشاره به آیه ۳۲ سوره «مائده» که خداوند می‌فرماید: «وَ مَنْ أَحْیاها فَکَأَنَّما أَحْیَا النّاسَ جَمیعاً»؛ هرکس، انسانى را از مرگ رهائى بخشد، چنان است که گوئى همه مردم را زنده کرده است». بر اساس این آیه آنان که اهدای عضو کردند و باعث نجات جان انسان‌هایی شدند گویی باعث نجات کل انسان‌ها شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در آستانه سوم خرداد و سالروز آزادسازی خرمشهر هستیم باید قدردان افرادی که ایثارهای بزرگ انجام دادند و در طول هشت سال دفاع مقدس از کشور دفاع کردند باشیم. همچنین باید قدردان آنان که با اهدای عضو جانبخشی و ایثار می‌کنند و باعث شادی و استمرار زندگی‌های دیگری می‌شوند باشیم که البته این اعمال ماتاخر است.

کیانی اظهار کرد: موضوع پیوند و اهدای عضو یک بحث انسانی در همه جای دنیا است و فقط از نظر آمار در کشورهای مختلف متفاوت است اما آنچه مهم است این است که انسانیت در همه جای دنیا وجود دارد.

وی گفت: وظیفه ما در این خصوص با توجه به تجربیاتی که در دانشگاه علوم پزشکی داریم این است که پیگیر طرح حمایت از خانواده‌های اهداکننده هستیم و امیدواریم بتوانیم به عنوان بخش کوچکی از ایثار بزرگ خانواده‌ها را قدردان باشیم چرا که این یک بحث ملی است و از این طریق بخشی از مشکلات در این زمینه حل شود.

اهداکنندگان عضو مصداق آیه 32 سوره «مائده» هستند

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام حجت گنابادی‌نژاد، معاون فرهنگی، اجتماعی زیارت استانداری خراسان رضوی ضمن تبریک ایام دهه کرامت، گفت: شما منتسب به افتخار بزرگ یعنی جان بخشی به خانواده‌های چشم انتظار هستید و از اینکه این اتفاق بزرگ را در دوره زندگی خود رقم زدید تبریک می‌گویم همچنین از مجموعه‌های فعال و پزشکان همراه در این حوزه حق شناسی دارم.

وی اظهار کرد: حقیقتا انسان‌ها در طول زندگی خود در مراحلی قرار می‌گیرند که همه انسان‌ها نمی‌توانند در آن مراحل سربلند باشند و فقط  یک عده توفیق پیدا می‌کنند در آن شرایط و بزنگاه‌های زندگی سربلند بیرون بیایند قرار گرفتن در این شرایط و تصمیم گیری برای اهدای عضو عزیزان نیز یکی از این بزنگاه‌های زندگی این افراد است.

گنابادی‌نژاد ادامه داد:  انسان در طول زندگی همیشه در موقعیت‌های مختلف است و ما در مدت زمان زندگی‌مان دائم به انسان‌ها سلام داریم و احترام می‌کنیم اما برخی موارد جنس، ماهیت و هویت این احترام‌ها و سلام‌ها متفاوت است انسان‌ها هر چه از نظر علمی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی بزرگ شوند وقتی در مقابل معلم خود باشند احساس کوچکی می‌کنند. هیچ انسان بزرگی نیست که در مقابل والدین و معلم خود احساس بزرگی کند.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی گفت: شما خانواده‌های اهدا کننده به عنوان افرادی که با اهدای عضو عزیزان خود جان بخشی کردید از لحاظ تراز، اهمیت و درجه در تراز همین بزرگی‌هایی هستید که در زندگی دنیا بدیع و نظیر ندارد کار بزرگی که توسط شما پدران و مادران در حالی که عزیر خود را از دست دادید و جان دیگری را احیا کردید باعث می‌شود انسان در مقابل شما کوچک باشد و وظیفه ما در برابر شما تواضع و فروتنی است.

وی گفت: امام رضا(ع) فرمودند: هر کس گرهی از زندگی کسی باز کند خداوند گره‌های آخرتی را برایش باز خواهد کرد. خوش به حال شما که گره بزرگی را باز کردید هر کس در زندگی خود گره‌گشایی‌هایی داشته اما شما جانی را احیا کردید.

گنابادی نژاد افزود: از یک سو با شما همدردیم به خاطر مصیبتی که بر شما وارد شده از طرف دیگر در کنار این همدردی به همه شما افتخار می‌کنیم.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی گفت: از همه افرادی که در این جبهه بزرگ انسانی و جان بخشی پیشگام و درخشان و با افتخار بودند سهم یک نفر متمایز، برجسته و بی بدیل است و آن هم سهم مادرانی است که این حس را به همه ما اهدا کردند.

در بخش دیگری از این مراسم محسن علی‌اکبریان، رئیس بیمارستان منتصریه مشهد، گفت: این هفته به نام اهدای عضو نامگذاری شده و این نامگذاری شایسته در راستای ترویج فرهنگ اهدای عضو است.

وی افزود: بالاترین نعمتی که خداوند به انسان می‌دهد نعمت حیات و زندگی است و گذشتن از این نعمت کاری بسیار سخت است و سخت‌تر از آن زمانی است که از عزیزی که دوستش داریم بگذریم و اعضای بدنش را به بیماران نیازمند اهدا کنیم.

رئیس بیمارستان منتصریه مشهد گفت: امید است تا با همکاری رسانه‌ها، فرهنگ اهدای عضو را در سطح کشور ارتقاء بخشیم که خوشبختانه شاخص اهدای عضو در حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد بالاست و در کشور بعد از شیراز و تهران جایگاه سوم را داریم.

علی‌اکبریان با اشاره به موقوفه بودن بیمارستان منتصریه، بیان کرد: این بیمارستان موقوفه ای توسط آستان قدس رضوی احداث شده و هم اکنون نیز تحت حمایت این آستان است.

وی ادامه داد: از سال 90 در بیمارستان منتصریه مشهد شروع پیوندهای کبد، کلیه، پانکراس و مغز استخوان را داشتیم و در کنار آن برداشت قلب، پوست و قرنیه را داریم که این اعضا در بیمارستان امام رضا(ع) و خاتم‌الانبیاء(ص) به بیماران نیازمند به عضو پیوند می‌شود.

رئیس بیمارستان منتصریه مشهد اظهار کرد: مجموعا 1300 مورد اهدای عضو داشتیم و اعضای بدن این متوفیان ادامه حیات را به 5600 بیمار نیازمند به عضو اهدا کرده اند.

در پایان این مراسم ضمن تقدیر از خانواده‌های اهدا کننده عضو دو نفر از دریافت‌کنندگان یک سفر حج عمره و دو سفر عتبات عالیات را به قید قرعه به سه نفر از مادرانی که اعضای بدن فرزندان خود را اهدا کرده بودند هدیه کردند.

اهداکنندگان عضو مصداق آیه 32 سوره «مائده» هستند

انتهای پیام
captcha