بازروایی اقدامات مثبت محلات چهارمحال‌وبختیاری در «مهرواره محله همدل»
کد خبر: 4128519
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۵

بازروایی اقدامات مثبت محلات چهارمحال‌وبختیاری در «مهرواره محله همدل»

معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی اداره‌کل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری ضمن تشریح ساز و کار اجرای «مهرواره محله همدل»، گفت: انتشار روایت خوب و سازنده از اقدامات مثبت در محلات باعث ضریب دادن به این دست اقدامات شده و نوعی الگوسازی را به دنبال دارد.

سیدابوالقاسم کاظمی، معاون فرهنگی  تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابوالقاسم کاظمی، معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی اداره‌کل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری امروز ۲۵ اسفندماه در «نشست خبری با اصحاب رسانه چهارمحال‌وبختیاری» با موضوع مهرواره محله همدل با اشاره به اینکه امروزه با یک الگوی مسلط ناظر بر فردگرایی در تمدن شرق و غرب مواجه هستیم، اظهار کرد: این فردگرایی بر ساحت‌های گوناگون زندگی ما سایه انداخته است و برون‌دادهای این نگاه تمدنی در تمامی ابعاد قابل مشاهده است و حتی ما مسلمانان نیز که داعیه‌دار مکتب اسلام هستیم آفت‌زده همین مشکل شده‌ایم و این تفکر در زندگی ما نیز رسوخ و رسوب یافته است.

وی با ذکر اینکه این فضای معارض، الگوی مسلط و هوای آلوده بتدریج به جامعه ما نیز تزریق شده است، ادامه داد: هر چه از محیط سنتی به فضاهای شهری و کلان‌شهرها پیش می‌رویم، تزریق این الگو ظهور و بروز بیشتری دارد و حس فردیت با قدرت بیشتری قابل مشاهده است.

کاظمی با تأکید بر اینکه تبلیغ دین صرفاً ناظر بر بیان احکام دین و جنبه‌های معرفتی نیست، تصریح کرد: بُعد اجتماعی دین نیز باید مورد توجه قرار گیرد و لذا در ماه مبارک رمضان رویکرد و جهت‌گیری اصلی تبلیغات اسلامی معطوف بر مسائل اجتماعی و گره‌گشایی از مردم خواهد بود.

وی بیان کرد: خوشبختانه در عرصه تبلیغ به این رشد و دیدگاه رسیده‌ایم که تبلیغ صرفاً با رساندن احکام به مردم محقق نمی‌شود بلکه مسائل اجتماعی نیز در کنار مباحث معرفتی موضوعیت دارد و در اجتماعاتی که حول مساجد، مراکز قرآنی و هیئات شکل می‌گیرد، مسائل اجتماعی محلات و همسایه‌ها و آحاد جامعه دیده و حتی‌الامکان رفع می‌شوند.

تبلیغ صرفاً با رساندن احکام به مردم محقق نمی‌شود

معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی اداره‌کل تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه این نهاد چندین مهرواره را از جمله «بانور» و «محله همدل» و ... در راستای این هدف برگزار کرده است، گفت: امسال افتتاحيه طرح محله همدل از نیمه‌شعبان آغاز شد و طی هماهنگی با بسیج مستضعفین، جهت‌گیری تبلیغ به سمت حل مسئله و گره‌گشایی سوق یافته است تا شاهد لبخندی بر چهره اهالی محله‌ها باشیم.

کاظمی تصریح کرد: نیازها و مشکلات محلات و مردم صرفاً ناظر بر مباحث اقتصادی نیست بلکه هر مسئله‌ای اعم از عاطفی، روانی، اجتماعی، آموزشی، پزشکی و بهداشتی و ... که منجر به ایجاد خلأ و گره شده باشد، در طرح محله همدل موضوعیت دارد چرا که محله کانونی است که افراد مختلف در طیف‌های گوناگون در آنجا امکان همگرایی بیشتری دارند.

