کاروان قرآنی «آیه‌های انقلاب» در چهارمحال‌وبختیاری تشکیل شد
کد خبر: 4118505
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۲

کاروان قرآنی «آیه‌های انقلاب» در چهارمحال‌وبختیاری تشکیل شد

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه چهارمحال‌وبختیاری گفت: همزمان با چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و در پاسخ به هتک حرمت ساحت مقدس قرآن کریم در کشورهای غربی، کاروان قرآنی «آیه‌های انقلاب» با حضور چهره‌های قرآنی ملی و استانی تشکیل شد.

محسن مولوی، رئیس اداره امور قرآنی اوقاف چهارمحال و بختیاری

محسن مولوی، رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا از استان با اشاره به تشکیل کاروان قرآنی «آیه‌های انقلاب» در استان به‌مناسبت فرا رسیدن چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار کرد: این کاروان متشکل از «سید مصطفی حسینی»، قاری بین‌المللی، «علی اسماعیلی»، قاری و مبتهل ملی از استان، «حجت‌الاسلام محمدابراهیم حجت‌پناه»، حافظ کل قرآن، «محیاسادات احمدی»، خطبه‌خوان خردسال استان و با اجرای احمد باقری، مجری صدا و سیمای استان تشکیل شده است که از ۱۷ تا ۲۲ بهمن‌ماه به‌مدت پنج شب همراه با نماز مغرب و عشاء به اجرای برنامه می‌پردازد.

وی با ذکر اینکه این کار قرآنی با همکاری ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان اجرا می‌شود، ادامه داد: مسجد الزهرا(س) شهر بن، مسجد فاطمیه(س) بروجن، مسجد موسی بن جعفر(ع) شهر فارسان، مسجد حضرت ابوالفضل(ع) سامان و مسجد امام رضا(ع) شهرکرد میزبان اولین کاروان قرآنی استان در ایام‌الله دهه فجر خواهند بود.

مولوی با ابراز تأسف از هتک حرمت ساحت مقدس قرآن کریم، بیان کرد: تشکیل کاروان قرآنی آیه‌های انقلاب با همکاری قرآنیان پاسخی برای این اقدام شنیع در کشورهای غربی است که با نام آزادی بیان و با حمایت دولت‌ها به خود اجازه جسارت و توهین به مقدسات را می‌دهند، حال آنکه این قبیل اقدامات مصداق هتاکی و نفرت‌پراکنی علیه اسلام و دین است اگرچه به مصداق آیه ۳۲ سوره مبارکه توبه، خداوند اراده فرموده تا نور قرآن همیشه بماند و خاموش نشود.

یک انتقاد

این چهره قرآنی استان با تأکید بر اینکه تقویت و رشد محافل و رویدادهای قرآنی فضا را برای کسانی ایجاد می‌کند که زمینه تأثیرپذیری معنوی و کسب فیض را در ضمیر خود دارند، گفت: انتقادی که به فضای قرآنی استان وارد است و در کمیته قرآن ستاد دهه فجر نیز مطرح کردم این است که هیچ حمایتی از کارهای قرآنی و موضوع قرآن در استان نمی‌شود و تنها عکس‌العمل جامعه در برابر هتک حرمت به قرآن برپایی یک تجمع اعتراض‌گونه در نمازهای جمعه و ذیل یک برنامه کشوری بود.

مولوی افزود: کاروان قرآنی شهید سلیمانی در استان بدون حضور مسئولان محافل انس با قرآن را برگزار کرد و مهجوریت قرآن کریم در بین مسئولان بیش از پیش آشکار شد. متأسفانه باید گفت بسیاری از ما امور دیگر را در اولویت برنامه‌های خود قرار می‌دهیم و پرسش اینجاست که آیا این بی‌توجهی به قرآن کریم را نباید مصداق اهانت به مصحف شریف دانست؟ وقتی خودمان اهمیت و توجه لازم به کتاب آسمانی دینمان و اولویت‌بخشی به کارهای قرآنی را در دستور کار قرار ندهیم، یک یهودی یا کافر هم به خود اجازه خواهد داد این اقدام شیطانی را انجام دهد.

مهجوریت قرآن در هیئت‌های مذهبی

وی تأکید کرد: مهجوریت قرآن آنجاست که استفاده از قاریان در هیئت‌های مذهبی فقط محدود به گرفتن کد ملی از قاری برای ثبت هیئت است و برپایی محافل قرآنی در دل برنامه‌ها و مراسم هیئات مذهبی موضوعیتی برای بسیاری از هیئتی‌ها ندارد و باید گفت که متأسفانه اثری از قرآن در هیئت نیست؛ حتی نام قاری در اعلام برنامه‌های هیئات در پوسترها، تیزرها و اعلامیه‌های مربوط گنجانده نمی‌شود.

