دستاوردهای نخستین کاروان قرآنی چهارمحال‌وبختیاری
کد خبر: 4121729
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۲
ایکنا گزارش می‌دهد

دستاوردهای نخستین کاروان قرآنی چهارمحال‌وبختیاری

نخستین کاروان قرآنی چهارمحال‌وبختیاری با نام «آیه‌های انقلاب» به برکت چهل‌وچهارمین پیروزی انقلاب اسلامی با همت اداره‌کل اوقاف و امور خیریه چهارمحال‌وبختیاری و مشارکت ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان راه‌اندازی شد و از ۱۷ تا ۲۱ بهمن‌ماه محافل انس با قرآن را با محوریت مساجد و بقاع متبرکه استان برگزار کرد.

کاروان قرآنی آیه های انقلاب

نخستین کاروان قرآنی چهارمحال‌وبختیاری با نام «آیه‌های انقلاب» به برکت چهل‌وچهارمین پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی با همت اداره‌کل اوقاف و امور خیریه چهارمحال‌وبختیاری و مشارکت ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان راه‌اندازی شد و از ۱۷ تا ۲۱ بهمن‌ماه محافل معنوی انس با قرآن کریم را با محوریت مساجد و بقاع متبرکه استان برگزار کرد. تلاوت‌های زیبا و دلنشین «سیدمصطفی حسینی»، قاری بین‌المللی کشورمان به‌‌عنوان قاری مدعو این کاروان قرآنی در چند شهرستان، فضای قرآنی پرشور و سرشار از معنویت را با حضور آحاد مردم به‌‌وجود آورد که به‌ویژه در سال‌های اخیر کمتر زمینه‌های ایجاد چنین فضایی در استان ایجاد شده بود.

همچنین تلاوت‌ها و اجراهای «علی اسماعیلی»، مبتهل ممتاز ملی و قاری استان و نیز خطبه‌خوانی «محیاسادات احمدی» از دیگر بخش‌های جذاب و زیبای محافل قرآنی کاروان بود. برپایی کارگاه تخصصی صداسازی در شهرکرد با تدریس سیدمصطفی حسینی نیز مورد استقبال آقایان و بانوان قرآنی استان قرار گرفت.

کاروان قرآنی آیه‌های انقلاب در روز ۲۱ بهمن‌ماه با برپایی محفل انس با قرآن کریم در مسجد امام حسین(ع) میرآباد شرقی به‌کار خود پایان داد. نخستین تجربه این حرکت قرآنی در ایام‌الله دهه فجر منشأ خیرات و برکاتی بود که برای آگاهی از ثمرات راه‌اندازی و نیز مسیر پیش روی این حرکت قرآنی، گفت‌وگوهایی با رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان و سپس دو چهره قرآنی حاضر در برنامه‌های این رویداد قرآنی انجام شده است که با هم می‌خوانیم.

محسن مولوی، رئيس اداره امور قرآنی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اینکه راه‌اندازی کاروان قرآنی به اذعان قرآنیان به‌ویژه در شهرستان‌ها کار بزرگی بود که تا کنون در استان سابقه نداشته است، اظهار کرد: با توجه به فقر استان در حوزه جلسات و محافل تلاوت و استماع، برنامه‌ریزی جهت تشکیل کاروان‌های قرآنی با محوریت مساجد و امامزادگان از شهرستان‌های مختلف و اعزام به شهرها و روستاهای استان انجام شده است تا لااقل با تکیه بر ظرفیت چهره‌های شاخص قرآنی استان، بتوانیم گامی برای ایجاد فضای قرآنی در استان برداریم.

وی ادامه داد: این حرکت قرآنی الگو گرفته از کاروان قرآنی انقلاب و نیز کاروان قرآنی شهید سلیمانی در سطح ملی بود که چند سالی است اجرا می‌شود و جرقه بومی‌سازی این رویداد در ذهن ایجاد و مقرر شده است که نه تنها در ایام‌الله دهه فجر بلکه در ایام اعیاد و سوگواری ائمه معصومین(ع) به فراخور شرایط، راه‌اندازی کاروان قرآنی استان در دستور کار قرار گیرد.

در ابتدای مسیر هستیم

مولوی با ذکر اینکه خوشبختانه بازخوردهای خوبی از سوی مردم و قرآنیان نسبت به محافل کاروان قرآنی آیه‌های انقلاب شاهد بودیم، افزود: یکی از برکات این محافل حضور پسران و دختران نوجوان بود؛ روز اول محافل در ۱۷ بهمن‌ماه مصادف با آخرین ساعات مراسم معنوی اعتکاف بود که شاهد بودیم غالب معتکفین نوجوانان و جوانان بودند و به‌ویژه در مسجد حضرت ابوالفضل(ع) سامان این موضوع مشهود بود. استقبال پرشور این نوجوانان و جوانان از کاروان قرآنی و بازخوردها نسبت به تلاوت‌ استاد حسینی در بین آنان برایم نویدبخش بود.

این قاری ممتاز استان تصریح کرد: در مجموع، هشت محفل قرآنی شامل شش محفل در مساجد شهرستان‌های مختلف و ۲ محفل در زندان شهرکرد و نیروی انتظامی ماحصل فعالیت پنج روزه کاروان قرآنی استان بود؛ همچنین تقدیر از نوجوانان و جوانان قرآنی از برنامه‌های جانبی کاروان بود که در مسجد جامع نقنه از چند حافظ قرآن شهرستان بروجن تجلیل به عمل آمد که با همکاری مسئولان فرهنگی شهرستان و بسیج مسجد انجام شد. همچنین خطابه‌خوانی محیاسادات احمدی به‌ویژه از سوی همسن‌ و سالان این دختر خردسال فضای زیبایی را در محافل ایجاد کرده بود.

وی ثمرات حضور سیدمصطفی حسینی و ایجاد فضای قرآنی در استان را نیز یادآور شد و توضیح داد: این قاری بین‌المللی کشورمان به سبک استاد منشاوی که یک سبک غنی و سنگین است، تلاوت می‌کند و همین موضوع دلیل جذب مخاطبان می‌شد و خوشبختانه فضای پرشوری را ايجاد می‌کرد.

مولوی بیان کرد: در بدو کار، راه‌اندازی کاروان از نگاه برخی‌ها شاید غیر قابل اجرا بود اما به مدد الهی این کار انجام شد و در ابتدای مسیر قطعا‌‌َ کاستی‌ها و نقاط ضعفی هم داشته است که با همفکری و هم‌اندیشی و بازنگری در روند کار، این کاستی‌ها را برای دفعات آینده حتی‌المقدور تقلیل داد.

حضور کاروان قرآنی در روستاها

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان با تأکید بر ضرورت بهره‌مندی از چهره‌های نوجوان استان در کاروان قرآنی، گفت: متأسفانه در کاروان آیه‌های انقلاب این مهم محقق نشد اما در کاروان‌های بعدی حتما‌ً در دستور کار قرار خواهد گرفت. همچنین نبود گروه تواشیح از ضعف‌های استان است و از این ظرفیت نیز نتوانستیم استفاده کنیم.

مولوی افزود: در استان گروه‌های سرود خیلی خوب و قوی که در سطح ملی حرفی برای گفتن دارند تشکیل شده است اما در زمینه گروه تواشیح ضعف داریم و لذا برای راه‌اندازی یک گروه منسجم و فعال باید برنامه‌ریزی شود.

وی با تأکید بر اینکه در محافل آینده محوریت کار روستاها و مناطق دوردست خواهد بود، بیان کرد: تلاش خواهیم کرد که به‌ جای مناطق شهری کاروان قرآنی را به سمت مناطق روستایی دورافتاده که از برکات محافل و رویدادهای قرآنی محروم هستند سوق دهیم تا اهالی این مناطق نیز بتوانند از این محافل معنوی بهره ببرند. همچنین راه‌اندازی کاروان قرآنی بانوان در ایام ویژه نظیر ولادت یا شهادت‌ حضرت زهرا(س) موضوعیت دارد.

مسئولان؛ غایبان بزرگ

این چهره قرآنی استان با گلایه از رویکرد مسئولان در قبال کارهای قرآنی، تصریح کرد: کاروان قرآنی مختص این یا آن دستگاه نیست بلکه یک کار استانی است که آحاد جامعه می‌توانند از آن استفاده کنند لذا از دستگاه‌ها و مسئولان انتظار می‌رفت این حرکت نوپا را همراهی و تقویت کنند تا بتوانیم با همکاری یکدیگر دامنه کار را افزایش داده و پررنگ کنیم. راه‌اندازی کاروان قرآنی در کمیته قرآن ستاد دهه فجر نیز مطرح شد و جا داشت همراهی بهتری از سوی اعضای کمیته در این حرکت شاهد باشیم.

مولوی در پایان با تصریح اینکه دعوت‌نامه برای حضور در محافل کاروان قرآنی به استانداری و تمامی دستگاه‌ها و مسئولان استان ارسال شد، گفت: یک مسئول هم در این محافل شرکت نکرد و همه برای این کم‌محلی و عدم توجه لازم به موضوع قرآن و برنامه‌های قرآنی و مهجور داشتن قرآن باید در محضر خدا پاسخگو باشیم.

