ضرورت ورود تخصصی جهاددانشگاهی به حوزه‌های فناورانه و تولید محصولات کشاورزی
کد خبر: 4126811
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۲
نمایندگان در روز آخر نمایشگاه دستاوردهای جهاددانشگاهی تأکید کردند:

ضرورت ورود تخصصی جهاددانشگاهی به حوزه‌های فناورانه و تولید محصولات کشاورزی

جمعی از نمایندگان مجلس در روز پایانی نمایشگاه «جهاددانشگاهی؛ الگوی ایرانی ـ اسلامی پیشرفت دانش‌بنیان» بر ضرورت ادامه ورود تخصصی جهاددانشگاهی به حوزه‌های فناورانه و عرصه تولبدات محصولات کشاورزی تأکید کردند.

نمایشگاه دستاوردهای جهاددانشگاهی

به گزارش خبرنگار ایکنا، نمایشگاه «جهاددانشگاهی؛ الگوی ایرانی ـ اسلامی پیشرفت دانش‌بنیان» امروز در محل نمایشگاه‌ خانه ملت به کار خود پایان داد و همانند روزهای گذشته با بازدید تعداد قابل توجهی از نمایندگان مجلس مواجه بود.

امروز هم، همانند روزهای گذشته با وجود اینکه صحن مجلس شاهد بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ بود و نمایندگان تا اذان ظهر سخت مشغول بررسی لایحه بودجه بودند، اما پس از اتمام جلسه و پیش از عزیمت به حوزه‌‎های انتخابیه خود، بازدید از نمایشگاه را در دستور کار قرار دادند و از دستاوردهای جهاددانشگاهی ابراز خشنودی و استقبال کردند.

محمد سرگزی، نماینده مردم زابل و زهک؛ حجت‌الاسلام احد آزادی‌خواه؛ نماینده مردم ملایر، ذبیح‌اله اعظمی، نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد؛ غلامرضا مرحبا، نماینده مردم آستارا؛ محمدعلی محسنی بندپی، نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت؛ حجت‌الاسلام سیدکاظم موسوی، نماینده مردم اردبیل؛ سیدکاظم دلخوش اباتری، نماینده مردم صومعه‌سرا؛ یحیی ابراهیمی، نماینده مردم دلفان و سلسله، مسعود پزشکیان، نماینده مردم تبریز؛ احمد راستینه، نماینده مردم شهرکرد؛ حسن همتی، نماینده مردم شاهین‌دژ؛ الهویردی دهقانی، نماینده مردم ورزقان؛ حجت‌الاسلام سید صادق طباطبایی‌نژاد، نماینده مردم اردستان؛ فاطمه محمدبیگی، نماینده مردم آبیک؛ سیدالبرز حسینی، نماینده مردم خدابنده؛ فاطمه رحمانی، نماینده مردم مشهد و سیداحسان قاضی‌زاده هاشمی، نماینده مردم فریمان از نمایندگان بازدیدکننده در آخرین روز نمایشگاه بودند.

ورود تخصصی جهاددانشگاهی به حوزه‌های فناورانه

محمد سرگزی، نماینده مردم زابل و زهک در حاشیه بازدید خود گفت: جهاد دانشگاهی با توجه به اینکه در یک سری از شاخه‌ها به صورت تخصصی ورود پیدا کرده از جمله در حوزه گیاهان دارویی، موضوعات مربوط به حوزه فناوری، دانش‌بنیان، پزشکی، رویان؛ وقتی این دستاوردها را بررسی می‌کنیم محصول و آن چیزی که در فضای صنعت یا پزشکی و موارد از این دست به عنوان برونداد این تحقیقات و اقدامات وجود دارد این است که مشاهده می‌کنیم اتفاقات بسیار ارزشمندی در این نهاد رخ داده و عملاً به عنوان یک پشتیبان بسیار خوب برای بخش‌های مختلف توسعه کشور اقدام می‌کند.

این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در عین حال تأکید کرد: بر ماست که در مجموعه مجلس، تا آنجایی که می‌توانیم حمایت‌های بخشی قوی را از مجموعه جهاد دانشگاهی داشته باشیم تا بتواند به اهدافی که برای خود تعریف کرده است، برسد.

تبلور دو کلمه جهاد و دانشگاه در جهاددانشگاهی

حجت‌الاسلام والمسلمین سید کاظم موسوی، نماینده مردم اردبیل از دیگر بازدیدکنندگان بود که گفت: جهاددانشگاهی ترکیب دو کلمه دانشگاه و جهاد است که جهادی بودن و داشتن فناوری نشان از پیشرفت این مجموعه دارد.

