حاشیه‌های نخستین روز رقابت‌های مسابقات بین‌المللی قرآن بانوان + فیلم
کد خبر: 4123098
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۰
ایکنا گزارش می‌دهد؛

حاشیه‌های نخستین روز رقابت‌های مسابقات بین‌المللی قرآن بانوان + فیلم

سی و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران صبح امروز، 30 بهمن‌ماه در حالی نخست روز رقابت‌های خود را در بخش بانوان شاهد بود که خالی از حواشی نبود.

مسابقات بین المللی بانوانبه گزارش خبرنگار ایکنا، سی و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران صبح امروز، 30 بهمن‌ماه در حالی نخستین روز رقابت‌های خود را در بخش بانوان شاهد بود که سه حافظ کل و سه مرتل به ارائه قرعه‌ها و محفوظات و پاسخ به سؤالات داوران پرداختند. 

این سطور تنها از منظر یادآوری نگاشته شده است. آغازین روز این مسابقات در نوبت صبح با حواشی از چگونگی ورود خبرنگاران، برخی از اعضای هیئت داوران بانو و همچنین برخی از اعضای ستاد اجرایی بخش بانوان همراه بود.

با وجود دعوت مسئولان مبنی بر عموم شرکت‌کنندگان و مخاطبان در سالن مسابقات، اما میزبانی در روز نخست شایسته این مسابقات نبود؛ به طوری که هماهنگی برای ورود از حراست ـ مقابل درب محوطه سالن اجلاس سران ـ تا رساندن به سالن مسابقات حدود 50 دقیقه (از 8:10 دقیقه تا 8:55) به طول انجامیده است و حتی خروج خبرنگاران در پایان برنامه نیز خارج از عرف مناسب و مطلوب بود. 

از آنجا که میهمان و تكريم میهمان در مبانی اخلاقی و آداب معاشرت اسلامی از جايگاه ويژه‌ای برخوردار است و وضوح اين ويژگی در دستورات دينی و سيره معصومين(ع) قابل مشاهده است، چنانکه بخشی از مفاهيم آيات 24 تا 27 سوره «ذاريات» به اصل مهمان‌نوازی و اینکه میهمان محترم است، پرداخته است. در این آیه تصریح شده است «ضَيْفِ ...الْمُكْرَمِينَ» و براساس آیه «فَجَاءَ بِعِجْلٍ سَمِينٍ»، پذيرايی سريع باشد و بهترين غذاها فراهم شود.(كتاب دقايقی با قرآن، تأليف حجت‌الاسلام والمسلمين محسن قرائتی)

مسابقات بین المللی بانوان

مواردی که در حاشیه روز نخست رقابت‌های بانوان به چشم می‌خورد، به شرح ذیل است:

1- استقبال کمرنگ مخاطبان حاضر در سالن تا حوالی ساعت 10:30 

 2_ عدم نصب بنر برگزاری مسابقات و اطلاع‌رسانی و تبلیغات مسابقات در بزرگراه چمران، خیابان یمن و حتی مقابل درب‌های ورودی سالن اجلاس سران

3_ناهماهنگی درب ورودی غربی از نگهبان و حراست مقابل درب و ممانعت از ورود خبرنگار(ورود پس از کش و قوس و با کارت شناسایی خبرنگاری به محوطه)

4_امکان ورود از سوی حفاظت داخل سالن صرفاً با لیست ارسالی از سوی اوقاف و یا کارت‌های شناسایی اوقاف (ناهماهنگی و عدم درج اسم خبرنگاران و تصویربردار خانم اوقاف در لیست حفاظت داخل سالن و حتی ممانعت از ورود برخی از اعضای هیئت داوران که کارت شناسایی اوقاف همراهشان نبود).

5_ نصب تصاویری از ادوار گذشته (سی و ششم تا سی و هشتمین دوره متسابقان) در سالن خارجی مسابقات

۶_تنظیم صوت حتی تا لحظاتی پیش از آغاز مسابقه و تذکر داوران حین مسابقات بر قطعی سیستم تصویر متسابقان

مسابقات بین المللی بانوان

۷_حضور دانش‌آموزان از مدارس متوسطه دوم(پایه دهم) منطقه ۱۷، شهروندانی از اسلامشهر، پاکدشت، قرچک و ورامین با همکاری پایگاه‌های بسیج و کمیته امداد امام خمینی(ره) و حتی چند شرکت‌کننده علاقه‌مند از شهر اصفهان و مرز مهران

۸_ صلوات قرآنی مجری برای ترغیب حاضران در سالن و ایجاد شور و شعف و همراهی رئیس هیئت داوران

 

9- برپایی غرفه‌های مشاوره تخصصی حفظ و قرائت قرآن، آزمون مجری‌گری مسابقات و محافل قرآنی، مشاوره وقف قرآنی، پاسخگویی به سؤالات شرعی بانوان و پاسخگویی به سؤلات دینی و قرآنی، مشاوره خانواده و جمعیت مدعوینی که از درب غربی سالن اجلاس برای حضور در سالن مراجعه دارند و فعال بودن تنها دو غرفه پاسخگویی به سؤالات شرعی بانوان و مشاوره خانواده و جمعیت در نوبت صبح.

10 ـ تدبیر خوب برپایی غرفه کودک در حاشیه مسابقات برای پذیرش خردسالان و نوجوانان به منظور اجرای نمایش عروسکی، پخش فیلم، کارگاه‌های خلاقیت و برش کاغذ، اوریگامی، اجرای مسابقه قرآن و اهدای جوایز و ... در نمازخانه

11-محرومیت متسابقان بانو از تأثیر مؤثر استاد راهنما در سالن مسابقات

یادآور می‌شود، آیین افتتاحیه مرحله نهایی سی و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران از ۲۹ بهمن‌ماه، همزمان با مبعث پیامبر اکرم(ص) در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد.

مرحله نهایی این مسابقات با حضور ۵۲ شرکت‌کننده از ایران و ۳۳ کشور دیگر در دو بخش بانوان و آقایان و در رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل و حفظ کل قرآن برگزار می‌شود.

مراحل مقدماتی این مسابقات طی ماه‌های گذشته با شرکت نمایندگانی از ۸۲ کشور به صورت مجازی برپا شده است. همچنین رقابت‌های بخش بانوان این رویداد بزرگ قرآنی ایران اسلامی، طی روزهای یکشنبه، ۳۰ بهمن تا دوم اسفند هر روز از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۲ و بخش آقایان در همان روز از ساعت ۱۵ تا ۲۱ در حضور اعضای هیئت داوران این دوره برپا می‌شود.

ورود عموم علاقه‌مندان به ساحت قرآن کریم در سالن اجلاس سران آزاد است. (مقرر شد عوامل اجرایی سی و نهمین دوره مسابقات از درب شرقی سالن اجلاس سران و مدعوین از درب غربی سالن اجلاس ورود داشته باشند).
انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha