مؤسسات قرآنی برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی کارگشا هستند
کد خبر: 4112741
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۰۱:۱۰

مؤسسات قرآنی برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی کارگشا هستند

مدیرعامل مؤسسه قرآنی «صادقیه» مشهد گفت: وجود مؤسسات قرآنی و فرهنگی نوعی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در جامعه است، زیرا  افراد با دیدن جلوه‌های زیبای قرآنی از مسائل آسیب‌زا  فاصله می‌گیرند.

مؤسسه قرآنی صادقیهمؤسسه قرآنی «صادقیه» مشهد در سال 86 تأسیس شده و در موضوع ترویج فرهنگ قرآنی و ارزش‌های به‌‎جا مانده از شهدا و انقلاب فعالیت دارد. این مؤسسه پذیرای علاقه‌‎‌مندان حوزه قرآنی در رده‌های سنی سه‌ سال به بالا و بزرگسالان است.

ایکنای خراسان رضوی، گفت‌وگویی با مدیرعامل، دو نفر از مربیان و چند قرآن‌آموز این مؤسسه داشته است که با هم می‌خوانیم. 

علی آدینه سردار، مدیرعامل مؤسسه قرآنی «صادقیه» اظهار کرد: در این مؤسسه از همه علاقه‌مندان در رشته‌های مختلف حفظ، قرائت و مفاهیم قرآن پذیرش داریم در رشته قرائت از مرحله مقدماتی شامل روخوانی، روان‌خوانی، فصیح‌خوانی، تجوید تا قرائت تقلیدی صوت، لحن و نغمات آموزش داده می‌شود.

آدینه سردار افزود: در رشته مفاهیم نیز از آشنایی با کلمات عربی تا مفاهیم عربی و سطوح بالاتر آموزش داریم، همچنین دوره آموزشی تفسیر و صرف و نحو عربی از سوره‌هایی کوتاه ویژه سنین پایین‌تر آغاز و تا سوره‌های بلند برای بزرگسالان ادامه پیدا می‌کند.

وی اضافه کرد: از دیگر اقدامات مؤسسه برگزاری فعالیت‌های فوق‌برنامه برای ایجاد انگیزه در قرآن‌آموزان است که این فوق‌برنامه‌ها شامل اردوها و کارگاه‌های آموزشی یک تا دو روزه است و هنگام برگزاری آموزش‌های مهارتی برای شرکت‌کنندگان تدارک دیده می‌شود. طرح «مهدی یاوران» نیز جمعه‌ها با برگزاری دعای ندبه ویژه نوجوانان برگزار و به موضوعات مهدویت و مباحث روز پرداخته می‌شود.

مدیرعامل مؤسسه قرآنی «صادقیه» اظهار کرد: طرح «شکوه تلاوت» که از سال 96 آغاز و موفق به کسب رتبه اول کشوری شده از دیگر فعالیت‌های مؤسسه است که در این طرح پرورش قاری و حافظ قرآن نیز در دستور کار قرار دارد. این طرح شامل سرفصل‌های مشخصی است و با کتاب‌هایی که توسط مؤسسه چاپ شده تدریس می‌شود که طی 12 ترم برنامه‌ریزی شده و به‌مدت چهار سال ادامه دارد و در حال حاضر دوره چهارم طرح «شکوه تلاوت» را برگزار می‌کنیم.

وی درباره کلاس‌های حفظ قرآن افزود: مدت زمان حفظ بسته به قرآن‌آموز دارد که بین سه تا پنج سال برنامه‌ریزی شده و طی مدت فعالیت تاکنون پنج حافظ کل و حافظان جزء زیادی تربیت شده‌اند. در واقع براساس طرح نذورات قرآنی بسیاری از خانواده‌هایی که با فعالیت‌ها آشنایی دارند سالانه مبلغی برای برگزاری فعالیت‌های قرآنی نذر مؤسسه می‌کنند.

