حل مشکل سیر کاهنده فرزندآوری نیاز به همکاری همه ادارات دارد
کد خبر: 4140137
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۷

حل مشکل سیر کاهنده فرزندآوری نیاز به همکاری همه ادارات دارد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه بحث جوانی جمعیت بحث مهم و روزانه ما است، گفت: رفع مسائلی همچون کاهش هولناک جمعیت فعلی و سیر کاهنده فرزندآوری نیاز به همکاری همه ادارات دارد.

محمد حسین سرمستبه گزارش ایکنا از خوزستان، محمد حسین سرمست، رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در آیین تجلیل از فعالان و خیرین عرصه سلامت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز که امروز ۲۰ اردیبهشت‌ماه برگزار شد، گفت: اگرچه همه موضوعات مرتبط با سلامت در حوزه بهداشت نیست اما همه همکاران خارج از حوزه بهداشت را نیز همکاران را خود می‌دانیم.

وی افزود: خدمات مستقیم مرتبط با سلامت در وزارت بهداشت حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد خدمات را شامل می‌شود و حدود ۷۰ درصد وابسته به سازمان‌های دیگر از جمله جهاد کشاورزی، تامین آب سالم، راه و مسکن است؛ همه این سازمان‌ها دست به دست هم می‌دهند و سلامت مردم را حفظ می‌کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: همه تلاش خدمت‌گذاران حوزه سلامت این است که کار در حوزه بهداشت و با اقدامات پیشگیرانه انجام شود و به مرحله درمان نرسد تا صدمه کمتری به مردم برسد و بار مالی کمتری وارد شود.

وی بیان کرد: اگر به حوزه پیشگیری توجه شود، از هزینه‌های گران قیمت و اجباری درمان کاسته و سفره مردم کمتر کوچک می‌شود.

سرمست با اشاره به خدمات بهداشت و درمان در دوران شیوع کووید - ۱۹ عنوان کرد: در سه سال اخیر، حوزه بهداشت و درمان فرصت پیدا کرد تا توانمندی‌ها و از خودگذشتگی‌های خود را نشان دهد و در این مدت برای کاهش یک مورد مرگ یا به دست آوردن سلامتی یک نفر زحمات زیادی کشیده شده است.

وی گفت: در دوران شیوع کرونا همکارانی در حوزه بهداشت، درمان و خدمات پزشکی جان خود را از دست دادند. در این خصوص حدود ۳۵ پرونده بررسی و ۱۹ مورد از این تعداد به عنوان شهید سلامت در خوزستان قطعی شد که برگ زرینی از ایثارگری بهداشت و درمان خوزستان است. امیدواریم این کنترل نسبی بیماری ادامه داشته باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: مشکل اصلی، بیماری‌های غیرواگیر است. شاخص خوبی در کشور و خوزستان در این زمینه وجود ندارد؛ اضافه وزن، چاقی، فشار خون و دیابت برخی از این بیماری‌ها هستند که باید با همکاری نهادها و سازمان‌های مختلف، سبک زندگی و این شاخص‌ها اصلاح شوند.

وی عنوان کرد: بحث جوانی جمعیت بحث مهم و روزانه ما است؛ کاهش هولناک جمعیت فعلی و سیر کاهنده فرزندآوری نیاز به همکاری همه ادارات دارد. تلاش مجموعه بهداشت و درمان این است که در حوزه‌های مرتبط با این زمینه اقدامات بهتری انجام شود. بهبود شاخص مرگ مادر باردار از بالای ۴۰ در سال ۱۴۰۰ به کمتر از ۲۰ در سال ۱۴۰۱، کاهش یک درصدی مرگ نوزاد به معنی جلوگیری از مرگ ۲۶ نوزاد در یک سال اخیر، کاهش حدود ۵۰ کودک یک تا ۵۹ ماهه در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل از آن، برخی از کارها در این زمینه هستند.

انتهای پیام
captcha