اختتامیه اولین مسابقات بین‌المللی قرائت قرآن و اذان کودکان اتباع برگزار می‌شود
کد خبر: 4134894
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۸
در قم

اختتامیه اولین مسابقات بین‌المللی قرائت قرآن و اذان کودکان اتباع برگزار می‌شود

مراسم اختتامیه اولین مسابقات بین‌المللی اذان و قرائت قرآن کودکان اتباع، هفتم اردیبهشت‌ماه سال جاری، ساعت ۱۶ تا ۱۸ در ساختمان فرهنگ و هنر ملل قم برگزار می‌شود.

علیرضا ناییج، مدیرعامل مؤسسه فرهنگی و هنری ساتیاعلیرضا ناییج، مدیرعامل مؤسسه فرهنگی و هنری ساتیا و رئیس برگزاری مسابقات بین‌المللی اذان و قرائت قرآن کودکان مهاجر در گفت‌وگو با ایکنا از قم بیان کرد: در دنیای امروزی پدیده مهاجرت امری شناخته شده، غیرقابل انکار و جاری در تمامی کشورهای دنیا از جمله ایران است. مهاجرت با اهداف مختلفی همچون اقتصاد، تجارت، علم، امنیت، معنویت، سلامت، رفاه و طبیعت، شکل می‌گیرد که ایران سهم قابل توجهی را اعم از مبدأ و مقصد بودن مهاجرت به خود اختصاص داده است و ایران یکی از بزرگترین مقاصد و مبدأهای مهاجرت شهری در دنیا محسوب می‌شود.

وی گفت: مهاجرت با خود در کنار ایجاد فرصت‌های جدید، آسیب‌هایی را نیز به همراه دارد و بیشترین آسیب‌های آن سهم کودکان مهاجر است که در ابتدا با بحران هویت و مسائل فرهنگی و اجتماعی روبرو می‌شوند و تداوم آسیب آنها، موجب ایجاد شکاف بعضاً جبران‌ناپذیر در مقاطع سنی مختلف می‌شود. از همین روی است که بزهکاری فرزندان، مشکلات تشکیل و مدیریت خانواده، معیشت، مشکلات فقر آموزشی و تربیتی فرزندان، سلامت جسمی و روحی و روانی فرزندان و مسائل هویتی گریبان‌گیر خانواده‌های مهاجر و جامعه میزبان می‌شود.

ناییج افزود: از آنجایی‌ که از مهم‌ترین اهداف مؤسسه فرهنگی و هنری ساتیا، پیگیری تحقق اهداف مکتب اهل‌ بیت(ع) و انتشار معارف و فرهنگ ایشان در قالب دیپلماسی عمومی و فرهنگی با نگاه هنری و ادبی در زمینه‌های مختلف همچون صلح و نوع‌دوستی، با اولویت‌بخشی به خانواده است؛ این مؤسسه پیش‌قدم شده است و نسبت به کودکان مهاجر برنامه‌های خود را متمرکز کرده است.

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی و هنری ساتیا تصریح کرد: اقامت دائمی و طولانی‌مدت مهاجران و تأثیرگذاری در شاخص‌های اجتماعی جامعه، سبب توجه جدی به ظرفیت‌های فرهنگی و انسانی موجود در بین مهاجران به‌ویژه مهاجران مقیم ایران و ایرانیان مهاجر مقیم خارج از ایران و تربیت نسل‌های آینده آنها به‌خصوص طبقه سنی کودکان و نوجوانان شده است، که باید علاوه بر ایجاد فضای فرهنگی و اجتماعی سالم‌تر در جامعه پیرامونی و کمک به فرهنگ جامعه‌پذیری مهاجران، در قالب هویت‌بخشی ایشان از آنها به‌عنوان سفیر در نشر معارف مکتب اهل‌ بیت(ع) در سایر بلاد بهره برد.

وی گفت: برای نیل به این مهم، این مؤسسه پس از هماهنگی با سازمان‌های مختلف امنیتی و کشوری از جمله سازمان ملی مهاجرت، اداره‌کل اتباع، آموزش‌ و پرورش، اوقاف و امور خیریه، سازمان حج و زیارت، وزارت امور خارجه، جامعة‌المصطفی(ص) العالمیه، سازمان صداوسیما، مجمع جهانی اهل‌ بیت(ع)، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر نهادهای مرتبط و با بررسی موضوع در کارگروهی متشکل از کارشناسان دینی و ایده‌پردازان در زمینه‌های آموزشی، فرهنگی، هنری، تربیتی و اجتماعی ویژه کودکان و نوجوانان مهاجر و نیز با توجه به تجربه موفق خود در برگزاری اولین جشنواره نقاشی کودک اتباع غیرایرانی مقیم ایران با عنوان مهر نبوی، رویا و زندگی، نسبت به برگزاری اولین مسابقات بین‌المللی اذان و قرائت قرآن کودکان مهاجران و اتباع خارجی در ماه بهار قرآن، ماه مبارک رمضان، اقدام کرد.

ناییج ادامه داد: تقویت و تعمیق فرهنگ قرآنی در مقطع سنی کودکان و ایجاد راه‌های ارتباطی آن از جمله مسابقات قرآن، کمک شایانی به آماده‌سازی ذهنی ایشان برای دوران جوانی و تبدیل به قشر فعال و مفید جامعه در راستای اهداف عالیه مکتب اهل بیت(ع) است که با هویت‌بخشی فرهنگی و اسلامی فرزندان مهاجر، می‌توان مقداری از آسیب‌های هویتی و رفتاری ایشان را در مقابل مشکلات زندگی، هجمه‌ها و بمباران اعتقادی و فرهنگی کاهش داد. امید است مورد عنایت ویژه حضرت سبحان و مشمول دعای خیر حضرت ولی‌عصر(عج) قرار گیرد.

رئیس برگزاری مسابقات بین‌المللی اذان و قرائت قرآن کودکان مهاجر در رابطه با اهداف این مسابقات تصریح کرد: توسعه فرهنگ قرآنی در کودکان مهاجر، تقویت شخصیت آسمانی کودکان مهاجر، کاهش آسیب‌های بحران هویت کودکان مهاجر و جلوگیری از شکل‌گیری و گسترش بزه کاری در کودکان مهاجر از اهداف این مسابقات است.

وی در رابطه با شرایط شرکت در مسابقه بیان کرد: کودکان مهاجران مقیم ایران و غیر ایران که دارای حداکثر ۱۲ سال سن دارند می‌توانند تا پایان ماه مبارک رمضان در رشته‌های اذان، قرائت ترتیل و قرائت تحقیق قرآن از آیات 285 و 286 سوره بقره با ارسال فایل فیلم ضبط شده قرائت خود به شماره 09382342492 در ایتا و یا واتساپ در این مسابقه شرکت کنند.

ناییج تأکید کرد: فیلم باید حداکثر 5 دقیقه و با حجم حداکثر 55 مگابایت به‌صورت افقی و با فرمت mp4 ضبط شده باشد و به همراه فایل ضبط شده، فایل عکس 3 در 4، نام و نام خانوادگی و نام پدر، کشور و شهر محل زندگی، شماره تماس، نام محل تحصیل، مقطع تحصیلی و سال ارسال شود.

وی یادآور شد: مراسم اختتامیه، پنجشنبه، هفتم اردیبهشت‌ماه، ساعت ۱۶ تا ۱۸ در ساختمان فرهنگ و هنر ملل، واقع در قم، بلوار جمهوری، بعد از خیابان عطاران، ساختمان فهم برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha