ترور شهید سلیمانی با هدف درهم شکستن مقاومت انجام شد
کد خبر: 4111993
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۰
سیدحسن نصرالله:

ترور شهید سلیمانی با هدف درهم شکستن مقاومت انجام شد

دبیر کل حزب‌الله لبنان با بیان اینکه حاج قاسم سرباز ولایت بود، گفت: هدف از ترور شهدای مقاومت، شهید سلیمانی و المهندس، درهم شکستن مقاومت، ترساندن عراقی‌ها و تضعیف اعضای محور مقاومت در سوریه، ایران، لبنان و فلسطین بود.

به گزارش ایکنا، به نقل از المنار، سخنرانی سیدحسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان به مناسبت سومین سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران و ابومهدی مهندس، معاون سازمان حشدالشعبی عراق آغاز شد.

دبیر کل حزب‌الله لبنان با اشاره به ابتلای خود به آنفلوانزا، بابت تغییر در تاریخ سخنرانی خود (که قرار بود روز جمعه انجام شود) عذرخواهی و از تمام کسانی که پیگیر این موضوع بوده و برای او دعا کرده‌اند، قدردانی کرد. 

وی همچنین ضمن تبریک سال نو میلادی و میلاد حضرت مسیح، گفت: امیدوارم سال جدید سال پر خیر و برکت، گشایش و امید برای لبنان و همه ملت های منطقه باشد.

نصرالله همچنین افزود: در روزهای اخیر مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) و سالگرد درگذشت شماری از علما از جمله آیت‌الله مصباح یزدی و شیخ شهید نمر باقر النمر را داشتیم و همچنین نسیم عطوی عالم، واعظ و مبارز را از دست دادیم که همه این مناسبت‌ها را به شما تسلیت می‌گویم.

وی با اشاره به سالگرد شهادت شهید قاسم سلیمانی گفت: در دو دهه گذشته حاج قاسم سلیمانی، فرماندهی نیروی قدس سپاه انقلاب اسلامی ایران را برعهده داشت. زمانی که او وارد میادین ما شد، چند ویژگی داشت: نخست شخصیت صادق و همراه با اخلاص و نیز درجات عالی تقوا و شوقی که برای دیدار با خداوند داشت.

دبیر کل حزب‌الله لبنان بیان کرد: ویژگی دیگر او این بود که سرباز ولایت بود و آنچه در جهت‌گیری‌ها و راهبردهای اولیه انجام می‌داد، طبق ضوابط ولی یعنی امام خامنه‌ای بود. از همین رو وصیت کرد روی مزارش بنویسند سرباز ولایت. او این گونه می‌زیست.

وی در ادامه درخصوص نوع رابطه بین کشورهای عضو محور مقاومت با جمهوری اسلامی ایران گفت: متأسفانه برخی هنوز تصور می‌کنند کشورهای عضو محور مقاومت فقط تابع ایران هستند؛ اما اصلا این گونه نیست بلکه آن‌ها قدرت‌هایی هستند که به میهن و مقدساتشان باور دارند و حاج قاسم آمد که دست کمک به سوی آن‌ها دراز کند.

نصرالله ادامه داد: حاج قاسم توانست با ذهن، تدبیر، حضور دائم و اخلاص خود، گروه‌های محور مقاومت را با یکدیگر همراه و مرتبط کند. او وارد هر یک از این قدرت‌ها شد، قدرت آن‌ها را دو چندان کرد. حاج قاسم از آن‌ها حمایت مادی و فکری می‌کرد و با دیدارها و حضور مستقیم در جبهه‌ها و خط مقدم به آن‌ها امید می‌داد.