وی با اشاره به اینکه این نهاد مولود جوانان انقلاب است، افزود: این نهاد هم دارای جوانان تحصیل کرده است و هم در حوزه‌های مهمی همچون ناباروری کارهای خوبی انجام داده است که جوانان ما از طرق مختلف به این مجموعه رجوع می‌کنند تا از دستاوردهای آن استفاده کنند.

ضرورت ورود جهاددانشگاهی به عرصه تولید بذر

ذبیح‌الله اعظمی، نماینده مردم جیرفت نیز با بیان اینکه هر جا در مجلس شورای اسلامی بحث بودجه و برنامه‌های حمایتی بوده، سعی کردیم از جهاددانشگاهی حمایت کنیم، عنوان کرد: در زمینه تولید بذرها پنج هزار درصد سود وجود دارد و اگر جهاددانشگاهی در این حوزه ورود کند، می‌تواند از برکت‌ها در این حوزه نیز بهره‌مند شود.

دامپروری و کشاورزی موضوع دیگری بود که این نماینده مجلس به آن اشاره کرد و افزود: پرورش شتر از مزیت‌های کشورمان است که جهاددانشگاهی با توجه به توضیحاتی که در کمیسیون ارائه داده است، در این حوزه قدم‌هایی برداشته که باید نتایج آن را مردم احساس کنند.

ظهور و بروز خوب جهاددانشگاهی در عرصه علم و دانش

در ادامه امیرحسین بانکی‌پور، رئیس کمیسیون مشترک جوانی جمعیت مجلس با اشاره به فعالیت‌های این نهاد اظهار کرد: جهاددانشگاهی از نهادهای انقلابی است که از ابتدای انقلاب چه در عرصه‌های علمی و چه در عرصه‌های فرهنگی ظهور و بروز خوبی در دانشگاه‌ها داشته است و نتایج و دستاوردهای بسیار خوبی را هم در عرصه‌های پژوهشی و آموزشی به ارمغان آورده است.

بانکی‌پور ادامه داد: مجلس هم در بودجه‌های هر سال در برخی موارد مانند خدمات و تجهیزات مراکز ناباروری و برخی بودجه‌های پژوهشی توجه ویژه‌ای به جهاددانشگاهی داشته است و در ردیف بودجه، بودجه این نهاد را تقویت می‌کرده است.

نقش نمایندگان مجلس در آشناسازی مردم با فعالیت‌های جهاددانشگاهی

منصور علی زارعی، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی با توجه به اینکه نمایندگان مجلس ارتباط نزدیکی با مردم دارند و بهتر می‌توانند زمینه آشنایی آن‌ها با فعالیت‌های جهاددانشگاهی را فراهم کنند، گفت: چراکه جهاددانشگاهی یکی از مراکزی است که همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی و با دستور امام خمینی(ره)، کار پژوهشی را در زمینه‌های مختلف آغاز کرد.

وی با اشاره به اینکه جهاددانشگاهی از آن زمان در عرصه‌های مختلف فعالیت کرده و در حوزه پزشکی، کشاورزی و... اقدامات بسیار خوبی انجام داده است، تأکید کرد: با توجه به اینکه بنده عضو کمیسیون کشاورزی و فراکسیون امنیت غذایی مجلس شورای اسلامی هستم و با این حوزه آشنایی دارم، قرار است که کار مشترکی را با همکاری جهاددانشگاهی از اوایل سال آینده آغاز کنیم. با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری و همچنین سیاست‌های کلی برای برنامه هفتم درباره تأمین ۹۰ درصد مواد غذایی کشور مسئولیت جهاد دانشگاهی به عنوان نیروی پژوهشی کشور سنگین‌تر می‌شود، چراکه در این حوزه مشکلاتی داریم.

یادآور می‌شود، نمایشگاه «جهاددانشگاهی؛ الگوی ایرانی ـ اسلامی پیشرفت دانش‌بنیان» با هدف ارائه گزیده‌ای از دستاوردهای حوزه‌های پژوهش و فناوری، آموزش و کارآفرینی، تجاری‌سازی و اقتصاد دانش‌بنیان و فرهنگی این نهاد از شنبه، ۱۳ اسفند برگزار و امروز به کار خود پایان داد.

انتهای پیام
captcha