مهم‌ترین اصل معرفتی انقلاب اسلامی توحید است
کد خبر: 4112610
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۰
آیت‌الله دژکام:

مهم‌ترین اصل معرفتی انقلاب اسلامی توحید است

نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینکه هر انقلابی باید بر پایه معرفت‌هایی بنا شود، مهم‌ترین اصل معرفتی انقلاب اسلامی را توحید دانست.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارسبه گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس امروز، 16 دی‌ماه در خطبه‌های نماز جمعه شیراز ضمن توصیه به رعایت تقوای الهی گفت: هر انقلابی باید بر پایه معرفت‌هایی بنا شود، نمی‌شود جایی انقلابی شود و مبتنی بر یک معرفت از پیش شناخته شده‌ای نباشد.

وی افزود: اهل حق معارف حق را مطرح می‌کنند، اهل باطل، اباطیل خودشان را مطرح می‌کنند، نمی‌شود محور معرفتی و ایدئولوژیکی نداشته باشیم و بگوییم انقلاب شده است. انقلاب این‌گونه رخ نمی‌دهد، تاریخ انقلاب‌های جهان نیز همین را نشان می‌دهد.

آیت‌الله دژکام با طرح این سؤال معارف پشتیبان انقلاب اسلامی چیست، مهم‌ترین اصل معرفتی انقلاب اسلامی را توحید دانست و گفت: این انقلاب بزرگ چهل و چند سال، چشم جهانیان را به خود خیره کرده و محور توجه اهل عالم است، ولو اینکه مخالفت می‌کنند اما مشخص است که برای آن‌ها مهم بوده است، اگر حرکت بزرگی نبود نیازی نبود که درباره‌ آن صحبت کنند، اما در هفته چندین بار مقامات رسمی آمریکا در رابطه با انقلاب اسلامی صحبت می‌کنند؛ مشخص است یک کار بزرگ انجام شده است و این کار بزرگ در همه ابعادش بر پایه لا اله الا الله و توحید شکل گرفته است.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه یکی از مراتب توحید، توحید در حاکمیت است، افزود: این همان چیزی است که آمریکا را خیلی ترسانده است. آن‌ها با توحید در خالقیت مشکلی ندارند اما اگر بگوییم حاکمیت جهان با خداوند است به آن‌ها برمی‌خورد چون معتقد هستند حاکمیت جهان برای آن‌هاست. بت‌شکنی ابراهی‌ گونه امام خمینی(ره) اینجا شکل گرفت که گفت آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند؛ توحید در حاکمیت را مطرح کرد و ادعای پوشالی حاکمیت دروغین مستکبران را زیر سؤال برد، این کار کارِ پیامبرگونه است.

وی بیان کرد: دعوا از اینجا شروع می‌شود و اساس این دعوا آنقدر عمیق است که پایان‌پذیر نیست؛ ممکن است گاهی دعوا کمی آرام‌تر باشد، اما پایان‌پذیر نیست مگر تا زمان ظهور خلیفه خداوند حضرت حجت(عج) و برافراشته شدن پرچم لا اله الا الله به دست ایشان. تا آن زمان کار داریم و اگر کسی در لشکر امام زمان(عج) است، نباید منتظر تمام شدن این دعوا باشد زیرا دعوای آن‌ها با جمهوری اسلامی نیست بلکه با اصل اسلام مخالف و مستکبر هستند، با استقلال ملت‌ها و از جمله استقلال ملت ایران مخالف هستند، به میزانی که قدرت خود را افزایش می‌دهید و برای ظهور زمینه‌سازی می‌کنید از شر این‌ها راحت می‌شوید.

قدرت باید در دست ملت رشد کند

آیت‌الله دژکام با تأکید بر اینکه ملت ما باید در ابعاد مختلف قدرتمند شود چرا که اعمال حاکمیت با قدرت است و این قدرت باید در دست ملت ایران رشد کند، گفت: درباره توحید در حاکمیت دو آیه از قرآن را یادآور می‌شویم؛ در آیه 9 سوره مبارکه شوری خداوند می فرماید «أَمِ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِهِ أَوْلِيَاءَ ۖ فَاللَّهُ هُوَ الْوَلِيُّ وَهُوَ يُحْيِي الْمَوْتَىٰ وَهُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ» آیا می‌خواهند حاکمی غیر از خداوند اختیار کنند؟ مردم عالم آزاد آفریده شده‌اند و می توانند انتخاب کنند اما خدا فرموده انتخاب شما بدون جزا و عقاب نیست. نه اینکه هر کاری کردیم کسی نگوید چرا؟

عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: عده‌ای می‌گویند خدا (الله) را ولی خودمان قرار داده‌ایم، این‌ها اهل بهشت هستند. عده‌ای دیگر می‌گویند حاکمیت خدا را قبول نداریم، در دنیا هر کاری خواستند می‌کنند ولی در دادگاه قیامت باید جواب دهند «اللَّهُ وَلِيُّ الَّذينَ آمَنوا يُخرِجُهُم مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النّورِ ۖ وَالَّذينَ كَفَروا أَولِياؤُهُمُ الطّاغوتُ» پذیرش ولایت خداوند حرکت به سمت نور و سعادت است اما آن‌ها که اولیایشان طاغوت است، در نهایت بدبخت می‌شوند.

وی با بیان اینکه خداوند حق انتخاب می‌هد و عاقبتش را هم بیان می‌کند؛ باید عاقبت کارمان را بدانیم، گفت: در ادامه آیه 9 سوره شوری می‌فرماید مردم بدانید و آگاه باشید آن خدایی که حق ولایت دارد، همان کسی است که مردگان را زنده می‌کند و بر هر کاری تواناست. آمریکا بر هر چیز توانایی ندارد، هر وقت خداوند بخواهد آن‌ها را خوار می‌کند؛ ببینید تاکنون چقدر ناامیدی داشته‌اند.

آیت‌الله دژکام ادامه داد: سالگرد شهید حاج قاسم سالگرد یادآور این است که در غرب آسیا آمریکا هر کاری کرد نتوانست بایستد و یک قهرمان، یک مرد خدا، یک سرباز ولایت پیدا شد و مقابل آن‌ها ایستاد و آن‌ها را بیرون کرد. آمریکا همه کاره عالم نیست، خدا همه کاره عالم است  و در آیه ۱۶ سوره رعد می‌فرماید «قُلْ مَنْ رَبُّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ قُلِ اللَّهُ؛ ای پیامبر! از مردم بپرس پروردگار آسمان و زمین کیست؟ بگو الله همه کاره است».

وی تأکید کرد: آن‌هایی که در دنیا ژست می‌گیرند، پوشالی هستند و نابود می‌شوند، همان‌طور که دیگر طاغوت‌ها نابود شدند، خدا رب آسمان و زمین است «قُلْ أَفَاتَّخَذْتُمْ مِنْ دُونِهِ أَوْلِيَاءَ» حال که خدا را به عنوان آفریدگار و مالک قبول دارید آیا می‌خواهید ولی و حاکمی غیر از خدا انتخاب کنید؟ اشتباه است به طرف کسی بروی که قدرت در دستش نیست؛ «لا يَمْلِكُونَ لِأَنْفُسِهِمْ نَفْعًا وَلَا ضَرًّا» اینها مالک هیچ سود و زیانی برای خود نیستند. ۶۰ نفر را به انتقام خون حاج قاسم در لیست قرار دادیم، بدبخت‌ها چقدر خودشان را می‌کشند که ما را از لیست خارج کنید، اگر می‌توانند برای دیگران نفعی داشته باشند مرگ را از خود دور کنند. خوب است خدا حاکم و ولی ما باشد، آنکه هیچ‌کس نمی‌تواند او را بترساند و قدرت و نفوذ اراده او را بگیرد.

آیت‌الله دژکام اظهار کرد: در این نظام اسلامی حاکمیت را بالذات حق خدا می‌دانیم و بدون اذن و اجازه خدا کسی حق حکومت ندارد، خدا در قرآن به پیامبر(ص) و بعد از آن به اولوالامر اجازه حق حکومت داده است و ولایت فقیه ادامه ولایت امام‌معصوم در زمان غیبت است. حق خدا را همانطور که خدا گفته اعمال کنیم نه اینکه از پیش خودمان چیزی بگوییم.

نماینده ولی فقیه در استان فارس بیان کرد: باید درباره ولایت فقیه که ذیل ولایت معصوم است بعضی نکات را تبیین کنیم چرا که متاسفانه دشمن از این خلأ سوءاستفاده می‌کند.

