اساتید قرآن با پژوهش‌های نوین آشنایی داشته باشند
کد خبر: 4139282
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۱:۳۹
همتی:

اساتید قرآن با پژوهش‌های نوین آشنایی داشته باشند

معاون آموزشی دانشکده علوم قرآنی شیراز با تأکید بر اینکه اساتید قرآن باید با پژوهش‌های نوین آشنایی داشته باشند، گفت: با مطالعه سطحی نمی‌توان آموزش مفید ارائه داد.

محمدعلی همتی، معاون آموزشی دانشکده علوم قرآنی شیرازمحمدعلی همتی،‌ دانشیار و معاون آموزشی دانشکده علوم قرآنی در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، ضمن تکریم مقام شامخ معلم به ویژه معلمان قرآن گفت: استاد قرآنی باید از دو منظر معرفی شود؛ نخست اینکه با قرآن حشر و نشر داشته باشد و مراد هم تلاوت و قرائت قرآن است که در برنامه روزانه خود داشته باشد.

وی افزود: منظر دوم این است که ضمن اطلاعات دقیق و عمیق از مباحث تفسیری و علوم قرآن با مباحث جدید در حوزه علوم قرآن آشنا باشد و با پژوهش و تحقیق روشمند آشنا باشد.

همتی تصریح کرد: اساتید حوزه قرآن باید از پژوهش‌های غیرخاورشناسان اطلاع داشته باشند از این جهت که آنان در تحقیقات خود روشمند عمل می‌کنند البته به این معنا نیست تمامی پژوهش‌های آنان درست باشد. اساتید قرآنی باید با احتیاط به مباحث آنان ورود پیدا کنند.

معاون آموزش دانشکده علوم قرآنی شیراز با اشاره به ویژگی‌های استاد قرآن، افزود: در حوزه آموزش استاد باید به روز باشد و با مطالعه فراوان به آموزش بپردازد چراکه با مطالعه سطحی نمی‌توان آموزش مفید ارائه داد.

وی با بیان اینکه نسبت به منابع، استاد باید دائم در جست‌وجوی منابع جدید و مطالب جدید و پژوهش‌های نوین باشد و از آن‌ها در آموزش کمک بگیرد، گفت: در حوزه پژوهش نیز، استاد باید روحیه پژوهش را در خود تقویت کند و دائما ناقل دیدگاه‌های دیگران نباشد.

همتی یادآور شد: پژوهش نیاز به وقت و حوصله و مقدماتی چون آشنایی با روش آن دارد لذا اساتید این حوزه اگر می‌خواهند موفق شوند باید در هر دو حوزه آموزش و پژوهش خود را مسلح کنند.

معاون آموزشی دانشکده علوم قرآنی شیراز در پاسخ به اینکه رفتار یک استاد قرآن چه تأثیری بر انسان‌ها خواهد داشت، گفت: حرکات، سکنات و گفتار استاد در دانشجو تأثیرگذار است و گاهی مسیر زندگی او را عوض می‌کند مخصوصاً اساتیدی که در حوزه قرآن و آموزه‌های دینی فعالیت دارند بنابراین باید در این زمینه دقت کرد که غیر از این اتفاق بیفتد.

انتهای پیام
captcha