انگیزه‌بخشی به قاریان نوجوان و جوان

در ادامه، محسن همتیار، قاری و حافظ قرآن اهل نقنه شهرستان بروجن با اشاره به حضورش در محفل أنس با قرآن کاروان قرآنی آیه‌های انقلاب در شهر نقنه، اظهار کرد: استقبال خوبی را از سوی اهالی این شهر شاهد بودیم و طی صحبتی که با برخی دوستان قرآنی داشتم از برپایی این محفل ابراز رضایت داشتند.

وی ادامه داد: برای بنده نیز فرصتی شد تا دقایقی را با استاد حسینی در خصوص قرائت صحبت کنم و عضو باشگاه صداسازی شوم و این انگیزه خوبی برایم است که مسیر قرآنی را بهتر ادامه دهم.

همتیار با تأکید بر اینکه جامعه و به‌ویژه قرآنیان به این دست محافل نیاز دارند، بیان کرد: چه بسیار افرادی که زمینه دارند و این محافل قرآنی به‌ویژه با حضور قاری بین‌المللی در آنان ایجاد انگیزه می‌کند که وارد وادی قرآن شوند لذا به نظرم ساز و کاری هم باید باشد که افراد علاقه‌مند حاضر در این محافل احصا شوند و آموزش و یادگیری آنان به‌صورت منسجم آغاز شود.

این حافظ و مربی حفظ قرآن تصریح کرد: ما قاریان خوبی در تمامی شهرستان‌ها داریم که در امر آموزش باید مورد استفاده قرار گیرند اما متأسفانه این مهم اتفاق نمی‌افتد اگرچه برخی قاریان به‌صورت خودجوش اقدام به برپایی کلاس برای علاقه‌مندان می‌کنند.

همتیار برپایی محافل قرآنی را عامل انگیزه‌بخشی به قاریان نوجوان و جوان دانست و توضیح داد: در شهری مانند مشهد مقدس فضای محفل وجود دارد و افراد از کودکی و نوجوانی در این محافل شرکت می‌کنند و لذا می‌بینیم که قاریان موفق فراوانی از این خطه در سطح ملی و بین‌المللی می‌درخشند.

وی ادامه داد: اینکه در این یا آن مناسبت مثلا‌ً در دهه فجر یا ایام ماه مبارک رمضان محافلی برپا شود کافی نیست بلکه برپایی محافل باید مستمر باشد تا ارتقای قاریان اتفاق بیفتد و این در حالی است که استاد حسینی در مصاحبه با شما گفته بود که یک قاری سالیانه باید حداقل ۲۰۰ تلاوت داشته باشد.

این قاری جوان استان تأکید کرد: برپایی کلاس‌ها و دوره‌ها تا سطح تخصصی لازم است اما این تلاش‌های قاری زمانی به ثمر می‌نشیند که بتواند از سواد و مهارت خود استفاده کند و محافل بهترین بستر برای بهره‌مندی از هنر قاریان است. اگر این محافل وجود نداشته باشند و قاری جایی برای ارائه تلاوت در اختیار نداشته باشد، به‌تدریج دلسرد و بی‌انگیزه خواهد شد.

محافل؛ بستر ترویج فرهنگ قرآنی

زهرا میری، قاری ممتاز، مدرس و داور قرآن کریم در استان در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اینکه محافل قرآنی به شرط حضور مردم و اهالی قرآن منشأ آثار و خیرات فراوانی است، اظهار کرد: مردم عاشق قرآن هستند و وقتی صوت خوش قرآن را می‌شنوند خواه ناخواه تحت تأثیر قرار می‌گیرند و چه بسا دنبال قرآن می‌روند و آن را رها نمی‌کنند، همچنان که تاریخ پر از مصادیق فراوانی از کسانی است که دلشان با شنیدن صوت زیبای قرآن بیدار شد و جذب اسلام و قرآن شدند.

وی ادامه داد: بنده در جلسات قرآن بارها تأثیر تلاوت بر مستمعین را مشاهده کرده‌ام و جا دارد از این فرصت در مسیر ترویج آیات و آموزه‌های نورانی استفاده كنيم.

ميری با ابراز خرسندی از برپایی کارگاه صداسازی سیدمصطفی حسینی، بیان کرد: مطالبی که در این کارگاه که برای اولین بار در استان برگزار می‌شد مطرح شد، برایم تازگی داشت و بسیار آموزنده بود.

این بانوی قرآنی استان با تصریح اینکه جا دارد این کارگاه‌های تخصصی با حضور اساتید ملی بانو به‌صورت ویژه‌تر برای بانوان برگزار شود، گفت: همچنین راه‌اندازی کاروان قرآنی بانوان ایده بسیار خوبی است که با استقبال بانوان به‌ویژه قرآنیان مواجه خواهد شد.

انتهای پیام
captcha