حمایت از تولید ملی به‌دنبال برپایی نمایشگاه دستاوردهای جهاددانشگاهی
کد خبر: 4073185
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۵

حمایت از تولید ملی به‌دنبال برپایی نمایشگاه دستاوردهای جهاددانشگاهی

عضو هیئت علمی گروه پژوهشی مهندسی مواد جهاددانشگاهی خراسان رضوی اظهار کرد: با حضور مسئولان در نمایشگاه دستاوردهای جهاد، عزم دولت و حاکمیت برای حمایت از تولیدات داخلی به ما آشکارتر شد.

حسین امینی، عضو هیأت علمی گروه پژوهشی مهندسی مواد جهاد دانشگاهی خراسان رضوی به گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، حسین امینی، عضو هیئت علمی گروه پژوهشی مهندسی مواد جهاددانشگاهی خراسان رضوی اظهار کرد: بین ۶۵ تا ۷۰ درصد آلودگی هوا مرتبط با خودروهای فرسوده است. ذرات آلاینده شامل هیدروکربن‌های نسوخته، مونوکسیدکربن و اکسیدهای نیتروژن که در جو هوا هستند در حال حاضر فاجعه را رقم می‌زنند. این ذرات آلاینده در فصول مختلف سال وجود دارند و مختص زمستان نیستند و گاهی تابستان را نیز شامل می‌شوند. برای کاهش این آلاینده‌ها باید برنامه‌ریزی شود. این آلاینده‌ها انواع سرطان‌ها، انواع آلرژی‌ها، ‌آسم و.. را در پی دارند.

 عضو هیئت علمی گروه پژوهشی مهندسی مواد جهاددانشگاهی خراسان رضوی ادامه داد: لذا سهم خودروهای شخصی در آلودگی هوا حدود دو درصد است. بقیه آلودگی مختص حمل‌ونقل عمومی و خوروهای دیزلی است. خودروهای دیزلی شامل خودروهایی می‌شود که گازوییل می‌سوزانند. خودروهای دیزلی، نقش اساسی در آلودگی‌ها دارند؛ همانند کامیون و اتوبوس که به شدت آلایندگی ایجاد می‌کنند و متأسفانه کنترل نمی‌شوند. موتورسیکلت‌ها برخلاف جثه کم، چندین برابر خودروهای معمولی ‌آلاینده ایجاد می‌کنند و متأسفانه الزام قانونی برای استفاده از کاتالیست‌ها برای موتور سیکلت‌ها وجود ندارد.

 امینی در رابطه با کاتالیست‌ها بیان کرد: ریشه واژه کاتالیست، واژه کاتالیزور است. کاتالیزگر ماده‌ای است که خودش در واکنش شرکت نمی‌کند، اما واکنش را تسریع می‌کند. تأثیر کاتالیست همانند فیلتر است که ذرات گاز از آن فیلتر عبور می‌کند و بر اثر فعل و انفعالاتی که وجود دارد، آن گازها به گازهای کم‌خطر یا بی‌خطر تبدیل می‌شوند.

این کارشناس حوزه کاتالیست اظهار کرد: خودروها از عوامل بسیار مهم آلاینده‌ها هستند. بین خودروها، خودروهای دیزلی آلایندگی را تشدید می‌کنند. راهکار کاهش آلایندگی در خودروها، استفاده از مبدل کاتالیستی در اگزوز خودروهاست.

وی ادامه داد: در ادیبهشت سال ۹۹، ایران خودرو با جهاددانشگاهی، در خصوص مبدل کاتالیستی قراردادی منعقد کرد که در این قرارداد، به تبدیل دانش فنی ساخت مبدل کاتالیستی برای خودروها اشاره شده است. مبدل‌های کاتالیستی که در خودروها وجود دارند دونوع هستند؛ یک نوع با پایه سرامیکی و دیگری با پایه فلزی. در غالب کاتالیست‌هایی که استفاده می‌شود از مبدل‌های سرامیکی استفاده می‌کنند و در خودروهای دیزلی باید از مبدل‌های فلزی استفاده  شود.

امینی بیان کرد: نمایشگاه دستاوردهای جهاد در سال گذشته برای ما جای امیدواری بود، زیرا مسئولین ارشد اجرایی حضور داشتند و شاهد طرح پژوهشی بودند. وزیرکشور، معاون علم و فناوری ریاست‌ جمهوری و رئیس انرژی اتمی شاهد طرح پژوهشی بودند و در این حوزه  اطلاعات داشتند.

وی ادامه داد: وزیر کشور درباره این کار تحقیقاتی سؤالاتی مطرح کردند و در رابطه با مجوزهای اخذ شده پیگیر بودند. با حضور مسئولان در نمایشگاه دستاوردهای جهاد، عزم دولت و حاکمیت برای حمایت از تولیدات داخلی  به ما آشکارتر شد و این توجه باعث شد وظیفه ما سنگین‌تر شود. ولی از ایده تا پدیده راه طولانی و پر پیچ و خمی است و اکنون راه‌های امید وجود دارد. امیدواریم بتوانیم این محصول را در سریع‌ترین زمان ممکن به بازار عرضه و نیاز صنایع داخلی به مبدل کاتالیستی را رفع کنیم.

 امینی اظهار کرد: در کشور کارهای پراکنده دانشگاهی انجام می‌شد، اما به دانش فنی تبدیل نشده بود و ما این را در دستور کار خود قرار دادیم، مخصوصا به صورت موردی خودروهای زامیاد (نیسان‌های آبی) مورد بررسی قرار گرفت و مهندسی معکوس انجام شد. ما در جهاد دانشگاهی مشهد مفتخریم کاری که تا به حال انجام نشده بود را انجام دهیم.  بیش از ۹۰ درصد کار را تبدیل به دانش فنی کرده‌ایم و در چند ماه آینده تجاری‌سازی می‌شود و برای تست‌های این کاتالیست‌ها اقدام خواهیم نمود.

معاون آموزشی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی بیان کرد: تعداد مبدل‌های کاتالیستی فلزی مورد نیاز در کشور حدوداً یک میلیون است. تولید مبدل کاتالیستی فلزی که اساساً در خودروهای دیزلی استفاده می‌شود، در ایران حدود ۱۰۰ هزار قطعه در سال است و هیچ تولیدکننده‌ای حاضر به تولید این مقدار مبدل کاتالیستی نیست، زیرا تیراژ تولیدش زیاد نیست و صرفه اقتصادی ندارد. 

امینی اظهار کرد: نکته بعدی، تدوین دانش فنی تولید کاتالیست است. اگر بخواهد یک مبدل کاتالیستی فلزی تولید شود مشکلاتی شامل تولید فولاد و فرم‌دهی فولاد وجود دارد. ورقه فولاد مورد استفاده برای تولید کاتالیست باید به ضخامت ۵۰ میکرومتر( ۵صدم میلی‌متر) باشد. تنها جایی که این ورق را در ایران تولید می‌کند فولاد مبارکه است که ظرفیتش پر است و ما نتوانستیم برای تولید کاتالیست از ورق‌های تولید داخل استفاده کنیم که اکنون برای مبدل کاتالیستی این ورق را وارد می‌کنیم.

وی ادامه داد: برای فرم‌دهی فولاد، قطعه‌ای بسیار نازک و دارای ۵۰۰ حفره در هر اینچ مربع نیاز است که فرم‌دهی ورقه فولاد را خودمان انجام می‌دهیم. در مرحله بعد، کاتالیست باید با مواد شیمیایی خاصی پوشیده شود، لذا هنگامی‌که گاز آلوده از آن خارج می‌شود در همان حین واکنش‌ها انجام شده و به صورت گازهای کم‌خطر یا بی‌خطر تبدیل می‌شود. برای مثال هیدروکربن نسوخته به بخار آب تبدیل شود و اکثر اکسیدهای نیتروژن به اکسیدهای نیتروژن کم‌خطر تبدیل می‌شود. البته که پایه مبدل کاتالیست سرامیکی نیز از خارج وارد می‌شود، البته شرکت‌هایی هستند که در ایران در زمینه تولید، فعالیت می‌کنند.

معاون آموزشی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی اظهار کرد: کشورهای پیشرفته همانند ژاپن و آلمان مبحثی به نام آلودگی محیط زیست از طریق خودروها و صنایع ندارند. اگر به زنجیره عوامل از جمله کیفیت سوخت، کیفیت موتورها، کاتالیست‌ها و فیلترهایی که استفاده می‌شوند، درست عمل شود، بحران آلودگی از بین می‌رود.

 

انتهای پیام
captcha