امام محمدباقر(ع) پایه‌گذار نهضت تبیین در مکتب شیعه است
کد خبر: 4116526
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۳
سخنران حرم بانوی کرامت:

امام محمدباقر(ع) پایه‌گذار نهضت تبیین در مکتب شیعه است

حجت‌الاسلام‌ ظهیری گفت: امام محمدباقر(ع) پایه‌گذار نهضت تبیین در مکتب شیعه است. به‌گونه‌ای که امروز در تمام دنیا  هیچ ممالکی را نمی‌توان خالی از شیعه تصور کرد و این مرهون تلاش‌های تبیینی این امام همام است که از هر فرصتی استفاده می‌کردند تا مکتب شیعه را که ریشه در قرآن دارد، تبیین کنند.

حجت‌الاسلام‌ ظهیری، استاد حوزه علمیهبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام‌ ظهیری، استاد حوزه علمیه در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت که شب گذشته، دوم بهمن‌ماه در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد، ضمن تبیین مقام والای مادر به‌ویژه حضرت فاطمه زهرا(س)، به حدیثی از جابر بن عبدالله  انصاری اشاره کرد و گفت: یکی از معروف‌ترین روایت‌ها، روایتی است که خاتم‌الانبیا محمد مصطفی(ص) به جابر بن عبدالله بشارت دیدار امام محمدباقر(ع) را دادند و فرمودند: «بعد از من شخصى از خاندان مرا خواهى ديد كه اسمش اسم من و قیافه‌اش شبيه قيافه من خواهد بود. او درهای دانش را به روى مردم خواهد گشود.»

وی با تأکید بر اینکه وجود مقدس امام باقر(ع) و امام صادق(ع) در دورانی که شیعیان به آرامش نسبی رسیده بودند، مردم را از راه تبیین معارف هدایت کردند، اظهار کرد: اگر تبیین امام باقر(ع) و نهضت علمی امام صادق(ع) نبود، به‌ جرئت می‌توان گفت امروز اثر و خبری از شریعت راستین اسلام نبود؛ بخش قابل‌ توجهی از ۱۶ هزار روایت کافی از امام محمدباقر(ع) و امام صادق(ع) نقل‌ شده است.

ظهیری یکی از بزرگ‌ترین عوامل بقای مکتب شیعه و مکتب اسلام پس از واقعه عاشورا را گستره تبیین امام محمدباقر(ع) و امام صادق(ع) توصیف کرد و یادآور شد: امام محمدباقر(ع) پایه‌گذار نهضت تبیین در مکتب شیعه است؛ به‌گونه‌ای که امروز در تمام دنیا  هیچ ممالکی را نمی‌توان خالی از شیعه تصور کرد و این مرهون تلاش‌های تبیینی امام محمدباقر(ع) است.

وی  به روایتی از دیدار منصور دوانقی و امام محمدباقر(ع) در زمینه‌سازی تقویت مکتب شیعه و نهضت عاشورا و فراگیری عرصه تبیین معارف ناب الهی اشاره کرد و گفت: امام محمدباقر(ع) از هر فرصتی استفاده می‌کردند تا مکتب شیعه را که ریشه در قرآن دارد، تبیین کنند.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر افزود: در بسیاری از مواقع امام باقر(ع) در بیان معارف و اعتقادات شیعه به خاطر اینکه کلام حضرت در دل ایشان بنشیند، کلام مبارکشان را مستند به آیات الهی قرار می‌دادند و در حقیقت مذهب، عترت و کتاب را توأمان برای مردم تبیین می‌کردند.

ظهیری با تأکید بر اینکه امام باقر(ع) با آغوش باز از سؤالات و شبهات مطرح جامعه اسلامی استقبال می‌‌کردند، تصریح کرد: امام محمدباقر(ع) معارف و زیبایی‌های قرآن را با کلامی دلنشین و به فصیح‌ترین شکل بیان می‌کردند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر اهمیت تبیین دقیق و درست اعتقادات و معارف راستین الهی از بستر رسانه تأکید کرد و یادآور شد: اگر به فرزندان جوان سرزمین‌مان معارف الهی را به‌درستی تبیین کنیم، یک‌ ذره از فعالیت‌های شبهه‌افکن دشمن در ذهن و ضمیر ایشان تأثیر نخواهد گذاشت.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با تأکید بر اینکه تأثیراتی که جوانان می‌پذیرند ناشی از  کم‌کاری ما در تبیین حقایق معارف ناب الهی است، تصریح کرد: ای‌ کاش تمام نویسندگان و صاحبان میز خطابه که در ارتقای فرهنگ دینی مردم و تبیین مباحث و مسائل نقش‌آفرین هستند، تمام دقت خود را معطوف به تبیین درست و دقیق مبانی دینی کنند.

وی ضمن اشاره به زمینه‌ها و بسترهای متفاوت تبیین معارف الهی با بیان اینکه بدترین معرفی اهل‌ بیت(ع) بیان سخنان عمل عالمانی است که در واقع تضعیف اندیشه اهل‌ بیت(ع) را به‌دنبال دارد، اظهار کرد: اگر معارف دینی درست تبیین شود، تمام توطئه‌ها، دسیسه‌ها و شبهه‌افکنی‌های دشمنان اسلام خنثی و هیچ اثری بر جوانان جامعه اسلامی نخواهد داشت.

ظهیری در پایان سخنان خود ضمن اشاره به روایتی از امام محمدباقر(ع) یادآور شد: اگر مقام و کلام اهل‌ بیت(ع) و آموزه‌های دینی به‌درستی تبیین شود؛ زیبایی اندیشه معارف الهی در قلب‌ها ریشه دوانده دسیسه دشمنان اسلام بی‌اثر خواهد ماند.

انتهای پیام
captcha