تجمل‌گرایی دستاویزی برای گلایه از خدا شده است
کد خبر: 4118290
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۳
حجت‌الاسلام فرحزاد:

تجمل‌گرایی دستاویزی برای گلایه از خدا شده است

استاد حوزه علمیه کفران نعمت و رحم نکردن انسان‌ها نسبت به یکدیگر را مهم‌ترین مؤلفه مؤثر بر کاهش رحمت الهی دانست و گفت: متأسفانه تشریفات، تجملات و چشم و هم‌چشمی‌ها به دستاویزی برای گلایه از خدا تبدیل‌ شده است.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین فرحزاد، استاد حوزه علمیهبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین فرحزاد، استاد حوزه علمیه در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت که شامگاه، 9 بهمن‌ماه در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به تفسیر آیات شریفه 14 و 15 سوره اعلی «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَكَّىٰ* وَذَكَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّىٰ»، بیان کرد: اگر منظور آیه شریفه این باشد که هر وقت خدا را یاد می‌کنید نماز را به‌پا دارید، کار مافوق طاقت و ناشدنی است، بنابراین هر وقت خدا را یاد می‌کنید صلوات بر محمد و آل محمد(ص) بفرستید زیرا صلوات هم یاد خداست و هم یاد رسول‌الله(ص) و آل پیامبر که ذوب در ذات اقدس الهی هستند، یادشان ذکر خداست.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه یاد پیامبر اعظم(ص) و اهل‌ بیت(ع) محور یاد الهی و ریشه تمام خوبی‌هاست، افزود: براساس آیه 45 سوره عنکبوت که می‌فرماید: «إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَىٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ»، اگر نماز پنج‌گانه را درست بخوانیم و با خدا ارتباط برقرار کنیم، گناهان را پاک می‌کند؛ ماه رجب ماه بسیار ارزشمندی الهی است که از آن به ماه بزرگ خداوند متعال و ماه ریزش رحمت الهی یاد شده است.

وی آیه 30 سوره شریفه شوری «وَمَا أَصَابَكُمْ مِنْ مُصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ وَيَعْفُو عَنْ كَثِيرٍ» را از امیدوارکننده‌ترین آیات الهی توصیف کرد و افزود: براساس این آیه آنچه از رنج و مصائب به شما می‌رسد، همه از دست اعمال زشت خود شماست، در صورتی‌ که خدا بسیاری از اعمال بد را عفو می‌کند.

فرحزاد با اشاره به روایت «إِنَّهُ مَا مِنْ سَنَةٍ أَقَلَّ مَطَراً مِنْ سَنَةٍ»، کفران نعمت و رحم نکردن انسان‌ها نسبت به یکدیگر را مهم‌ترین مؤلفه مؤثر بر کاهش رحمت الهی توصیف کرد و گفت: متأسفانه تشریفات، تجملات و چشم و هم‌چشمی‌ها به دستاویزی برای گلایه از خدا تبدیل‌ شده است.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر با تأکید بر اینکه باید از اسراف، تبذیر و تبعیض مسئولان بی‌کفایت انتقاد سازنده و درست کرد، افزود: اسراف از جمله گناهانی است که متأسفانه کشور ما شدیدا به آن مبتلاست و براساس آیات و روایات آثاری را بر جامعه مترتب می‌کند، اما نباید از خداوند متعال و اولیای الهی گلایه کرد زیرا ذات اقدس الهی هیچ کمی نسبت به بندگان خود نمی‌گذارد.

فرحزاد با بیان اینکه متأسفانه فرهنگ اجتماعی ما به فرار از کار و تلاش آغشته شده است، گفت: مافیای خودرو و قدرت عجیب آن در عرصه اقتصاد کشور، به مانعی برای برخورد دولت‌ها با قانون‌شکنی‌ها تبدیل شده است.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت تصریح کرد: امام جواد(ع) در روایتی راه رسیدن به خواسته‌ها و آرزوها را در قرائت کثیر سوره «انا انزلنا» و استغفار فراوان ذکر کرده‌اند؛ استغفار روزانه در ماه مبارک رجب که ماه ریزش رحمت الهی است، ظرف وجودی انسان را افزایش می‌دهد، باید قلب و روحمان را برای کسب فیض الهی آماده کنیم.

فرحزاد با بیان اینکه آیات و روایتی در رابطه با توکل به خداوند متعال نازل‌ شده است، گفت: امام جواد(ع) می‌فرمایند: «لثِّقَةُ باللّه ِ تعالى ثَمَنٌ لِكُلِّ غالٍ، و سُلَّمٌ إلى كُلِّ عالٍ؛ اطمينان و توكل بر خدا بهاى هر چيز گران‌قیمت و نردبان هر مقام بالا و رفيعى است.»؛توکل یعنی به داده‌های الهی بیش از دارایی‌های خود اعتماد و توکل داشته باشیم.

انتهای پیام
captcha