این مدرس حوزه و دانشگاه با تصریح اینکه مهرواره محله همدل ممکن است با محوریت مبلغ، مرکز قرآنی، امام مسجد و ... در محلات انجام شود، افزود: این افراد مشکلات محلات را احصا و اولویت‌بندی کرده و نسبت به حل مسئله چاره‌اندیشی می‌کنند که این رویکرد در راستای امیدآفرینی اتفاق می‌افتد.

کاظمی با تصریح اینکه ریشه‌ای ترین و اصلی‌ترین جهاد به فرموده مقام معظم رهبری ناظر بر جهاد امیدآفرینی است، بیان کرد: اگر فعال فرهنگی اعم از معلم، مبلغ، مربی قرآن و ... بخواهد برنامه‌ای را برای خود تعریف و اجرا کند باید بُعد امیدآفرینی را نیز ببیند و رویکرد تبلیغی در مهرواره محله همدل معطوف بر همین امیدافزایی است. وقتی مردم محله افرادی را ببینند که بدون مواجب و حقوق دغدغه حل مسائل را دارند، طبعاً امید در دل آنان زنده می‌شود و این، گامی به سمت تحقق امر ولی محسوب می‌شود.

وی در خصوص اقدامات انجام شده در راستای اجرای محله همدل، توضیح داد: نشست‌های شهرستانی و توجیه طرح برای کنش‌گران اجتماعی و فرهنگی و قرآنی برگزار شده و نشست‌هایی نیز با مسئولان سپاه در رده‌های مختلف انجام شده است و لذا هم‌افزایی تبلیغات اسلامی و سپاه به این موضوع ضریب می‌دهد.

کاظمی روایت، بیان و نشر اقدامات مثبت در محلات را بسیار ضروری و دارای حُسن‌های فراوان دانست و افزود: این مهم به‌ویژه در مواجهه با امواج اخبار ناامیدکننده رسانه‌های معاند و خارجی حائز اهمیت است و این دست اخبار امیدآفرین در لابلای پمپاژ اخبار منفی قطعاً می‌تواند تأثيرگذار باشد و امید را در دل مردم زنده کند.

معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی اداره‌کل تبلیغات اسلامی بیان کرد: رسانه‌ها و فعالان فضای مجازی باید نسبت به بازوایی این دست اقدامات در محلات اهتمام داشته باشند و روایت مطلوب از این کارهای امیدآفرین چه بسا مهم‌تر از تحقق و انجام آن باشد.

کاظمی با اشاره به اینکه ۱۵۰ مبلغ مستمر و بیش از ۱۲۰ مبلغ اعزامی که در حال افزایش است ویژه ماه مبارک رمضان طرح محله همدل را اجرایی می‌کنند، بیان کرد: همچنین افراد دیگری اعم از فعالان قرآنی، فرهنگی و اجتماعی و ریش‌سفیدان و ... نیز ممکن است محور قرار گیرند و به‌صورت خودجوش در حوزه حل مشکلات محلات ورود داشته باشند.

وی تأکید کرد: انتشار روایت خوب و سازنده از اقدامات مثبت در محلات باعث ضریب دادن به این دست اقدامات شده و نوعی الگوسازی را به دنبال دارد؛ ما در صلوات شعبانيه از خدا می‌خواهیم که غمخوار دیگران باشیم و درد دیگران را داشته باشیم و لذا روایت‌گری فعالان این عرصه موضوعیت دارد و باید با قوت انجام شود.

کاظمی در پایان با اشاره به اینکه تبلیغات اسلامی با اجرای مهرواره محله همدل قصد تصدی‌گری ندارد بلکه فعالیت‌های تبلیغی مبلغان و کنش‌گران در این عرصه را جهت‌دهی و راهبری می‌کند، گفت: لزوماً همه کنش‌گران زیرمجموعه تبلیغات اسلامی نیستند اما بهرحال، صفر تا صد عملیات در راستای حل مشکلات و مسائل محلات بر عهده کنش‌گران است.

انتهای پیام
captcha