به گزارش ایکنا؛ حجتالاسلام والمسلمین علیرضا محمدلو، کارشناس رسانه و پژوهشگر علوم اجتماعی در آخرین پست خود در یکی از پیامرسانهای اجتماعی به انتشار نسخه جدیدی از سرود سلام فرمانده اشاره کرده و کارکردها و آثار آن را تبیین کرده است.
جمعه ۱۲ اسفند و پیشاپیش عید بزرگ نیمه شعبان، سرود و نماهنگ «سلام فرمانده۲» از شبکه ۳ سیما، رونمایی میشود. ابوذر روحی و گروه سرود ماح، همراه با حدود ۱۰ هزار کودک و نوجوان دختر و پسر و اجرای نسخه جدیدی از «سلام فرمانده» که مدتی پیش در مسجد مقدس جمکران به ضبط نهایی رسید، مهمانخانهها و دلهای دهه نودیها و هشتادیهای ایران از قاب تلویزیون خواهند شد.
اما چرا این نماهنگ را استراتژیک میدانیم و چگونه در خدمت نسلسازی برای انقلاب اسلامی قرار گرفته و بار گرانی را از دوش مراکز و ساختارهای عریض و طویل فرهنگی برداشته است؟
اساساً هر باوری برای تبدیل شدن به فرهنگ و رها شدن از فردیت و پیوستن به اجتماع، به عنصر هنر احتیاج دارد. سیر تطور از جهان ذهنی به جهان عینی به یک زبان مشترک و امر بینالاذهانی نیازمند است.
هنر میتواند اعتقادات یک فیلسوف را امتداد اجتماعی ببخشد و از تنگنا، تنهایی و پیچیدگی برهاند. اساس تربیت هم بر همین سادگی توأم با ظرافت و هنرمندی گره خورده است. اینکه بتوانیم غامضترین گزارهها را با نظم و نثر ادبی و در قالب شعر و سرود و قصه برای کودکان و نوجوانان، ترجمه و درونیسازی کنیم.
در واقع فیلسوف و اندیشهای موفق است که توان ارتباطی بالاتر و قدرت جمعیتسازی بیشتری داشته باشد. با این توصیف باید اذعان کرد؛ استراتژی درستی است که ارتباط نسلها را با چاشنی هنر و در فرمت سرود و نماهنگ برقرار کنیم. اما این ماجرای ارتباط نسلی که به صورت «دو امدادی» عمل میکند، چگونه و با چه راهکنشهایی محقق و مستحکم میشود و در یک کلام، چه باید کرد؟
خاطرهسازی: اساس کودکی، حول قوه خیال کودکان میچرخد و بیشترین اتفاقات در ذهن و روان کودکان براساس رشد و تقویت قوای خیالی رقم میخورد. هرچقدر میزان تولید خاطرات مثبت برای این سنین ببشتر باشد، گذشته خوب و محکم و قابل اتکایی برای کودک و نوجوان شکل خواهد گرفت.
ادبیاتسازی: سرود و نماهنگ علاوه بر اینکه خاطرهسازی دربردارد و تجربه زیسته مثبت و جذاب برای کودک و نوجوان خلق میکند، توان تولید ادبیات و تهنشینکردن باورها از طریق واژهها و عبارات ساده، شیرین و آهنگین را داراست. تربیت و باورسازی بدون اصطکاک ذهنی و مقاومت روانشناختی و با همراهی تمام قد در این مدل تربیتی را شاهد هستیم.
قهرمانسازی: از مهمترین فاکتورهای تربیتی، خلق و معرفی ایدهآل و الگوهای ذهنی برای کودک و نوجوان است. اینکه به چه کسی اقتدا کند و رفتارش را بر اساس کدام کاراکتر تنظیم کند، یک مسئله محوری در تربیت و نسلسازی است. جزئیات رفتاری، نوع پوشش، مدل گفتار و قله زندگی را همین پروتاگونیست و کاراکتر قهرمان تعیین میکند. نماهنگ و سرود، توان سامانبخشی به چنین ایدهآلی را در ذهن و روان سنین کودک و نوجوان، داراست.
متصل به بحث یادشده، این روزها اجراهای متنوع و جذابی را از مادحین اهل بیت(ع) در کنار کودکان و نوجوان با عنوان نماهنگ و سرود شاهد هستیم که برای دربرگیری و اتصال بیشتر حال و هوای هیئتی و مذهبی در جامعه، بسیار هم درست و اثرگذار است.
در واقع اگر بخواهیم دایره وسیعتری از مردم را با زبان دین، آشنا و همراه کنیم، باید به تولید فرمتها و فناوریهای متنوعتری فکر کنیم. هیئت در شکل و نوع جدید، از استندآپ حسینیه معلی تا نماهنگهای فراگیری از این دست، نشان میدهد که دین در ارتباط بیننسلی و سطح اثر اجتماعی، توان بالا و زبان رسایی دارد.
علاوه بر این توصیفات، با رصد رسانههای بیگانه، شاهد تخریب این نماهنگهای مذهبی به ویژه «سلام فرمانده» در شبکههای معلوم الحال بودیم و خواهیم بود. چرا که توان راهبردی ایران اسلامی را در زمین فرهنگ و تربیت، به رخ دنیا کشید و یک شبکه ارتباطی با ادبیات و ریتم مشترک ایجاد کرد و در واقع یک سرودبینالمللی را صورت داد.
انتهای پیام