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان با اشاره به اینکه الزام پرداختن به مفاهیم و تفسیر قرآن کریم نباید ما را از برپایی محافل انس با قرآن بازدارد، بیان کرد: متأسفانه این رویکرد که محافل قرآنی حتماً باید با تفسیر و تدبر در آیات نورانی قرآن باشد باعث شده است که در برپایی محافل مستمر و پرشمار دچار ضعف باشیم اما از تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر اشاعه جلسات تلاوت و استماع غافل هستیم.

مولوی با استناد به رویکرد مقام معظم رهبری در خصوص جلسات انس با قرآن و ضرورت توجه به موضوع «مهندسی تلاوت» از سوی قاریان، گفت: ایشان قائلند که «مهندسی تلاوت یعنی به‌گونه‌ای با انتخاب لحن مناسب تلاوت کنید که در شنونده عمیقاً اثرگذار باشد و او را به تبعیت از کلام خدا وادارد»، همین جمله ضرورت توجه به برپایی محافل قرآنی و ارائه تلاوت‌های زیبا به مستمعان را نمایان می‌کند و بدیهی است که جلسات قرآنی با رویکرد تفسیر و تدبر و تعلم نیز باید مورد توجه قرار گیرد و در جای خود تقویت شود.

غفلت از برکات تلاوت زیبا

وی با اشاره به کلام پیامبر(ص) که فرمودند: «لِكلِّ شيءٍ حِليَةٌ وحِليَةُ القرآنِ الصَّوتُ الحَسَنُ»، تصریح کرد: حضرت صوت خوش را زیور قرآن کریم دانسته‌اند لذا تلاوت خوب بر زیبایی مصحف شریف می‌افزاید و شارع مقدس از قاریان خواسته است که قرآن را با صدای خوش تلاوت کرده و نکات ظریف تلاوت، اعم از کشیدن صدا و یا زیر و بم آن را رعایت کنند و جا دارد که با اشاعه محافل انس با قرآن در راستای این مهم بکوشیم.

مولوی با اشاره به اینکه برپایی محافل قرآنی سبب اشاعه معنویت در جامعه می‌شود، افزود: همچنین شناخته شدن قاریان و چهره‌های قرآنی در جامعه و اشاعه الگوهای قرآنی از دیگر برکات محافل انس با قرآن است؛ تاریخ گواهی می‌دهد چه بسیار انسان‌هایی از صدر اسلام تا کنون که با شنیدن صوت خوش قرآن ضمیرشان بیدار شده و بعد از آن به‌دنبال کسب آگاهی و کشف گنجینه مفاهیم و معانی قرآن رفتند.

این قاری ممتاز استان با اشاره به اینکه نبود محافل قرآنی در استان سبب محرومیت علاقه‌مندان از شنیدن تلاوت‌های مجلسی و زیبا شده است، تصریح کرد: متأسفانه باید گفت مسابقات قرآن تنها بستری است که قاریان فرصت تلاوت پیدا می‌کنند که البته چون تلاوت مسابقه‌ای تابع ضوابط و مقررات مشخصی است دست قاری را در ارائه یک تلاوت مخاطب‌پسند و زیبا بسته نگه می‌دارد.

مولوی افزود: تفاوت تلاوت مجلسی با مسابقه‌ای این است که قاری در تلاوت مجلسی دستی باز دارد و در زمینه صوت و لحن، ترتیب اصول نغماتی یا حتی تجوید، قید و شرط‌های تلاوت مسابقه‌ای را ندارد و لذا با فراغ بال می‌تواند بر زیبایی تلاوت خود بیفزاید.

توجه به استعدادهای نوجوان قرآنی

وی با تصریح اینکه در کنار اجرای برنامه‌های کاروان قرآنی آیه‌های انقلاب از تلاوت قاریان به‌ویژه نوجوان هر منطقه نیز استفاده خواهد شد، بیان کرد: چند استعداد قرآنی نوجوان در مسابقات قرآن بسیج معرفی شدند که تلاوت‌های تقلیدی زیبایی را از آنان شنیدیم و می‌طلبد این نوجوانان با سوق یافتن به سمت آموزش دیده شوند و در محافل و جلسات قرآنی نیز دیده شوند.

مولوی در پایان اظهار کرد: سومین کارگاه تخصصی ماهانه با حضور استاد شاه‌میوه در روز ۲۰ بهمن و با دعوت از قاریان و مرتلان و حافظان استان به‌صورت محدود و خصوصی با حضور حدود ۱۵ نفر برگزار خواهد شد که جزئیات بیشتر این کارگاه متعاقباً اعلام می‌شود.

انتهای پیام
captcha