تعامل با خویشاوندان دلسوزانه و همراه با روشنگری باشد
کد خبر: 4130464
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۰
حاج ابوالقاسم:

تعامل با خویشاوندان دلسوزانه و همراه با روشنگری باشد

سخنران حرم بانوی کرامت با اشاره به اینکه در تعامل با خویشاوندان نباید این تعامل یک تعامل منفعلانه باشد بلکه باید مانع سرایت خطاها شد و امر به معروف و نهی از منکر کرد، گفت: بهترین نوع ارتباط با خویشاوندان تعامل فعالانه است و ایجاد ارتباط باید با خیرخواهی، دلسوزی و روشن‌گری همراه باشد.

محمد حاج ابوالقاسم دولابی، سخنران حرم بانوی کرامتبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم دولابی، سخنران حرم بانوی کرامت در هفتمین روز از ماه رمضان پیش از آیین ترتیل‌خوانی عمومی قرآن کریم که در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد، طی سخنانی اظهار کرد: یکی از نکات آیات سوره انعام در جز هفتم مسئله ضرورت احساس مسئولیت افراد خانواده نسبت به یکدیگر است.

وی افزود: این ویژگی باعث می‌شود اعضای خانواده خانه را مثل خوابگاه ندانند بلکه تمام اعضای خانواده نسبت به همدیگر وظایفی دارند و باید احساس مسئولیت نمایند و برای تحقق اهداف اخروی یاور یکدیگر باشند.

سخنران حرم بانوی کرامت با اشاره به اینکه زنان و مردان نسبت به اعضای خانواده خود مسئول هستند و هر کسی یک وظایفی را بر دوش دارد، ادامه داد: آیه ۷۴ سوره مبارکه انعام یک نمونه زیبا در مورد احساس مسئولیت در قبال خانواده را معرفی می‌نماید.

حاج ابوالقاسم یادآور شد: حضرت ابراهیم(ع) در این آیه عموی خودشان را از بت پرستی بر حذر می‌دارد و ارتباط خویشاوندی مانع نمی‌شود که حضرت وظیفه خود را انجام ندهد.

والدین نسبت به انحراف افراد خانواده بی‌تفاوت نباشند

وی ابراز کرد: والدین نسبت به فرزندان خود باید خیرخواهانه احساس مسئولیت نمایند و نسبت به انحراف افراد خانواده بی‌تفاوت نباشند.

استاد حوزه علمیه در ادامه گفت: انسان باید هم مواظب خود و هم مراقب اعضای خانواده باشد و اولین ماموریت رسول خدا نیز ماموریت به تبلیغ و انذار در میان خویشاوندان بود.

وی افزود: قطع صله رحم با خویشاوندان به هیچ وجه جایز نیست جز در موارد خاص، کسی‌که با خویشاوندان قطع ارتباط نماید وارد بهشت نخواهد شد و حتی بوی بهشت را نیز استشمام نخواهد کرد.

سخنران حرم بانوی کرامت اضافه کرد: در تعامل با خویشاوندان نباید این تعامل یک تعامل منفعلانه باشد بلکه باید مانع سرایت خطاها شد و امر به معروف و نهی از منکر کرد.

حاج ابوالقاسم بیان کرد: بهترین نوع ارتباط با خویشاوندان تعامل فعالانه است و ایجاد ارتباط باید با خیرخواهی، دلسوزی و روشن‌گری همراه باشد.

وی افزود: حضرت ابراهیم(ع) ابتدا با گمراهان قوم خود که ستاره پرست و ماه پرست و… بودند همراهی نمودند که در آیه ۷۶ سوره انعام به آن اشاره شده است و سپس حضرت به روشن گری پرداختند.

حاج ابوالقاسم تاکید کرد: در آیه ۷۹ سوره انعام نیز به شیوه فعالانه حضرت اشاره شده است که بهترین نکته در اثرگذاری این است که شخص دلسوزانه عمل کند تا مخاطب نیز این دلسوزی را احساس و درک کند.

سخنران حرم بانوی کرامت یادآور شد: ثمرات حاکم شدن روحیه دلسوزی بسیار زیاد است که یکی از مهم‌ترین فواید استمرار این روحیه، نوعی نظارت درونی در میان اعضای خانواده شکل می‌گیرد و اگر این اتفاق بیفتد جامعه برای اصلاح معظلات نیازمند فشار نخواهد بود و مانع بزرگی برابر آسیب‌های اجتماعی به وجود خواهد آمد.

وی در پایان گفت: کودکانی که بدون یک نظارت دلسوزانه خانوادگی بزرگ شوند چندین برابر از کودکان دیگر احتمال مبتلا شدن به آسیب‌های اجتماعی دارند و خانواده‌ای که اعضای آن مراقب همدیگر باشند سالم‌تر می‌ماند و به سلامت جامعه نیز کمک خواهد کرد.

انتهای پیام
captcha