مراقب عملکردمان در برابر شهدا باشیم
کد خبر: 4112652
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۹
محمدعلی مجاهدی:

مراقب عملکردمان در برابر شهدا باشیم

نخستین کنگره ملی شعر و نوحه زلال قریحه با تقدیر از برگزیدگان بخش‌های شعر، نوحه و سرود و بخش ویژه شهیدان زین‌الدین و شهدای حادثه تروریستی شاهچراغ شیراز، در قم به کار خود پایان داد.

تجلیل از برگزیدگان کنگره ملی شعر و نوحه زلال قریحهبه گزارش ایکنا از قم، نخستین کنگره ملی شعر و نوحه زلال قریحه با حضور خانواده معزز شهدا، محمدعلی مجاهدی، پدر شعر آیینی کشور، محمدرضا موحد، فرمانده سپاه امام علی‌ بن‌ ابیطالب(ع) قم، ابوالقاسم مقیمی، معاون هماهنگی امور زائران استانداری قم، مهدی کلانترزاده، مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری قم، حسین آقایی، مسئول بسیج صدا و سیمای استان قم، روح‌الله کریمی، رئیس اداره کتاب اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، هادی بادینلو، معاون فرهنگی هنری سپاه قم، فخرالدین یوسف‌پور، رئیس هیئت مدیره و مدیر خانه مطبوعات استان، احمد عبدی، مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام در استان قم، مهدی توکلیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قم و سیدجواد شرافت، سیدحمید برقعی و محمد صمیمی از شاعران آیینی و جمعی از پیشکسوتان فرهنگ و هنر و حماسه، شاعران آیینی و مداحان شامگاه 16 دی‌ماه در سالن غدیر اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان قم برگزار شد.

هدف کنگره زلال قریحه؛ تقویت هویت ملی و دینی

مهدی توکلیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قم در این مراسم گفت: باعث افتخار نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است که در شام وفات حضرت ام‌البنین(س) و روز گرامیداشت مقام مادران و همسران شهیدان، میزبان خانواده محترم شهدا هستیم و به نمایندگی از دستگاه‌های فرهنگی استان قم، دستور و فرمایش مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در خصوص آفرینش شاعران کشور درباره مادران شهید را اجابت کردیم و این اتفاق بر پایه کتاب «تنها گریه کن»، خاطرات مادر شهید پرافتخار استان قم، شهید محمد معماریان شکل گرفت.

وی افزود: این کنگره در دو بخش اصلی شعر و نوحه و سرود برگزار شد؛ همچنین بخش‌های ویژه شهید زین‌الدین و حادثه تروریستی شاهچراغ شیراز پس از گلایه‌مندی مقام معظم رهبری مبنی بر کم‌کاری دستگاه‌های فرهنگی در ترسیم، تبلیغ و رسانه‌ای کردن این حادثه به این کنگره اضافه شد.

مهدی توکلیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قم

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قم اضافه کرد: تلاش ما این است که خروجی این کنگره، محصولات فرهنگی و چندرسانه‌ای باشد و نتایج این تلاش بتواند در کاهش فاصله بین نسلی و افزایش و تقویت هویت ملی و دینی مؤثر باشد.

وی یادآور شد: شور با شعور شاعران آیینی کشور در این کنگره ملی تلاش رسانه‌های معاند مبنی بر تحریم فعالیت‌های هنری را نقش بر آب کرد و این کنگره با استقبال 227 از شاعران آیینی کشور که 896 اثر را به دبیرخانه کنگره ارسال کردند، رو‌به‌رو شد.

محمدعلی مجاهدی، پدر شعر آیینی کشور نیز در این کنگره با اشاره به اینکه باید مراقب عملکردمان باشیم، گفت: شهدا از هستی خود گذشتند و هرچه داشتند در طبق اخلاص گذشتند و امیدوارم ما با عملکردمان مورد نفرین آنها واقع نشویم.

محمدعلی مجاهدی، پدر شعر آیینی کشور

رئیس افتخاری شورای سیاست‌گذاری کنگره ملی شعر و نوحه زلال قریحه همچنین در ادامه به قرائت چند شعر پرداخت.

