نژادپرستی علیه مسلمانان اروگوئه؛ از ممنوعیت تدفین تا تبعیض به خاطر حجاب
کد خبر: 4100046
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۵

نژادپرستی علیه مسلمانان اروگوئه؛ از ممنوعیت تدفین تا تبعیض به خاطر حجاب

جامعه مسلمان در اروگوئه کشوری واقع در جنوب غربی آمریکای جنوبی تبعیض علیه این گروه از اقلیت را نژادپرستی منفور توصیف کرده و خواهان رفع ممنوعیت‌ها در خصوص دفن اموات مسلمانان و احترام به حجاب بانوان مسلمان است.

نژادپرستی علیه مسلمانان اروگوئه؛ از ممنوعیت تدفین تا تبعیض به خاطر حجاب

به گزارش ایکنا به نقل از تواصل، بر اساس سرشماری سال 2016، اروگوئه تقریباً سه میلیون و پانصد و نوزده هزار نفر جمعیت دارد.

این کشور با مساحت 176 هزار کیلومتر مربع، دومین کشور کوچک آمریکای جنوبی پس از سورینام است.

اکثریت قریب به اتفاق مردم  اروگوئه به دین مسیحیت اعتقاد دارند، در حالی که  پنج درصد از جمعیت اروگوئه ادیان دیگر مانند اسلام، یهودیت، بودیسم و ​​سایر ادیان را قبول دارند.

تعداد مسلمانان حدود 1500 نفر تخمین زده می‌شود که بیشتر آنها عرب‌هایی هستند که از مرز برزیل به اروگوئه مهاجرت کرده‌اند.

مسلمانان اروگوئه در حال اقامه نماز جماعت

مهاجرت مسلمانان به اروگوئه

ورود مسلمانان به اروگوئه در مقایسه با کشورهای دیگر تا حدودی دیر انجام شد و آن هم در نیمه دوم قرن بیستم با موج مهاجرتی که به سمت کشورهای قاره لاتین به راه افتاد. اکثر آنها  از اعراب مسلمان و بخصوص فلسطینیان بودند که پس از جنگ 1948 به همراه مهاجرانی از مصر، لبنان و سوریه به این قاره آمدند.

نژادپرستی علیه اقلیت مسلمان اروگوئه

برخی از این افراد به دلیل نبود ثبات سیاسی در کشورشان به برزیل و آرژانتین مهاجرت کردند و اکثر آنها با مردم این کشورها ازدواج کردند و خانواده‌هایشان در جامعه جدید ادغام شدند.

مسلمانان اروگوئه در سه منطقه اصلی پایتخت و دو شهر مونته ویدئو و دو شهر ریورا  و چوی در مرز با برزیل مستقر هستند.

بیشترین تعداد مسلمانان اروگوئه در چوی زندگی می‌کنند و اما شهر ریورا که پرچم برزیل در کنار پرچم اروگوئه در آنجا برافراشته شده و مردم آن به زبانی که آمیزه‌ای از اسپانیایی و پرتغالی است، صحبت می‌کنند، تعداد زیادی مسلمان عرب (فلسطینی، سوری و لبنانی) اقامت دارند و  درصد اعراب شاغل در تجارت در این شهر حدود 70 درصد است.

سمیر سلیم الامام، رئیس مرکز اسلامی فرهنگی مصری در اروگوئه می‌گوید: رشد جامعه مسلمانان در کشور با سرعت آهسته اما پیوسته و با مسلمان شدن حداقل یک نفر در هفته در حال افزایش است و همچنین انتظار می‌رود که این رشد در آینده نیز رو به افزایش باشد. شایان ذکر است که تعداد زنانی که به اسلام گرویدند از مردان بیشتر است.

خوان پدرو ریباس از انجمن الاخوه الاسلامیه(برادران اسلامی) در اروگوئه می‌گوید که گسترش دین اسلام در این کشور به دلیل فعالیت این مؤسسه طی یک سال اخیر است و مأموریت اصلی این نهاد گسترش اسلام و ایجاد روابط دوستی بین فرهنگ اسلامی با فرهنگ مادری در این کشور است. این انجمن در اینترنت هم یک سایت خبری و یک رادیو اینترنتی دارد و همچنین در حیطه فروش کتب فرهنگ اسلامی و امانت دادن آن فعال است.

ممنوعیت تدفین اموات مسلمان و تبعیض ضد حجاب

با وجود اینکه مسلمانان در جامعه اروگوئه ادغام شده‌اند؛ اما آن‌ها از مشکلاتی چون شیوه دفن اموات خود شاکی هستند؛ زیرا قانون اروگوئه به آنها اجازه دفن اموات مسلمان مطابق با شریعت اسلامی را نمی‌دهد و جامعه مسلمانان همچنان تلاش می‌کند که در آرمستان واقع در شمال پایتخت این کشور، جایی برای دفن متوفیان خود اختصاص دهند بخصوص که شمار مسلمانان هم به مرور در حال افزایش است.

این در حالی است که شکایت‌های متعددی هم از وجود تبعیض و تمسخر زنان محجبه از سوی افراط‌گرایان فکری در اروگوئه گزارش شده است.

نژادپرستی علیه مسلمانان اروگوئه

هبه ویرا، رئیس اتحادیه مسلمانان اروگوئه هم می‌گوید که پس از اینکه مسئول صدور اوراق هویت در این کشور از پذیرش عکس محجبه او خودداری کرده است به دادگاه شکایت کرده و دادگاه حکم داده که باید به زنان مسلمان اجازه گرفتن عکس با حجاب داده شود.

مراکز اسلامی در اروگوئه

سه مرکز اسلامی در اروگوئه وجود دارد که به یک نمازخانه کوچک متصل هستند، قدیمی‌ترین آنها «مرکز فرهنگی اسلامی مصر» است که به مسجدی برای نماز در پایتخت متصل است و در سال 1982 تأسیس شد.

دومین مرکز، مرکز اسلامی اروگوئه است که در پایتخت قرار دارد، ایده تأسیس آن را علی خلیل احمد، تاجر سوری داشته که مدیریت این مرکز را بر عهده دارد.

سومین مرکز هم مرکز فرهنگی اسلامی اروگوئه و تنها مرکزی است که مدیریت آن بر عهده مسلمانانی است که در این کشور متولد و بزرگ شده‌اند و ریاست کنونی آن را فردی به نام محمد جبریل جوثمان برعهده دارد.

انتهای پیام
captcha