مدیرعامل مؤسسه قرآنی «صادقیه» گفت: محل تأمین اعتبارات مؤسسه از دریافت شهریه و نذورات مردمی است و از سال 86 تاکنون 90 درصد هزینه‌ها از این طریق بوده و از سوی هیچ دستگاه و ارگانی حمایت نشده‌ است.

آدینه سردار اضافه کرد: با توجه به اینکه نگاه مؤسسه مردمی بوده و اعتمادسازی ایجاد کرده اداره آن مردمی است و درباره تأمین اعتبارات نیز این مسئله بسیار یاری‌گر بوده است. اعتبارات دولتی طی این مدت فعالیت شاید به حدود 30 میلیون تومان رسیده باشد.

وی درباره تخصیص اعتبارات دولتی برای مؤسسات قرآنی گفت: وجود مؤسسات قرآنی و فرهنگی یک نوع پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در جامعه است، زیرا  افراد با دیدن جلوه‌های زیبای قرآنی از مسائل آسیب‌زا  فاصله می‌گیرند، لذا هر چه بودجه در زمینه قرآنی و فرهنگی هزینه شود میزان آسیب‌های اجتماعی کمتر خواهد شد.

مدیرعامل مؤسسه قرآنی «صادقیه» اظهار کرد: البته این بودجه باید در قالب مدون و طبق برنامه حساب شده باشد، زیرا برخی اوقات بودجه‌های مربوط به مسائل فرهنگی و قرآنی در جای خود مصرف نمی‌شود، از این‌رو باید اگر هم بودجه‌ای در نظر گرفته می‌شود در جای خود صرف شود.

علی آدینه سردار، مدیرعامل مؤسسه قرآنی صادقیه

تخصیص بودجه دولتی برای مؤسسات قرآنی کاتالیزور است

وی بیان کرد: البته باید گفت که تخصیص بودجه دولتی برای مؤسسات قرآنی در واقع مانند یک کاتالیزور است، لذا مؤسسات باید مردمی باشند، البته مردمی بودن وقتی اتفاق می‌افتد که کار مؤسسه دیده شود و نتایج ثمربخشی داشته باشد.

آدینه سردار با بیان اینکه مؤسسه تنها به‌کار قرآنی اکتفا نمی‌کند، ادامه داد: البته روند کاری مؤسسه این نیست که قرآن‌آموزان صرفاً قرآن را یاد بگیرند و در سطوح بالاتر پیشرفت کنند و کسب مقام و رتبه داشته باشند، بلکه آن عده از افراد که در این عرصه وارد شده و پیشرفت چندانی هم ندارند به‌عنوان یک فعال فرهنگی در مؤسسه فعالیت می‌کنند.

مدیرعامل مؤسسه قرآنی «صادقیه» اظهار کرد: 270 قرآن‌آموز زیر پنج سال داریم که علاوه بر دروس پیش‌دبستانی مباحث حفظ قرآن نیز با آنها کار می‌شود و برای این تعداد 14 مربی داریم، علاوه بر این نیز 200 نوجوان به تفکیک 60 نوجوان دختر، 50 نوجوان پسر و 80 نوجوان مبتدی در مؤسسه زیر نظر مربیان برجسته کشوری آموزش می‌بینند.

وی بیان کرد: تا قبل از کرونا مؤسسه سه شعبه داشت که این موضوع موجب تعطیلی یکی از شعب شد و در حال حاضر دو شعبه فعال است و در دو مجموعه 30 مربی فعالیت دارند و خوشبختانه مجموعه حرکت صعودی داشته است. علاوه بر فعالیت‌های قرآنی و فوق برنامه اجرای برنامه در سایر استان‌ها، برگزاری همایش‌های کشوری ویژه معلمان قرآنی، دوره‌های تربیت مربی قرآن و ... از دیگر فعالیت‌های این مؤسسه است.

لیلا کامرانی، مدرس و حافظ قرآن کریم نیز در ادامه اظهار کرد: از سال 87 در حوزه حفظ قرآن وارد شدم و در این راه مشوق من یکی از دوستان حافظم بود، پس از طی مراحل حفظ که تا سال 94 ادامه یافت تشویق به تدریس و از سال 96 نیز وارد این عرصه شدم.

