تحریم بین‌المللی و شکایت به دیوان کیفری در انتظار سوئد است
کد خبر: 4117958
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۸
جوامع عرب ساکن ترکیه:

تحریم بین‌المللی و شکایت به دیوان کیفری در انتظار سوئد است

اتحادیه جوامع عرب ساکن ترکیه با برپایی تظاهرات مقابل کنسولگری سوئد در استانبول هشدار دادند اگر سوئد فوراً از امت اسلامی عذرخواهی نکند ضمن صدور فراخوان برای تحریم بین‌المللی سوئد از آن به دیوان کیفری شکایت می‌شود.

به گزارش ایکنا به نقل از ترک پرس، اتحادیه جوامع عرب در ترکیه تظاهراتی را در مقابل کنسولگری سوئد در استانبول در اعتراض به آتش زدن یک نسخه از قرآن کریم در سوئد برگزار کرد.

در این تظاهرات، معترضان بنرهایی در دست داشتند که در آن سوزاندن قرآن را اقدامی وحشیانه خواندند که هیچ ربطی به آزادی ندارد و دولت سوئد را که اجازه آن را داده است محکوم کردند.

شهروندان عرب در بیانیه‌ای که توسط یکی از اعضای اتحادیه جوامع عربی در جریان تظاهرات قرائت شد، گفت: توده‌هایی که امروز در اینجا جمع شده‌اند اقدام سخیف سوزاندن مقدس‌ترین مقدسات مسلمانان کتاب خدا را محکوم می‌کنند.

در این بیانیه همچنین دولت سوئد را که از این اقدام جنایتکارانه حمایت و تسهیل کرده است، به شدت محکوم شده و آمده است:  حرف دولت سوئد درباره اینکه آنچه اتفاق افتاده در چارچوب آزادی بیان است دروغی مضحک شمرده می‌شود؛ زیرا دولت سوئد در مسائل مربوط به مسلمانان سیاست یک بام و دو هوا دارد.

اتحادیه جوامع عربی در ترکیه تأکید کرد: اقدام فجیعی که صورت گرفت با اساسی‌ترین اصول دموکراسی و آزادی عبادت برای همه ادیان در تضاد است.

در این بیانیه آمده است: اگر دولت سوئد فوراً از امت اسلامی که جمعیت آن در جهان به دو میلیارد نفر می‌رسد، عذرخواهی نکند، ما در تمام سطوح اقداماتی تندی را علیه سوئد و دولت آن انجام خواهیم داد که در رأس آن به راه انداختن کمپین جهانی علیه کالاهای سوئدی و دومی مراجعه به محاکم بین‌المللی به منظور صدور احکام عادلاه علیه این عملی است که از نظر اخلاقی مردود شمرده می‌شود.

اسماعیل علی، نماینده نهاد الازهر در این تظاهرات گفت: ما اینجاییم تا صدای خود را به گوش جهانیان برسانیم و اعتراض خود را با این باند تروریستی که به قرآن کریم اهانت می‌کند، اعلام کنیم.

وی قرآن‌سوزی را در راستای نفرت‌پراکنی و کینه‌توزی علیه اسلام و امت اسلامی خواند و گفت: در حالی که ما امید داشتیم غرب از این کینه‌ها خلاصی  یابد، اما متأسفانه هنوز ادامه دارد. ما تصور می‌کردیم این جرایم فردی است؛ اما وقتی دولت‌ها از آن حمایت می‌کنند، مانند کاری که سوئد انجام داد، گواه بر تداوم کینه‌توزی‌هاست.

نماینده الازهر با تأکید بر اینکه توهین به مقدسات آزادی بیان نیست، گفت: دولت سوئد در مسائل مربوط به مقدسات مسلمانان معیارهای دوگانه دارد.

انتهای پیام
captcha