وی با اشاره به نقش شهید سلیمانی در ناکام گذاشتن برنامه‌‎های آمریکایی‌ها در منطقه گفت: حاج قاسم در دو دهه گذشته با دو مدل از پروژه آمریکا در منطقه مقابله کرد. طرح آمریکا در منطقه، طرح هژمونی، تسلط و گرفتن همه چیز بود و اسرائیل در دل این پروژه قرار داشت. مدل نخست طرح آمریکا در منطقه که شهید سلیمانی و دیگر فرماندهان شهید با آن مقابله کردند، طرح موسوم به «خاورمیانه جدید» در لبنان و فلسطین بود. این طرح در سال ۲۰۰۱ و پس از آنکه جورج بوش پسر، قدرت را به دست گرفت، آغاز شد و البته طبق آنچه که منتشر شده است، افغانستان در این طرح جایی نداشت.

دبیر کل حزب‌الله لبنان افزود: اما حوادث یازدهم سپتامبر انگیزه‌ای بود تا آمریکا پروژه خود را به سمت افغانستان و عراق گسترش داده و به ایران و سوریه نزدیک‌تر شود. اقدام علیه مقاومت در فلسطین و لبنان در سال 2006 آغاز شد و برنامه این بود که پس از حمله نظامی نیروهای چندملیتی در فرودگاه‌ها، بنادر و مرزها مستقر شوند. در این زمان بود که حاج قاسم به عنوان یک فرمانده خط مقدم وارد شد، ایران و سوریه مقاومت کردند و دشمن در جنگ ژوئیه شکست خورد.

وی تأکید کرد: اگر صهیونیست‎ها در جنگ علیه لبنان پیروز می‌شدند، تجاوز آن‌ها به سمت سوریه ادامه می‌یافت. اما این امر به خاطر حضور شهید سلیمانی محقق نشد. در عراق گروه‌‎های مقاومت شیعه و سنی با نیروهای اشغالگر جنگیدند و آن‌ها را وادار کردند تا برای خروج خود برنامه‌ریزی کنند.

نصرالله خاطرنشان کرد: اگر آنچه را که مقاومت عراق انجام داد و ایستادگی ایران، سوریه و مقاومت در لبنان و فلسطین را کنار هم قرار دهیم، نتیجه می‌گیریم که اولین مرحله از پروژه آمریکایی‌ها پایان یافته و شکست خورده است.

وی با بیان اینکه نتیجه این مرحله باعث شد تا ترامپ مجبور شود پنهانی به عراق برود، گفت: او خودش به این موضوع اعتراف کرد، درحالی که کشورش هفت هزار میلیارد دلار هزینه کرده بود. اکنون سؤال این است که اگر موضع ایران نبود، اگر سوریه ثابت قدم نبود و اگر اراده مقاومت در بین ملت‌ها وجود نداشت، چه می شد؟ آیا آمریکا منطقه ما را اشغال کرده بود؟

دبیرکل حزب‌الله لبنان در ادامه به مدل دوم طرح آمریکا اشاره کرد و گفت: مدل دوم با اوباما شروع شد و آن‌ها دریافتند که در جنگ‌های گسترده شکست می‌خورند. آن‌ها پی بردند تکیه به اسرائیل در جنگ‌ها شکست است. اوباما و افراد پس از او مدل دوم طرح آمریکا را دنبال کردند. در نسخه دوم پروژه آمریکا، جنگ‌ها شکل داخلی به خود گرفتند، به‌نحوی که مردم با یکدیگر می‌جنگیدند لذا تکفیری‌ها آورده شدند تا وارد این جنگ‌ها شوند در نتیجه جنگ‌ها شکل طایفه‌ای به خود گرفت.

وی اضافه کرد: در مدل دوم پروژه آمریکا، سلیمانی و المهندس علناً وارد عمل شدند زیرا می‌بایست در میدان حضور پیدا می‌کردند. نسخه دوم این طرح آمریکایی‌ها نیز تحت تأثیر مقاومت، پایداری و حضور دو فرمانده یعنی سلیمانی و المهندس در منطقه شکست خورد. پس از این دو ناکامی بزرگ و تاریخی، ترامپ آمد؛ ترامپی که دید باید علیه محور مقاومت حمله‌ای تعیین‌کننده انجام دهد و این اقدام، ترور فرماندهان سلیمانی و المهندس بود. هدف از این ترور درهم شکستن مقاومت، ترساندن عراقی‌ها و تضعیف اعضای محور مقاومت در سوریه، ایران، لبنان و فلسطین بود.