برای هر مادر شهیدی شعری سروده شود

نغمه مستشار نظامی، شاعر آیینی و دبیر علمی کنگره ملی شعر و نوحه زلال قریحه نیز در این مراسم با ارسال پیام ویدیویی، ضمن تشکر از دست‌اندرکاران این کنگره گفت: امیدواریم این کنگره در سال‌های آتی نیز ادامه‌دار باشد تا بتوانیم انجام وظیفه‌ای در قبال مادران شهدا و همچنین فرمایش مقام معظم رهبری (مدظله العالی) داشته باشیم.

نغمه مستشار نظامی، شاعر آیینی و دبیر علمی کنگره ملی شعر و نوحه زلال قریحه

وی همچنین ضمن قرائت بخشی از ترکیب‌بند «سروده‌ای از حماسه» اظهار کرد: اشعار بسیار زیبایی در وصف مادران شهدا سروده شده است و امیدوارم این حرکت تا جایی ادامه پیدا کند که برای هر مادر شهید شعری سروده شود.

اسامی برگزیدگان نخستین کنگره ملی شعر زلال قریحه 

در این مراسم، برگزیدگان نخستین کنگره ملی شعر زلال قریحه معرفی و تقدیر شدند که اسامی برگزیدگان به شرح زیر است:

رضا خورشیدی‌فر، برگزیده بخش عمومی

زهرا شعبانی، برگزیده بخش عمومی

سمانه رحیمی، برگزیده بخش عمومی

فاطمه عارف‌نژاد، برگزیده بخش عمومی

سعید تاج‌محمدی، شایسته تقدیر بخش عمومی

طاهره‌سادات ملکی، شایسته تقدیر بخش عمومی

قاسم بای، شایسته تقدیر بخش عمومی

سیداکبر سلیمانی، شایسته تقدیر بخش عمومی

فائزه امجدیان، برگزیده بخش سرود و ترانه

یوسف رحیمی، برگزیده بخش نوحه

رضا یزدانی، شایسته تقدیر بخش نوحه

مهدی کبیری، شایسته تقدیر بخش نوحه

محمد زارعی، برگزیده بخش ویژه (مادر شهیدان زین‌الدین)

مجتبی خرسندی، برگزیده بخش ویژه (مادر شهیدان زین‌الدین)

علی سلیمیان، برگزیده بخش ویژه (شهدای شاهچراغ)

همچنین در این مراسم، تعدادی از برگزیدگان به قرائت اشعار خود پرداختند.

شعر خوانی و تقدیر از مادران شهدا

یوسف رحیمی، برگزیده بخش نوحه این کنگره نیز نوحه خود با عنوان «تنها گریه کن» را در این مراسم خواند. مجتبی خرسندی، برگزیده بخش ویژه مادر شهیدان زین‌الدین کنگره ملی شعر و نوحه زلال قریحه نیز در این مراسم به قرائت شعر خود درباره این دو شهید پرداخت.

همچنین فائزه امجدیان، برگزیده بخش سرود و ترانه کنگره نیز با اشاره به خاطره استقبال حاج قاسم از مادر شهیدان زین‌الدین با پای برهنه، شعر خود را قرائت کرد. علی قیسوندی، شاعر اهل کردستان نیز در بخش سرود اقوام ایرانی با گویش محلی، سروده خود با گویش کردی را در قالب فایل صوتی به اختتامیه کنگره ارسال کرد.

در این مراسم همچنین سیدحمیدرضا برقعی، شاعر آیینی با قرائت شعر «خانه پیرزن ته کوچه» و محمد صمیمی مداح اهل بیت(ع) به نوحه‌خوانی پرداختند.

سیدحمیدرضا برقعی شاعر

یادآور می‌شود، پیش از آغاز این مراسم نیز، در حاشیه نخستین کنگره ملی شعر و نوحه زلال قریحه و پیش از برگزاری مراسم اختتامیه، کارگاه آموزشی نوحه‌خوانی ویژه کنگره ملی شعر و نوحه زلال قریحه با حضور محمد صمیمی و جمعی از مداحان از سراسر کشور برگزار شد.

در پایان نیز از مادران شهیدان زارع، محمدی، سراجی، شهرابی، هندیانی، قاسمی، دخانچی، ولی مهانی و وفایی‌زاده از سوی محمدعلی مجاهدی، پدر شعر آیینی کشور تقدیر شد.

تقدیر از مادران شهدا

 
انتهای پیام
captcha