وی ادامه داد: ورود من به مؤسسه قرآنی صادقیه از سال 98 بود و تاکنون در این مؤسسه مشغول تدریس هستم، هم‌اکنون نیز با همان قرآنی که از ابتدا حفظ را با آن آغاز کردم با همان جلد تدریس را شروع کردم و ادامه می‌دهم.

کامرانی افزود: این که بگویم قرآن برکات زیادی دارد اغراق نیست، اما به هر حال برای ورود در حوزه حفظ با موانع و سختی‌هایی مواجه می‌شوید، اما برکاتی که از حفظ دیدم به مراتب بر موانع و مشکلات این مسیر غالب است و امیدوارم قرآن در دنیا و آخرت دستگیرم باشد.

هر زمان در زندگی کم آوردم به قرآن پناه بردم

نفیسه جعفرزاده، مدرس در رشته قرائت مؤسسه قرآنی «صادقیه» نیز بیان کرد: من خود را مدرس نمی‌دانم، بلکه خدمتگذار قرآن می‌دانم و حدود هفت سال است که به تدریس مشغول و در خدمت قرآن هستم.

وی اضافه کرد: در حقیقت برای قرار گرفتن در این مسیر مشوق من یکی از اساتیدم بود و لذا با علاقه‌ای که در زمینه قرائت داشتم آغاز کارم به‌دلیل این تشویق‌ها بود، بر این اساس دوره‌های صوت و لحن را گذراندم و پس از آن تدریس را آغاز کردم.

این مدرس قرآن کریم با اشاره به برکات قرآن اظهار کرد: یکی از مهمترین برکاتی که قرآن در زندگی‌ام داشت این بود که هر زمان در زندگی کم آوردم به قرآن پناه بردم و با خواندن معانی آیات خلأهایی که در زندگی با آنها مواجه بودم جبران می‌شد.

جعفرزاده تصریح کرد: امیدوارم عامل به قرآن باشم و برای همیشه و تا پایان راه در مسیر قرآن قرار گیرم، فرزندانم را نیز برای ورود به عرصه قرآنی تشویق کردم و پسر بزرگترم در این مسیر قرار گرفته و حافظ چند جزء قرآن است.

اساتید بانوان در رشته‌های صوت و لحن کم هستند

وی با گلایه از کمبود کلاس‌های قرائت در بخش بانوان اظهار کرد: درخواستی که از مسئولان دارم این است که در این‌باره توجه کنند و در صدد جبران این کمبود برآیند، در حال حاضر اساتید بانوان در رشته‌های صوت و لحن کم و بیشتر این اساتید آقا هستند.

این مدرس قرآن کریم گفت: یک دغدغه برای برخی از بانوان حضور در کلاس‌های سلفژ است که به‌دلیل کمبود استاد بانوان باید در کلاسی که استاد آن یک آقا هست حضور یابند و این یک محدودیت در این رشته است.

جعفرزاده اظهار کرد: در جلسات قرآنی محلی این تأکید را به بانوان حاضر در جلسه داشتم و از آنان می‌خواستم در کلاس‌های قرآن ثبت‌نام کنند تا صحیح‌خوانی را فرا بگیرند و هم‌اکنون هم توصیه می‌کنم که تمام آن افرادی که در جلسات قرآن محلی شرکت می‌کنند دوره‌های صحیح‌خوانی را بگذرانند تا بهره لازم را از تلاوت قرآن ببرند.

فاطمه پاسبان، قرآن‌آموز 16 ساله این مؤسسه نیز  اظهار کرد: حدود یک سال است که به حفظ قرآن روی آورده‌ام و از جمله برکاتی که قرآن برای من داشته تأثیر در اجتماعی شدن بود، همچنین با ورود به حوزه حفظ هدف‌های بزرگی را در زندگی‌ام ترسیم کردم و برای رسیدن به آنها تلاش خواهم کرد و به‌عنوان یک دهه هشتادی به همسالان خود که دنبال آرامش، اعتبار و موقعیت اجتماعی خوب هستند توصیه می‌کنم به وادی قرآن ورود کنند.