وی در خطبه دوم به فرا رسیدن سالروز وفات حضرت ام‌البنین(س) اشاره کرد و گفت: به مادران سربلند شهیدان و همسران بزرگوار شهدای عالی قدر انقلاب و این سال‌های طولانی جهاد و حماسه و مقاومت و ایثار که تا امروز جامعه ما دارد شهید می‌دهد و پای سخن خودش بر اینکه حق حق اهل بیت(ع) و حق امام زمان(عج) است که باید به امام زمان(عج) بازگردد ایستاده است، درود می‌فرستیم. همچنین درود ما به تمام مادرانی که باافتخار این روزها جوانانش را در وسط خیابان کشتند اما فریاد زدند که انقلاب ما اسلامی است و ما پای ارزش‌های انقلاب ایستاده‌ایم. درود  بر خانواده شهیدان عزیزی که این روزها بدن‌هایشان پس از سالیان دراز به خانواده‌هایشان باز می‌گردانند و درود بر خانواده سردارهایی که سر از بدنشان جدا شد اما خود و خانواده‌هایشان محکم پای دین و انقلاب و اسلام ایستادند و عزت و عظمت اسلامی را تجدید کردند.

آیت‌الله دژکام همچنین با اشاره به در پیش رو سالروز ولادت حضرت فاطمه(س) گفت: در خطبه فدکیه این جمله است که خدای متعال ایمان را مایه تطهیر و پاکی شما از شرک قرار داده است و نماز را مایه پاکی شما از تکبر و زکات را مایه پاکی جان و زیاد شدن رزق قرار داده است. این جمله آخر که زکات موجب زیاد شدن رزق و روزی است، درباره این جملات باید فکر کرد، این‌ها از زبان افراد معمولی نیست بانوی عصمت این صحبت را فرموده است و باید بیش از این درباره آن بیندیشیم.

امام جمعه شیراز در با تأکید بر اینکه باید زکات را ترویج کنیم، گفت: اگر دوای درد امت اسلامی در نماز و زکات و روزه است، زکات باید ترویج شود، در همین راستا جشنواره ترویجی زکات مطرح بود، ترویج خودش هدف است نه اینکه دنبال چیز دیگر باشد.

وی با بیان اینکه شورای کشوری زکات با حضور مدیران و مسئولان در شیراز برگزار شد و درباره اقامه زکات تصمیماتی گرفته شد، گفت: چرا در شیراز باید شورای زکات برگزار شود؟ چون مردم فارس در این بررسی که شده است نسبت به فریضه زکات اهمیت خوبی می‌دهند که برای ما مایه شکرگزاری و افتخار است. باید از این مردم تشکر کنیم که بهانه نمی‌آورند و چون زکات واجب است پرداخت کردند، دنیا در پناه این انسان‌های خوب است. این حرکت که انجام شد، یک پرسش ورای این بحث زکات برای ما مطرح می‌شود و آن این است که زکات یک واجب مالی است و می‌پردازیم تا وضع مردم درست شود. اینجا باید طرح مسئله شود و اساتید دانشگاه پاسخ دهند یا کمک کنند تا پاسخ به دست آید در ابتدا باید این سؤال پرسیده شود؛ وضع ما در کشور چطور است؟ آیا وضع خیلی خراب است یا به آن خرابی که رسانه‌های خارجی می‌گویند نیست‌.

گزارش واقعی از اقتصاد ارائه شود

آیت‌الله دژکام با تصریح اینکه یک گزارش واقعی از وضعیت اقتصادی ارائه شود که منتهی به نتیجه شود، بحث‌هایی این چند روز اخیر که دلار افزایش قیمت داد و به گرانی دامن زد، افزود: گرانی موجب ناراحتی مردم است، این‌ها چطوری باید حل شود‌. این پرسش‌‌ها نیاز دارد که متخصصان به آن بپردازند. در جامعه تقسیم کار را بپذیریم. این یک مسئله مهم است که متخصصان امر باید به میدان بیایند.