نصرالله در ادامه بیان کرد: طرح‌های آمریکا با تشییع میلیونی پیکر شهید سلیمانی که بزرگ‌ترین تشییع در تاریخ بود، نتیجه عکس داد. مراسم تشییع پیکر شهید سلیمانی به یک نماد الهام‌بخش و سمبلی برای ایرانیان و عامل ثبات فرماندهان ایرانی تبدیل شد. طرح آمریکا در عراق نیز با بیانیه مرجعیت و همبستگی وفادارانه تمام طیف‌های این کشور و همچنین تظاهرات میلیونی در بغداد نتیجه عکس داد؛ تظاهراتی که مردم در آن خواهان اخراج نیروهای آمریکا و حمله به این نیروها بودند.

وی در همین رابطه افزود: در فلسطین نیز جنگ‌های «سیف‌القدس» و «وحده الساحات» و پایداری ملت فلسطین رخ داد. پس از شهادت سلیمانی، طرح معامله قرن از هم پاشید و لبنان قواعد بازدارندگی را تثبیت کرد. در پرونده ترسیم خطوط مرزی نیز این لبنان بود که پیروز شد.

دبیرکل حزب‌الله لبنان با بیان اینکه مدل سوم طرح آمریکا با جنگ اقتصادی آغاز شده است که این نیازمند توضیحات بسیاری است، اظهار کرد: کابینه جدید صهیونیست‌ها که دیوانه‌ها در آن حضور دارند، پایان این رژیم را با اشتباهات و حماقت سرعت می‌بخشد. تعرض به مسجدالاقصی و مقدسات اسلامی و مقدسات مسیحیان در فلسطین و بیت‌المقدس نه‌تنها وضعیت فلسطین، بلکه تمام منطقه را به انفجار نزدیک می‌کند. در کنار این کابینه جدید صهیونیست‌ها، نگاه‌ها به فلسطین، قدس، کرانه باختری و مسجدالاقصی دوخته شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مسائل داخلی لبنان، گفت: مقاومت در لبنان نیازی به حمایت ندارد، چیزی که می‌خواهد رئیس‌جمهوری است که از پشت به مقاومت خنجر نزند و علیه آن توطئه نکند، یعنی کشور را به سمت جنگ داخلی نکشاند. رئیس‌جمهوری باشد که خواستار وفاق و گفت‌و‌گو باشد و در پاسداری از لبنان در برابر تهدیدات و خطرها کمک کند. این به مصلحت تمام کشور است.

نصرالله افزود: برخی تبلیغ می‌کنند که نتیجه انتخاب رئیس جمهوری منتظر نتیجه مذاکرات هسته‌ای ایران است. چقدر تا حالا تکرار کرده‌ایم که این حرف بی‌اساس است و درست نیست. ایران نه در امور داخلی لبنان نه در امور داخلی کشوری دیگری دخالت نمی‌کند. هر کس بحث انتخاب رئیس جمهور را به مذاکرات هسته‌ای ایران مرتبط کند، نادان است. کسی که منتظر مذاکره هسته‌ای ایران و آمریکا می‌ماند، ممکن است ده‌ها سال منتظر بماند و در این صورت ما بدون رئیس‌جمهور خواهیم ماند.

وی در بخش پایانی سخنان خود تصریح کرد که در سخنرانی آتی خود درباره مدل سوم طرح آمریکا، یعنی جنگ اقتصادی صحبت خواهد کرد.

انتهای پیام
captcha