عبادت کثیر بدون علم بی‌فایده است
کد خبر: 4084904
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۵
حجت‌الاسلام نظری‌منفرد:

عبادت کثیر بدون علم بی‌فایده است

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه یکی از راه‌های شناخت خداوند تفکر و اندیشه در آفاق هستی و شناخت نشانه‌های پیچیده در خلقت عالم هستی است، گفت: اکتفا کردن به واجباتی که با علم انجام می‌شود نافع است، اما اگر کثرت عمل در عبادات وجود داشته باشد و بدون علم باشد فایده‌ای نخواهد داشت.

حجت‌الاسلام و المسلمین علی نظری منفرد، استاد حوزه علمیهبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین علی نظری‌منفرد، استاد حوزه علمیه در سخنرانی شب گذشته، 21 شهریورماه که در شبستان امام خمینی(ره) حرم بانوی کرامت برگزار شد، اظهار کرد: اسلام سلسله اموری دارد که پایه و اساس دین است و از آن‌ها به اصول دین تعبیر می‌شود و یک سلسله اموری هم دارد که جزء فروع دین است.

وی افزود: دانستن برخی از مسائل و اعتقاد به آن‌ها مثل اعتقاد به خدا و قیامت، نبوت و امامت لازم و از باورهای اصولی است و عمل به آموزه‌های دینی نیز موضوع مهم دیگر است که این دو در کنار یکدیگر باعث نجات انسان می‌شود.

استاد حوزه علمیه یادآور شد: بهشت با نیرنگ و خدعه به‌دست نمی‌آید بلکه حقیقت بهشت با عبادت و اطاعت در مسیر بندگی به‌دست می‌آید و براساس روایت هر کسی خداوند را اطاعت کند و اهل بیت(ع) را دوست داشته باشد منتفع خواهد شد، به همین خاطر ایمان و عمل صالح باید در کنار همدیگر قرار گیرد.

نظری‌منفرد با بیان اینکه داشتن ایمان در مسیر هدایت و رستگاری بسیار مهم است، اما ایمان به تنهایی بدون داشتن اعمال صالح برای سعادت انسان کافی نیست، یادآور شد: شخصی خدمت رسول خدا رسید و سؤال کرد بهترین عمل چیست؟ رسول خدا فرمودند «العلم بالله» یعنی خداشناسی که مجددا سؤال‌کننده سؤال خود را تکرار کرد که نبی خدا مجددا همان جواب را دادند و در مرتبه سوم نیز رسول خدا مجددا همان جواب قبلی را تکرار کردند.

وی افزود: او گمان می‌کرد عمل به غیر از علم است و به رسول خدا گفت من از عمل سؤال می‌کنم اما شما از علم جواب می‌گویید که نبی خدا فرمودند: «عمل قلیل با علم بهتر از عمل کثیر از روی جهل است.»

سخنران حرم بانوی کرامت با بیان اینکه یکی از راه‌های شناخت خداوند تفکر و اندیشه در آفاق هستی و شناخت نشانه‌های پیچیده در خلقت عالم هستی است، گفت: اکتفا کردن به واجباتی که با علم انجام می‌شود نافع است، اما اگر کثرت عمل در عبادات وجود داشته باشد و بدون علم باشد فایده‌ای نخواهد کرد.

وی با تأکید بر اینکه عبادت آگاهانه هر چند کم بهتر از عبادت کثیر بدون علم و آگاهی است، گفت: برای اینکه عبادات ما مورد قبول درگاه الهی قرار گیرد باید به‌دنبال اخلاص در عمل و اعتقاد به عمل باشیم؛ لازم است جوانان در کنار تحصیل به تقویت باورهای اعتقادی برسند و اصول دین را به‌درستی درک و باور کنند.

انتهای پیام
captcha