تمام تلاش مرحوم افروغ تبلیغ و تقویت مسیر انقلاب بود
کد خبر: 4137011
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۷

تمام تلاش مرحوم افروغ تبلیغ و تقویت مسیر انقلاب بود

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز با اشاره به منظومه فکری مرحوم «عماد افروغ» گفت: تمام تلاش مرحوم افروغ این بود که همواره در مسیر انقلاب باشد و تبلیغ و تقویت کند.

مرحوم عماد افروغبه گزارش ایکنا از فارس، مراسم نکوداشت مرحوم «عماد افروغ»، فعال سیاسی، جامعه‌شناس و پژوهشگر حوزه دین امروز، 8 اردیبهشت‌ماه با حضور دوستان، همراهان و اندیشمندان ایران اسلامی در تالار حافظ شیراز برگزار شد.

سعید زاهد زاهدانی، عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز در این مراسم با یادآوری اینکه نخستین بار در زمان مسئولیتم در بخش جامعه‌شناسی دانشگاه شیراز با آن مرحوم آشنا شدم، گفت: ایشان ابراز کردند که دانشجو اخراجی از انگلستان هستند و قصد ادامه تحصیل را دارند که پس از بررسی دروس گذرانده شده، راه برای ادامه تحصیل دکتر هموار شد.

وی با اشاره به دوران دانشجویی دکتر افروغ افزود: در دوران دانشجویی ایشان روحیه انقلابی و علمی را هر دو باهم داشتند. گروهی از دانشجویان را گرد هم آوردند و به مباحثه علمی مشغول بودند و دروس شهید مطهری را مورد بحث قرار می‌دادند.

زاهد زاهدانی تصریح کرد: با گروهی از اساتید دانشگاه پژوهش در خصوص جامعه‌شناسی اسلامی را شروع کردیم که ایشان هم بعداً در این جمع حضور یافتند لذا در جریان‌سازی تلاش زیادی داشتند و همت خود را برای تشویق دیگران به اتمام سریع پروژه گذاشته بودند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز، ویژگی‌های شخصیتی مرحوم افروغ را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: در دوران کارشناسی دانشجوی ممتازی بودند و با اتمام این مرحله در مقطع کارشناسی ارشد ادامه تحصیل دادند لذا برخی از اساتید انتظار داشتند که از سهیمه رزمندگان استفاده کنند اما ایشان از رانت و استفاده از سهمیه و ... پرهیز می‌کرد و صداقت، شجاعت و اخلاق برترین ویژگی ایشان بود.

وی ادامه داد: علی‌رغم تأکید ما برای حضور در دانشگاه شیراز بعد از مقطع کارشناسی ارشد برای ادامه تحصیل به تهران رفتند. به دلیل وسعت فضای موجود؛ در درون و بیرون از دانشگاه ایشان فعالیت‌های ارزنده‌ای داشتند.

زاهد زاهدانی به منظومه فکری استاد افروغ اشاره‌ای کرد و گفت: بنا به گفته خودشان، از نظر علمی تحت تأثیر انقلاب اسلامی، امام خمینی(ره) و شخصیتی نظیر شهید مطهری بودند و تمام تلاش ایشان این بود که همواره در مسیر انقلاب باشند و تبلیغ و تقویت کنند لذا شاکله فکری برگرفته از اسلام مرحوم افروغ باعث شد که از فضای انحرافات سکولاریزم که معمولا در دروس دانشگاهی جامعه‌شناسی در آن زمان بود، مصون بماند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز افزود: روش‌های تحقیق در علوم انسانی به دلیل اینکه بسیار تک بعدی و محدود است ایشان را وا داشت تا به روش دیگری روی آورد که قدرت تطبیق وسیع‌تر و جامع‌تری را ارائه می‌دهد بنابراین مرحوم افروغ با وسعت نظر انقلابی که داشتند با روش رئالیستی مانوس شدند.

وی بیان کرد: دوگانه واقعیت غیرمشهود گمشده دانشگاه‌های ماست چراکه تلاش دانشگاه‌ها بر روی مطالعات واقعیت مشهود است و مرحوم افروغ تلاش داشتند که غیرمشهود را با عنصر مشهود آن ترکیب کنند که درنهایت باعث شد که استثنا در جامعه‌شناسی پدیدار شود لذا می‌توانیم ایشان را یک «جامعه‌شناس ایرانی اسلامی» قلمداد کنیم.

زاهد زاهدانی با بیان اینکه متاسفانه در دانشگاه‌های علوم انسانی ما کمتر نگاه استقلالی وجود دارد، گفت: اغلب اساتید ما بازگو کننده مطالبی هستند که از سمت غرب وارد شدن بنابراین استاد افروغ به شدت از این کار دوری می‌کردند و خیلی تلاش به نگاه استقلالی داشتند لذا رساله کارشناسی ارشد وی به عدم تمرکز در جامعه شناسی شهری پرداختند که تبدیل به کتاب شد تا بر پیکره تاریخ علم باقی بماند.

 هویت ملی ایرانی در فعالیت‌های مرحوم افروغ

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز با بیان اینکه هویت ملی ایرانی و تأسی از نهج‌البلاغه در تمامی فعالیت‌های مرحوم افروغ بسیار مشهود بود، گفت: باید از وجود مرحوم افروغ برای تحول در علم جامعه‌شناسی تا سیاست بیشتر بهره‌مند می‌شدیم.

وی گفت: ایجاد تحول در علم نیاز به شجاعت بسیار دارد و ایشان این ویژگی را داشتند تا خالق جامعه‌شناسی در طراز انقلاب اسلامی باشد.

زاهد زاهدانی تصریح کرد: اکنون مشکلاتی را که در جامعه با آن روبه‌رو هستیم ناشی از عدم وجود علوم انسانی طراز انقلاب اسلامی است و مقام معظم رهبری فرمودند که فلسفه اسلامی باید امتداد عملی شود و مرحوم افروغ در این مسیر بودند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز در پایان ابراز امیدواری کرد تا بتوان میراث علمی مرحوم افروغ را نشر و بازسازی کرد و خط فکری این استاد بزرگ در بدنه علمی کشور ادامه پیدا کند.

انتهای پیام
captcha