نزاع جامعه را از درون پوچ و از بیرون بی‌آبرو می‌کند
کد خبر: 4122507
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۲
در دهمین همایش «قرآن، عترت و سلامت» مطرح شد

نزاع جامعه را از درون پوچ و از بیرون بی‌آبرو می‌کند

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان اینکه محور اتحاد، قانون و رهبری الهی است، بیان کرد: بر مسلمانان واجب است تا در رفع اختلاف این دو را محور قرار دهند زیرا نزاع جامعه را از دورن پوچ و از بیرون بی‌آبرو می‌کند. یکی از اصول اتحاد، پایداری و استقامت در اطاعت از رهبری است و با صبوری باید اموری که بر خلاف میل ماست تحمل کرد و نصرت الهی با صابران است.

محمدحسین نیکنام، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قمبه گزارش ایکنا، محمدحسین نیکنام، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قم در دومین روز همایش ملی قرآن، عترت و سلامت که امروز 27 بهمن‌ماه در سالن قدس مجتمع امام خمینی(ره) قم برگزار شد،  با اشاره به آیه 150 سوره آل عمران گفت: همیشه ریشه اختلافات جهل نیست و هوس‌ها هم اختلاف برانگیز هستند و اختلاف و تفرقه به دین افراد لطمه می‌زند در آخرت هم عذاب می‌شوند.

وی با بیان اینکه محور اتحاد، قانون و رهبری الهی است، افزود: بر مسلمانان واجب است تا در رفع اختلاف این دو را محور قرار دهند زیرا نزاع جامعه را از دورن پوچ و از بیرون بی‌آبرو می‌کند. یکی از اصول اتحاد، پایداری و استقامت در اطاعت از رهبری است و با صبوری باید اموری که بر خلاف میل ماست تحمل کرد و نصرت الهی با صابران است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قم افزود: در قرآن آمده است که «همگی به دین خدا چنگ زده و به راه‌های متفرق نروید و به یاد آورید که شما با هم دشمن بودید و خدا در دل‌های شما مهربانی انداخت و در پرتگاه آتش بودید و خدا شما را نجات داد»؛ شأن نزول این آیه در خصوص دو طایفه «اوس» و «خزرج» است که به برکت اسلام، دشمنی بین آنان به دوستی و برادری تبدیل شد.

نیکنام با اشاره به اینکه دستور به وحدت و دوری از تفرقه یک وظیفه الهی است و محور وحدت باید دین خدا باشد نه نژاد، زبان و ملیت، بیان کرد: از ثمرات وحدت اخوت و برادری است و این اتحاد از نعمات الهی است و تفرقه گودال آتش است؛ تفاوت باید موجب هم‌افزایی شود غرض از وحدت این نیست که مذهب‌مان را عوض کنیم و برماست مسلمان باشیم قبل از آنکه شیعه یا سنی باشیم.

وی گفت: در روایتی از پیامبر(ص) آمده‌است که « مؤمنان برادرند و خون‌شان برابر است و در برابر دیگران یک دست هستند»، خطبه 176 نهج‌البلاغه آمده‌است:« قرآن حبل‌الله است» در همین راستا امام راحل می‌فرمایند:« از مسائل مهم سیاسی قرآن دعوت به وحدت و منع از اختلاف است» و با تأکید بر اهمیت وحدت مسلمانان می‌فرماید:« ما ایران را کشور ایران نمی‌دانیم همه ممالک اسلامی را از خودمان می‌دانیم دفاع از همه مسلمین را لازم می‌دانیم و با همه جبارهای دنیا مبارزه می‌کنیم  و اسلام اجازه نمی‌دهد که تفاوت قائل باشیم».

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قم ادامه داد: مسئله دیگر حمایت معنوی و سیاسی ما از همه کسانی است که در راه اسلام و حاکمیت اسلام گام برمی‌دارند و برای عزت اسلام قیام کردند.

وی با اشاره به اینکه عمق فجایع استکبار جهانی در فلسطین که باعث تفرقه در وحدت مسلمانان می‌شود، فراتر از اخبار منتشرشده از آن است، اظهار کرد: یکی از این فجایع آن است که در منطقه هبرون محدویت‌های ورود تقریبا 120 مانع و ایست وجود دارد و این برای بیماران وضعیت خاصی را ایجاد کرده است، مریض باید برای مراجعه به طبیب از مقامات امنیتی اسرائیل اجازه بگیرد.

نیکنام با اشاره به اینکه زندانیان فلسطین خدمات بهداشتی را از زندان دریافت می‌کنند نه از وزارت بهداشت و قادر به گزارش عمومی 4 هزار و 500 زندانی فلسطینی و 180 کودک و 34 زندانی زن دسترسی نداشتیم، ابراز کرد: قطعنامه محکومیت رژیم صهیونیستی تصویب شد اما این کافی نیست در واقع باید نباید عدم وحدت مسلمانان شرایط وقوع چنین جرائمی را ایجاد کند.

وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب بارها در فرمایشات خویش فرمودند:« ما دفاع از محرومان و مسلمانان را جز سیاست‌های اصولی می‌دانیم و از آن عدول نمی‌کنیم»، تصریح کرد: جمهوری اسلامی با وجود درگیر بودن در برخی قضایای منطقه، همواره و به طور صریح اعلام کرده فلسطین مسئله اول دنیای اسلام است و به تکالیف خود در این زمینه عمل می‌کند و یا در جای دیگر می‌فرمایند:«باید برای ایجاد فضای فکری و گفتمان عمومی در جهان اسلام، درباره اولویت قضیه فلسطین» تلاش مضاعفی شود به گونه‌ای که مسئولان ساز و کار برخی کشورها از عکس‌العمل ملت‌ها در هراس باشند.

انتهای پیام
captcha