تسلیت مسئولان و اهالی ادب در پی درگذشت «محبت» شعر ایران
کد خبر: 4128292
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۶

تسلیت مسئولان و اهالی ادب در پی درگذشت «محبت» شعر ایران

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و چندی دیگر از مسئولین و اهالی شعر و ادب و فرهنگ، با صدور پیام‌هایی درگذشت محمدجواد محبت، شاعر برجسته کرمانشاه و کشور را تسلیت گفتند.

پیام‌های تسلیت مسئولان و اهالی فرهنگ در پی درگذشت «محبت» شعر ایران

به گزارش خبرنگار ایکنا، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیر دفتر شعر، سرود و موسیقی صدا و سیما، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی و سازمان بسیج هنرمندان با صدور پیام‌هایی درگشت محمدجواد محبت، شاعر انقلابی و خالق شعر مشهور «دوکاج» که صبح دیروز سه‌شنبه 23 اسفند در زادگاه خود، کرمانشاه درگذشت را تسلیت گفتند.

تداوم راه

در متن پیام تسلیت محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت درگذشت شاعر پیشکسوت، محمدجواد محبت، آمده است:

«به نام خدا

انا لله و انا الیه الراجعون

با کمال تاثر باخبر شدم که یکی از برجسته‌ترین شاعران معاصر استاد محمدجواد محبت دار فانی را وداع گفت. محبت از معدود شاعرانی است که شعرش قبول خاطر خاص و عام یافته و زمزمه محبت کودکان و بزرگسالان است که نمونه آن شعر مشهور «دو کاج» اوست.

علاوه بر آثار پرشمار و خواندنی او، محبت که تجلی تمام و کمال نام خود بود به‌ عنوان آموزگار نسلی از شاعران برجسته روزگار ما را که بیشتر از خطه هنرپرور کرمانشاه هستند، در دامان خود پرورد که از این میان می‌توان به شاعر بزرگ انقلاب مرحوم احمد عزیزی اشاره کرد که در ابتدای راه شاعری از راهنمایی‌های او بهره‌مند شده بود.

هرچند شاعر و هنرمند زنده به عشق است و زندگی‌اش حتی پس از مرگ در قالب اشعار و کلماتش ادامه می‌یابد ولی فقدان آن جان نازنین مصیبت بزرگی برای دوستداران شعر و ادب فارسی است که ان‌شاءالله شاگردان او با تداوم راهش جای خالی او را پر کنند.

از خداوند متعال برای این روان شاعر بزرگ آرامش و برای خانواده و تمام ادب‌دوستان شکیبایی طلب می‌کنم»

پیشگام شعر اعتراض

یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم طی پیامی درگذشت این شاعر برجسته انقلاب، مبتکر شعر گفتاری و از پیشگامان شعر اعتراض در دوران ستمشاهی را تسلیت گفت.

متن این پیام به شرح زیر است:

«إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ

محبت شعر ایران، به حبیبش پیوست.

شاعر آرامش و روشنی و معلم مهربانی، استاد محمدجواد محبت، به دیدار حق شتافت. او که در همه‌ روزگاران از سرآمدان ادب و فرهنگ بود، تمام عمر خود را فروتنانه وقف تعلیم و تربیت دانش‌آموزان ایران‌زمین کرد.

این شاعر خوش‌قریحه و نام‌آور، از شاعران برجسته انقلاب، مبتکر شعر گفتاری و از پیشگامان شعر اعتراض در دوران ستمشاهی است. شعر «دو کاج» او که بین فارسی‌زبانان بیشتر شنیده شده، راوی نگاه سراینده‌اش به مفاهیم دوستی و مهر است.

تفکر و تعهد، بالاترین جایگاه را در شعر استاد محبت دارد؛ خواه در مضامین آیینی، خواه در شعرهای انقلابی و خواه در شعرهای دیگر، و این نگاه اوست که مخاطب را تحت تاثیر قرار می‌دهد و به گفت‌وگویی مهربانانه می‌خواند.

این استاد وارسته، به‌راستی تمثال آرامش و محبت و تسلیم و رضا بود و سال‌ها برای شاگردانش در مشق انسانیت، آینگی کرد.

آثار پربار او «از خیمه‌های عاشورا»، « آن سوی چهره زرد خورشید»، «موج عطرهای بهشتی»، «خانه هل اتی (شعرهای علوی)»، « آه… ای بانوی طوبی سایه آه… (فاطمیات)»، « گریه دل ناصبوران (شعرهای عاشورایی)» و «گلوی سبز آواز (مجموعه شعرهایی برای حضرت امام (ره)» از نمونه‌های بارز شعر درست و عمیق متعهدانه است.

عروج حسرت‌آفرین ایشان را به تمام فرهنگ‌دوستان، شاعران و مردم ایران، خصوصا اهالی کرمانشاه و خانواده عزیز ایشان تسلیت عرض می‌کنم. ان‌شاءالله که شاگردان ایشان، راه این عزیز سفرکرده را هماره ادامه خواهند داد.

یاسر احمدوند»

بابای شاعران

علیرضا قزوه، مدیر دفتر شعر موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما، هم در یادداشتی کوتاه ضمن تسلیت درگذشت این شاعر پیشکسوت، به بخشی از ویژگی‌های زنده‌یاد محبت اشاره کرد.

متن این پیام به شرح زیر است:

«بابا محمدجواد محبت به لقاء‌الله پیوست

اگر بنا باشد در این روزگار لقب بزرگ «بابایی» را به شاعری عطا کنیم یکی از آنان بی‌شک محمدجواد محبت است. شاعری پیشکسوت، استاد، معلم، اخلاق‌مدار، که شرع و شعر را با هم جمع کرده بود.

او در این دنیا هم در لقاء‌الله می‌زیست و به معنای واقعی تجسم شعر پاک و تجسم تحجد و نماز بود. او عارفی بود که جلوه کردن را دوست نمی‌داشت و در خلوت خویش با خدا سرودها و ترانه‌های جاودانی داشت.

شعر «فصلی از یادها» ی او برنده جایزه فروغ در پیش از انقلاب شده بود اما محبت در همان سال این جایزه را قبول نکرد و در حرم امام رضا(ع) توسط ساواک دستگیر شد و چندین روز شکنجه شد.

او از انقلابی‌ترین شاعران این روزگار بود که دغدغه آموزش و آموختن به فرزندان شهدا را داشت و همواره از شهیدان و مردان خدایی سرود.

کوچ این شاعر عارف را به همه شاعران پارسی‌زبان و به خانواده گرامی‌ شان از صمیم جان تسلیت می‌گویم.»

سایه‌نشین آفتابِ مهرِ

مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور هم با صدور پیامی به شرح زیر، درگذشت این ادیب و شاعر پرآوازه کرمانشاهی را تسلیت گفت.

«ادیب و شاعر پرآوازه و سخن‌ورِ مایه‌ورِ ‌روزگار ما جناب استاد محمد جواد محبّت کرمانشاهی به جوار رحمت حق رفت و سایه‌نشین آفتابِ مهرِ مهربان الهی شد. خوشا به حال او که عمر گرانمایه‌اش در جدّ و جهد شاعرانه و نثار بی‌دریغ آن تخیل زیبا بر آستان دانش و فرهنگ اسلامی و ایرانی و سرودن برای تکریم آرمان‌های متعالی گذشت! خوشا به حال او که حماسه‌گوی شهیدان بود و از شعر نغزش عطر روح‌نوازِ بیداری به مشام جان مشتاقان می‌رسید! طوبی لَه و حُسنُ مَآب. استاد محبّت، به جز جولان در میدان سخن، معلم نیز بود و چه بسیار نوجوانان میهن ما که خوشه‌چین گلستان دانایی او بودند.

این‌جانب این فقدان غم‌انگیز را به خاندان محترم آن عزیز و همه اهالی ارجمند شعر و ادب تسلیت می‌گویم و از بارگاه خدای مهربان برای آن مسافر دار سُرور، رحمت بی‌کران می‌طلبم. امید که به مدد فیض فاخر مهدوی در ماه معظّم شعبان، روح او مهمان مائده کرامت حضرت حق باشد؛ ان‌شاءالله تعالی.»

معلم خوشنام روستا

سازمان بسیج هنرمندان هم با انتشار پیامی در سایت خود درگذشت این شاعر پیشکسوت انقلابی را به شرح زیر تسلیت گفت؛

«شاعرانقلابی و خوش قریحه‌ کرمانشاهی، مولف کتاب‌های درسی، منتقد آثار ادبی و معلم خوشنام روستاهای قصر شیرین؛ استاد محمدجواد محبت آسمانی شد و سروده‌ی معروف «دو کاج» وی بار دیگر زمزمه‌ زبان‌ها گشت.

او که مبتکر شعر گفتاری و از پیشگامان شعر اعتراض در دوران سمتشاهی بود، تاثیر تفکر انقلابی‌اش در آثاری همچون «اشعار علوی»، «فاطمیات» و مجموعه اشعاری در رثای امام خمینی(ره) متجلی و مشهود است.

ضایعه‌. فقدان این شاعر فهیم انقلابی را به تمامی شاعران و ادب دوستان تسلیت گفته و از خداوند متعال برای آن مرحوم رحمت واسعه‌ی الهی و برای خانواده‌ی ایشان، صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت می‌کنیم.»

انتهای پیام
captcha