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با بیان اینکه اگر گرانی هست، دلار افزایش قیمت داشته و تورم داریم و نظیر این مشکلات باید تحلیل مبتنی بر دانش و با آگاهی عمیق برای مردم ارائه شود، از اساتید دانشگاه شیراز خواست تا برای این قضیه ورود کنند و سپس ادامه داد: وقتی اوضاع اقتصادی را تحلیل می‌کنیم، وضعیت غیر از آن است که رسانه‌های معاند می‌گویند؛ نمی‌خواهیم بگوییم که همه چیز خوب است اما تحلیل بر مبنای واقعیت و آمار چیز دیگری می‌گویم.

وی با تأکید بر اینکه باید بیش از این تحلیل انجام شود تا مردم‌ واقعیت‌های اقتصادی کشور را بدانند، گفت: گرانی قابل حس است اما ابعاد مختلف اقتصاد باید روشن شود. برای این کار به اجتهاد و نظریه‌پردازی نیاز داریم. در این شهر که در قله دانش هستند وقتی صحبتی می‌شود بازخوردی که می‌گیرم این است که اهلش شنیدند و اقدام کردند.

آیت‌الله دژکام اظهار کرد: یک نکته این است که درگیری بشر برای مشکل اقتصادی یک پدیده تازه است یا در تاریخ سابقه دارد؟ در  چند جای گلستان سعدی از فقر و غنا و درگیری بشریت و جامعه صحبت شده است؛ اکنون دشمن می‌گوید تنها الان مشکل اقتصادی وجود دارد، از نظر تاریخی از روز نخست و حضرت آدم این قصه شروع شد، فریبمان ندهند که امروز و به خاطر فلان شرایط مشکلات اقتصادی را درست کردند این دعوای طولانی تاریخ بشر است و باید برای حل آن تلاش کنیم بنابراین یک بحث تاریخی داریم و بزرگان تاریخی و ادبی ما باید بگویند.

امام جمعه شیراز بیان کرد: نکته دیگر حل مسئله است که اگر بخواهیم با نظرات دانشمندان اروپایی و آمریکایی حل کنیم، نمی‌شود. متخصصان در اقتصاد باید بر مبنای نیازهای کشور نظریه‌پردازی جدید کنند. این نظریه‌پردازی اگر انجام نشود، هیچ وقت به سمت حل مسئله نخواهیم رفت. حتی خود آمریکایی و اروپایی‌ها هم به دنبال حرف تازه هستند باید با یک سخن تازه و متناسب با وضع کشور و جامعه خودمان به حل مسئله بپردازیم.

وی ادامه داد: مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی در طول ۴۰ سال انقلاب اسلامی این نکته را مکرر فرمود که باید در زمینه علوم انسانی و علم اقتصاد به صورت ویژه نوآوری داشته باشیم وگرنه نمی‌توانیم حل مسئله کنیم شخصیت دیگر مرحوم آیت‌الله حائری، امام جمعه فقید شیراز است که در زمینه علوم انسانی به ویژه بحث اقتصاد تلاش‌هایی کرد تا نظریه‌پردازان به نظریه‌پردازی بپردازند. نظرات و تلاش‌های آیت‌الله حائری دارد در مجموعه علوم انسانی در مرکز تحقیقات شیراز ادامه پیدا می‌کند و جایزه علمی محی‌الدین تعریف شده برای همین است، از مدیران این مجموعه درخواست می‌شود که کار اساسی  شروع کنند.

آیت‌الله دژکام با تأکید بر اینکه باید صاحبان نظریه‌های جدید در زمینه بانکداری و غیره که مربوط به مشکلات مردم است تشویق شوند، افزود: مطالبه ما از جامعه علمی و دانشگاهی این است که نظریه علمی و جدید دهند. مگر نمی‌خواهیم رشد اقتصادی داشته باشیم؟ زکات هرس کردن مال است و با آن وضعیت بهتر می‌شود. اگر این روال را رفته بودیم در این زمینه اکنون باید چقدر نظریه داشته باشیم؟

وی با بیان اینکه از دولت هم صمیمانه درخواست می‌کنیم که اقدامات فوری و فوتی را از دست ندهند و نباید کار جهادی برای بهبود وضع اقتصاد را معطل بگذارند. با جدیت کار کنند، گفت: در بحث دلار دولت بزرگترین عرضه کننده دلار است به جای اینکه معطل دلال و صراف باشد باید خود میدان‌داری کند و مردم هم از اقدامات جهادی دولت حمایت خواهند کرد.

انتهای پیام
captcha