پاسبان افزود: مأنوس شدن با قرآن کریم در روند حفظ، آرامشی به قلب می‌دهد که زندگی را در مسیر آرامش پیش می‌برد.

مؤسسه قرآنی صادقیه

سارا امیری یکی دیگر از  قرآن‌آموزان این مؤسسه نیز گفت: 15 سال دارم و از زمانی که به حفظ قرآن علاقه‌مند شدم به این عرصه ورود کردم. حفظ قرآن باعث آرامش دل است و این وقتی برای من ملموس‌تر شد که هنگام امتحانات دوستانم استرس داشتند و بی‌قرار بودند، اما من آرام بودم و وقتی می‌پرسیدند علت این آرامش تو چیست من نیز این آیه از قرآن را که خداوند می‌فرماید: « أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» تلاوت می‌کردم.

امیری اضافه کرد: در واقع اگر قرآن را حفظ کنیم دلمان آرامشی خدایی می‌گیرد و من نیز بزرگترین هدیه‌ای که از حفظ قرآن گرفتم همین آرامشی است که به دست آوردم و مطمئن هستم در این وادی امام عصر(عج) کمکم کرد و اطمینان دارم حضرت به یادم هست.

مهمترین شاخصه حفظ قرآن آرامش و سکینه قلبی است

زهرا خزائی از دیگر قرآن‌آموزان مرکز قرآنی «صادقیه» نیز اظهار کرد: به لطف خدا و علی‌بن موسی الرضا(ع) به‌صورت پیوسته یک سال و نیم است که در مسیر پر برکت حفظ قرآن قرار گرفته‌ام.

وی گفت: علت اصلی ورودم به حوزه حفظ این بود که بعد از 10 سال از فارغ‌التحصیلی با وجود اینکه کلاس‌های متفاوتی از جمله ورزش، زبان و ... را شرکت کرده بودم، اما هیچ آموزشی روح من را قانع نمی‌کرد و بیشتر به‌دنبال تعالی و رشد بودم.

خزائی اضافه کرد:  از این‌رو به پیشنهاد یکی از دوستانم که حافظ کل بود حفظ قرآن را آغاز کردم و برکات زیادی از این مسیر دیدم و راضی هستم. مهمترین شاخصه حفظ قرآن، آرامش و سکینه قلبی است که خداوند در قرآن به آن وعده داده است.

زهرا بخشایی، قرآن‌آموز 12 ساله مؤسسه قرآنی «صادقیه» نیز گفت: با توجه به علاقه‌ای که در رشته قرائت داشتم از پیش‌دبستانی ورود به این رشته را آغاز کردم و در این مسیر مشوقم والدین بودند. ورود من به عرصه قرآن باعث شد در اخلاق و نحوه رفتارم تغییرات خوبی اتفاق بیفتد و علاقه‌مندی‌ام به حجاب بیشتر شود.

بخشایی گفت: یکی از برکات قرآن در زندگی‌‎ام شادابی و نشاطی است که آن را ثمره قرائت قرآن می‌دانم و وقتی قرآن می‌خوانم این نشاط را بیشتر حس می‌کنم، توصیه من به همسالانم نیز این موضوع است، علاوه بر این قرآن باعث شد تا در درسم موفق‌تر باشم.

وی گفت: از جمله مسابقاتی که در آن حضور یافتم مسابقات قرآن آموزشگاهی بود و توانستم در این مسابقات رتبه دوم را کسب کنم، اکنون نیز به برکت قرآن در مدرسه دوستان زیادی دارم و هدف اصلی‌ام این است تا در مسابقات مقام بیاورم و مایه سرافرازی کشورم شوم.

مؤسسه قرآنی صادقیه

انتهای پیام
captcha