اردبیل ۴۰ هزار نفر بی‌سواد دارد
کد خبر: 4110226
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۹

اردبیل ۴۰ هزار نفر بی‌سواد دارد

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل گفت: استان اردبیل بر اساس آخرین اطلاعات 40 هزار نفر بی‌سواد دارد که در بخش‌های مختلف سعی بر شناسایی، جذب و آموزش این افراد است.

بی سوادیبه گزارش ایکنا از اردبیل، کلام‌الله صفری، مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل، هفتم دی‌ماه، در نشست با آموزشیاران نهضت سوادآموزی در اردبیل اظهار کرد: هفتم دی‌ماه سالروز تشکیل سوادآموزی به فرمان امام راحل است تا کشور ما از جهل و ضلالت نجات پیدا کرده و در مسیر نور و روشنایی و علم و معرفت قرار گیرد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل گفت: در 4 دهه گذشته با تلاشی که آموزشیاران بی‌ادعای نهضت سوادآموزی انجام داده‌اند اقدامات مناسب برای پیشبرد سواد و دانش مردم در تمامی سنین صورت گرفته و قطعاً این حرکت ادامه‌دار خواهد بود و نهضت سوادآموزی از نهادهای اولویت‌دار نظام اسلامی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است.

صفری بیان کرد: امام علی(ع) درباره ارزش علم و تفاوت افراد عالم و غیر عالم می فرمایند: «کاش می‌دانستم کسی‌که از علم بی‌نصیب مانده چه چیز بدست آورده است و آنکس که از علم بهره‌مند شده چه چیز بدست نیاورده است». آموزش و سوادآموزی حرکتی همیشه پرخیر و برکت است که آثار و برکات آن در جامعه روشنگری و حفظ کرامت انسان‌هاست.

وی بیان کرد: سوادآموزی یکی از مهم‌ترین مسائل آموزش و پرورش جامعه ایران محسوب می‌شود و تنها فرآیند یادگیری مهارت‌های خواندن، نوشتن و حساب کردن نیست بلکه کمک کردن به آزادسازی انسان و رشد کامل اوست. سوادآموزی شرایط مناسب را برای کسب آگاهی انتقادی از تضادهای جامعه‌ای به وجود می‌آورد که فرد در آن زندگی می‌کند، همچنین سوادآموزی انسان را برمی‌انگیزد تا با مشارکت فعال و بهره گرفتن از نیروی نوآوری، طرح‌هایی بیافریند که می‌تواند در متحول ساختن جهان مؤثر باشد و در مجموع سوادآموزی حق اساسی هر انسان است. سوادآموزی و به طور کلی آموزش و پرورش، یکی از ابزارهای اصلی برای تمام دگرگونی های اجتماعی است.

صفری گفت: در استان اردبیل بر اساس آخرین اطلاعات 40 هزار نفر بی‌سواد وجود دارد که در بخش‌های مختلف سعی بر شناسایی، جذب و آموزش این افراد است.

مدیرکل اداره آموزش و پرورش استان اردبیل تلاش یک هزار و 148 نفر از آموزشیاران را در ارائه خدمات آموزشی به صورت انفرادی - کلاسی یادآور شد و گفت: همچنان در روستاها و مناطق محروم پراکندگی کار دیده می‌شود اما آموزشیاران با صبوری کار می‌کنند تا به فرآیند آموزش این افراد کمک کنند.

صفری خاطر نشان کرد: نیروهایی که در سال 92 با آموزش و پرورش همکاری داشتند با برگزاری آزمون استخدامی جذب شده اند و تعداد محدودی از این نیروها باقی است که قطعاً تا چند ماه آینده جذب آموزش و پرورش خواهند شد.

وی گفت: به تمامی آموزشیاران فعال از دوره‌ بعد از سال 92 قول داده شد با برگزاری آزمون استخدام و سایر تمهیدات شرایط مناسبی را در جهت ارتقای جایگاه آن‌ها و منزلت شغلی آن‌ها ببینیم و در انقلاب اسلامی نیز بر اساس همین آموزه‌ها سعی شده است تا علم و آموزش را به عنوان اساس کار قرار داده و می خواهیم یک مملکتی بسازیم که بتوانند همه آن مقصود خودشان را بنویسند و امضا کنند و کار خودشان را بدون نیاز به کسی انجام دهند.

انتهای پیام
captcha