میزبانی نمایشگاه کتاب از دست‌نوشته‌های آیت‌الله شاه‌آبادی
کد خبر: 4140481
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۵
معاون پیشین سیما به ایکنا خبر داد

میزبانی نمایشگاه کتاب از دست‌نوشته‌های آیت‌الله شاه‌آبادی

حمید شاه‌آبادی با اشاره به پیدا شدن بخشی از دست‌نوشته‌های جدید آیت‌الله شاه‌آبادی پس‌ از گذشت بیش‌ از هفت دهه گفت: ماحصل کار پژوهشی روی این آثار به چاپ سه اثر از این پژوهشگر بزرگ حوزه دین منتج شد که در نمایشگاه کتاب امسال قابل دسترسی است.

حمید شاه‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با بیان آن‌که حضرت امام‌خمینی(ره) از آیت‌الله محمدعلی شاه‌آبادی به‌عنوان فقیهی مبارز و عارفی کامل یاد کرده‌اند خاطرنشان کرد: تألیفات مختلف و متعددی از آیت‌الله شاه‌آبادی وجود داشت؛ اما از میان آن آثار تنها دو کتاب «شذرات المعارف» و «رشحات البحار» به دست ما رسیده بود و از دیگر آثار تا به امروز بی‌بهره بودیم.

وی با تاکید بر آنکه در این نکته تردیدی وجود ندارد که بسیاری از آراء و نظریات عرفانی و فلسفی آیت‌الله شاه‌آبادی در همین دو کتاب به شکلی مبسوط در اختیار مخاطبان قرار گرفته است افزود: آن‌چنان که از زبان پدر شنیده بودم بیش‌از 50 اثر در قالب مجلدات آیت‌الله شاه‌آبادی وجود داشته که پس‌از فوت وی اغلب آن آثار توسط فرزندان و برخی از شاگردان ممتاز و ویژه‌اش در اختیار حضرت امام‌خمینی(ره) قرار گرفت.

از بین رفتن آثار در سایه حمله ساواک

معاون پیشین هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر آن‌که بسیاری از آن آثار در سایه حمله نیروهای ساواک به کتابخانه حضرت امام‌خمینی(ره) از بین رفت و مفقود شد یادآور شد: در سال‌های بعد از انقلاب و باوجود تأکیدات امام راحل مبنی‌بر جست‌وجوی آن کتاب‌ها متأسفانه رد و اثری از آن‌ها پیدا نشد. تا آن‌که چند سال قبل بخشی از دست‌خط‌های آیت‌الله محمدعلی شاه‌آبادی در کتابخانه آیت‌الله نصرالله شاه‌آبادی یافت شد.

وی با بیان آن‌که بعد از گذشت بیش‌از هفت دهه، پیدا شدن آن آثار به‌ویژه دست‌خط‌های آیت‌الله شاه‌آبادی اتفاقی بسیار ویژه و معجزه‌گون بود یادآور شد: از همان زمان پژوهشگران در حوزه تطبیق آن دست‌خط‌ها و همچنین عینیت بخشیدن در ساحت مجلدات برای ارائه آن به شیفتگان معارف و بینش آیت‌الله شاه‌آبادی دست‌به‌کار شدند. در نهایت سه اثر از آن دست خط‌ها به چاپ رسید که خوشبختانه در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیز ارائه شده‌است.

معاون پیشین سیمای رسانه ملی ادامه داد: عناوین این کتاب‌ها حاوی محتوای آن‌هاست؛ کتاب «الاذان و الاقامه» شرح فقراتی از اذان و اقامه، کتاب «العقل و الجهاله» شرح معیار انسانیت بر اساس حدیث عقل و جهل و کتاب «الکشف و الرساله» تفسیر آیات منتخب پیرامون نبوت است.

میزبانی نمایشگاه کتاب تهران از دست‌نوشته‌های آیت‌الله شاه‌آبادی در سه مجلد

لزوم تبیین آراء و آثار آیت‌الله شه‌آبادی

شاه‌آبادی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در حوزه جهاد تبیین در تمامی مؤلفه‌ها و تأکید بر آن‌که نگرش فکری، دیدگاه فلسفی و بنیان‌های نظریه فقهی و معنوی آیت‌الله شاه‌آبادی در حوزه نگرش‌های پژوهشی نیازمند تبیین است اظهار داشت: آن‌چنان که از زبان بنیان‌گذار انقلاب بارها بر این مهم تأکید شده‌است که آیت‌الله شاه‌آبادی در مقام عارف سیاسی و فیلسوف سیاسی مطرح بوده‌اند.

وی با تاکید برآنکه امام‌خمینی(ره) بر این مهم تأکید داشتند که آیت‌الله شاه‌آبادی نه‌تنها عارفی کامل که فقیهی مبارز بود افزود: همچنین در زبان، روایت و نگاه آیت‌الله فاطمی نیز بر این مساله تأکید شده بود که آیت‌الله شاه‌آبادی مجتهدی بزرگ و عارفی کامل بود.

تدوین نخستین آراء در حوزه نظریه‌های اسلام سیاسی

معاون پیشین رسانه ملی با اشاره به کتاب «شذرات المعارف» گفت: این کتاب یکی از اولین آثار مکتوب در حوزه نگرش پژوهشی از سوی فقیه و مجتهدی توامند با رویکرد ارائه نظریه‌های اسلام سیاسی بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به قول بسیاری از پژوهشگران و کارشناسان حوزه دین و سیاست آن‌چه که معمار کبیر انقلاب در حوزه برقراری نظام حکومتی با محوریت جمهوری و اسلامی از روند طراحی تا تبیین مد نظرشان بود، مؤلفه‌های بسیاری از آن بر نظریه معرفتی آیت‌الله شاه‌آبادی و نگرش و بینش فقهی و فکری او در حوزه تئوری اسلام سیاسی استوار بود.

کتاب‌های «الاذان و الاقامه»، «العقل و الجهاله» و «الکشف و الرساله»به همراه دو اثر پیشین آیت‌الله شاه‌آبادی («شذرات المعارف» و «رشحات البحار») توسط انتشارات استادزاده منتشر و در سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به مخاطبان ارائه شده است.

انتهای پیام
captcha